איך לבנות תוכנית עסקית
לעיתים קרובות פונים אלי יזמים עם רעיון לסטארט אפ ומעוניינים לגייס כסף. בדרך כלל אני שואל אותם מה תחום הרעיון והאם הם חושבים שהמיזם שלהם מוכן לגיוס הון. נראה להם שכן כיוון שהם כתבו תוכנית עסקית ולכן הם חושבים ומצפים שמשקיעים יאזינו להם וישקיעו במיזם ובסטארט אפ שלהם. כשאני שואל מספר שאלות לצורך הבנת הרצינות ורמת ההכנה והתוכנית העסקית מתבררות לי מספר נקודות שבעקבותיהם אני יכול באמת להחליט האם המיזם מוכן להתחיל את תהליך גיוס ההון או שיש צורך בהכנתו לכך. השאלות הבסיסיות ביותר הינן מהם המודלים העסקיים השונים לפלחי השוק השונים או למוצרים או לשירותים השונים. כמה כסף צריך לגייס ומה יעשו עם אותם סכומים. מה לוחות הזמנים ואבני הדרך המרכזיות לשנים הקרובות, מי הצוות ומה תפקידו של כל אחד מאנשי הצוות ועוד מספר שאלות.
לאחר שאני מעריך את התשובות לשאלות שאני שואל אני יודע לומר שברוב מוחלט של המיזמים התוכנית העסקית שנבנתה, מתאימה וטובה לצורך התארגנות ראשונית של המיזם לעצמו אולם לחלוטין לא נותנת מענה לשלב גיוס ההון ולשלב הפיתוח הטכנולוגי וכיווני ההתקדמות המקצועיים של המיזם. אם כך מהי תוכנית עסקית המתאימה לגיוס ההון וכיצד בונים את אותה תוכנית עסקית ?
את בניית התוכנית העסקית יש להתחיל בתהליך של פיתוח עסקי מקצועי ורציני. חשוב שאת תהליך הפיתוח העסקי של הסטארט אפ שלכם יוביל יועץ עסקי מנוסה ומקצועי שעבר בעצמו תהליכי יזמות וגיוס הון והוא מכיר את התהליכים באופן אישי ולא רק כאיש מקצוע. חשוב שאותו יועץ עסקי המוביל את שלב הפיתוח העסקי יהיה אותו אדם אשר יכתוב את התוכנית העסקית שתשמש את הסטארט אפ שלכם לצורך גיוס ההון ולצורך קידום המיזם לכיוונים הנכונים ובצורה הטובה ביותר.
במהלך הפיתוח העסקי רצוי לעבור על התחומים הבאים:
בתחילה יש לבחון מהם הצרכים שלהם המיזם שלכם נותן מענה. לאחר מכן תבחנו מה עוצמת אותם צרכים ומי הם הגורמים שעשויים לקבל תועלות מסוימות מהמיזם. לאחר מכן חשוב לבחון האם יש מקום להגיש בקשה לפטנט בסטארט אפ שלכם ולנסות להגדיר את הלקוחות המרכזיים שלכם ואת הפרופיל שלהם.
חשוב לקיים ניתוח שוק מפורט ומעמיק. כל תוכנית עסקית חייבת לכלול ניתוח שוק אשר יבחן לפחות את הנושאים הבאים: מגמות המתרחשות בארץ ובעולם בתחום הסטארט אפ שלכם. יש לבחון את ההזדמנות העסקית וכיצד ניתן לשלב את התוכנית העסקית כחלק מההזדמנויות העסקיות שזיהינו. לאחר מכן עלינו לבחון את פוטנציאל השוק ולהבין האם הסטארט אפ שלנו פונה לקהל גדול, בינוני או קטן. חשוב שננסה להעריך את גודל השוק והאם הוא בגודל של עשרות מיליונים, מאות מיליונים או מליארדים. ככל שפוטנציאל השוק גבוה יותר כך יש כדאיות גבוהה יותר בהצטרפות לסטארט אפ שלכם.
הנושא הבא שיש לנתח בכל תוכנית עסקית הוא התחרות והמתחרים. חשוב שנדע מי המתחרים שלנו ומהם המוצרים או השירותים שהסטארט אפ שלהם מאפשר. חשוב שתבינו ותגדירו במדוייק את היתרונות שלכם ואת החסרונות שיש לפתרון שלכם על פני המתחרים. יש לבצע השוואה מלאה בין הפתרון שלכם לבין הפיתרון של המשקיעים ולהגדיר באופן חד וברור מהם היתרונות התחרותיים של המוצרים או השירותים שלכם אל מול המתחרים.
לאחר שביצענו את ניתוח השוק והתחרות אנו יכולים לכתוב את אחד הפרקים החשובים בתוכנית העסקית. פרק האסטרטגיה והמודלים העסקיים. יש להגדיר את החזון של הסטארט אפ שלכם. לאחר מכן חשוב לבנות תהליך עסקי מוגדר לשנים המוגדרות בתוכנית העסקית. פרק זה של התוכנית העסקית אמור לתת מענה גם לתהליך השיווקי אשר מלווה את התהליכים העסקיים שהגדרנו.
לאחר שאנו מסיימים לבנות את הפרק המילולי של התוכנית העסקית אנו עוברית לבנות את החלק הפיננסי ועל כך ישוחח במאמר אחר.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2014