איך לנהל צוות יזמות - אינטליגנציה רגשית ומנהיגות
בכל מיזם וסטארט אפ מגיע הרגע שבו היזם מתחיל לבנות לעצמו צוות. בדרך כלל הצוות הראשוני מורכב מאנשי מקצוע שרוצים להצטרף למיזם ומוכנים לעבוד בשלבים הראשונים במשרה חלקית על חשבון זמנם הפנוי, כדי להתחיל לקדם את התוכנית העסקית של המיזם ולפתח את הפרוטו טייפ. בשלב זה בדרך כלל אין כסף במיזם, עדיין לא גויס ההון הראשוני ולכן הדרך היחידה לתגמל את אנשי הצוות החדשים היא לתת להם אחוזים מהמיזם. בשלב זה בדרך כלל מי שמוביל את המיזם הינו היזם. חשוב להבין כי במקרים רבים ליזם אין נסיון ניהולי ואם כבר יש לו נסיון הוא יחסית זעום. מסיבה זו כבר בשלבים מוקדמים אלו עלולים להיווצר חיכוכים ובעיות בתקשורת בין היזם לבין שאר המצטרפים ובינם לבין עצמם. במידה וליזם אין את הנסיון ויכולות ההנהגה והובלת אנשים והוא לא מוצא בעצמו את יכולות המנהיגות ואת האינטליגנציה הרגשית שתאפשר לו להוביל את הקבוצה באופן נכון וטוב הוא עלול לגרום לפירוק הצוות ולכשלון המיזם ללא ידיעתו ובעיקר ללא הבנה שהוא גורם לכך.
בדרך כלל, היזם נחוש ומשימתי והוא דוהר קדימה ברצונו לקדם את התוכנית העסקית שלו ובדרך הוא עלול ליצור בעיות עם אנשי הצוות החדשים בלי הבנה שהוא יוצר את הבעיות. היזם במקרים רבים לא מצליח להבין כי שאר אנשי הצוות שהצטרפו אליו אינם יכולים להיות נלהבים באותה מידה כמוהו, אין להם את האנרגיות שיש לו לצורך קידום המיזם, הם לא מוכנים ולעיתים גם לא יכולים להשקיע את אותו הזמן שהוא יכול ומוכן לתת, יש להם חלק קטן מאוד (אחוזים נמוכים), וראיית העולם שלהם ביחס למיזם שונה מהותית.
דוגמא טובה לכך היא השלב הראשון בו מפתחים דמו לאפליקציה ללא תקציב. בעת פיתוח הדמו על המעצב (שעובד כאמור ללא שכר בשלב זה ומונע על דלק ההתלהבות...) ליצור מסכים רבים עם פרטים רבים על פי האפיון הראשוני שהוכן בדרך כלל על ידי היזם האפיון אינו מקצועי ואינו מושלם אולם הוא מספק לצורך יצירת הדמו בשלב זה. חשוב להבין כי הדמו אינו אפליקציה אמיתית וכי הפריטים המופיעים על המסך אינם מתפקדים באמת אלא הם רק אמורים להדגים את עיקרי התוכנית העסקית והמודלים העסקיים. היזם מבחינתו רוצה את המסכים מושלמים ולא מוכן לקבל ולו שגיאה או חוסר קטן ביותר גם כזה שהמשקיע שלו מציגים את הדמו ואת התוכנית העסקית לא יוכל בכלל לזהות לטוב או לרע. נוסף לכך בשלב זה היזמים גם לחוצים מאוד ורוצים לסיים את העבודה במהירות ולכן הם לוחצים את המעצב ורוצים שיסיים מצד אחד במהירות רבה ומן הצד השני מקפידים על כל צופציק גם כזה שאינו חשוב כלל.
המעצב לא מצליח לעמוד בלחץ כיוון שבכמות השעות שהוא אמור להשקיע לא יוכל להספיק בלוח הזמנים הקצר ובודאי שלא יוכל להספיק את כל התיקונים הרבים והמוקפדים שהיזם דורש ממנו. לעיתים היזם גם שוכח קצת שיש צורך לשמור על יחסי עבודה תקינים ומגיע למצבים מעט דורשניים והדיבור נעשה קצר רוח ואף כועס. כך נוצרת תחושת כעס שעלולה לגרום למעצב לעזוב ולהותיר את המיזם במצב לא טוב.
היזם חייב להבין את הסיטואציה החברתית, ניהולית רגשית, להבין מה מצבו של כל אחד מאנשי הצוות ומוכרח לדעת כיצד להתייחס אליהם על מה להקפיד ועל מה לוותר ובעיקר כיצד להתייחס לשאר חברי הצוות ולתת להם את ההרגשה של שותפות ורצון טוב וקבלה בין כל המשתתפים.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017