אילו משקיעים מתאימים לסטארט אפ שלכם ?
סיימתם לכתוב תוכנית עסקית, בניתם צוות מצוין, פיתחתם את האפליקציה או את אתר האינטרנט שלכם והשקתם את ה – MVP שתכננתם. התחלתם לאסוף קצת תנועה ומשתמשים ואפילו אולי החלה תנועה של מעט הכנסות...אתם מרגישים שבניתם תוכנית עסקית טובה ושאתם מצליחים להתקדם איתה בצורה מצויינת ויש תחושה שאתם בכיוון הנכון. אתם חשים שיש לסטארט אפ שלכם בשלות להתחיל תהליך של גיוס הון ממשקיעים. ואז מתחילות השאלות הראשונות שהן מי המשקיעים המתאימים לסטארט אפ שלנו האם לאפליקציה מתאימים אותם משקיעים כמו לתוכנה ? האם סטארט אפ של חומרה יפנה לאותם משקיעים ? האם משקיעים שאוהבים להשקיע במוצרי הייטק מתאימים להשקעה בסטארט אפ העוסק במוצרי צריכה ובקמעונאות ?
ואם נניח שנחליט מי הם המשקיעים המתאימים לסטארט אפ שלנו היכן נמצא אותם ? ומה לשלוח להם בהתחלה ? האם לשלוח להם ישר תוכנית עסקית או אולי בהתחלה תקציר מנהלים ורק אחר כך תוכנית עסקית ? ויש כאלו שטוענים שמשקיעים בכלל לא רוצים לראות תוכנית עסקית...אז מה עושים ?
נקדים ונאמר שיש משקיעים המתאימים לסטארט אפ של אינטרנט ותוכנה ויש אחרים שמתאימים לחומרה ומכשור רפואי, ויש משקיעים שמשקיעים במוצרים קמעונאיים...חשוב להבין שלפני החלוקה הזו חשוב להבין מהו סוג המשקיעים המתאים לשלב החיים של הסטארט אפ שלכם. לדוגמא, בשלב הטרום סיד והסיד בדרך כלל המשקיעים יהיו משקיעים פרטיים. בשלבים מאוחרים יותר מצטרפים אליהם גם קרנות הון סיכון וחברות השקעה גדולות.
נושא נוסף שחשוב להבהיר הוא שכמעט ולא קורה שמשקיעים מוכנים להשקיע בסטארט אפ ללא תוכנית עסקית. לתוכנית עסקית יש משמעות קריטית לא כל כך בהיבטים של למידת המיזם על ידי המשקיע אלא בעיקר בהיבטים שבמהלך בניית וכתיבת תוכנית עסקית אתה היזם משתתף באופן פעיל במחקר, בבניית התהליכים העסקיים והתהליכים הפיננסיים וכך אתה הופך להיות מומחה תוכן מרכזי מוביל בתחום המיזם שלך. אז להרגיע, אתם צריכים תוכנית עסקית כדי שמשקיעים ישקיעו בכם ומעבר לכך איך תדעו כמה כסף אתם רוצים לגייס או מה יהיו שלבי הפעולה ומה תהיה תוכנית הפיתוח ש הסטארט אפ שלכם בלי שתבנו תוכנית עסקית ?
אז הגדרנו מה סוגי המשקיעים המתאימים לשלבים המוקדמים ומי המשקיעים המתאימים לשלבים המתקדמים יותר אבל איך אנחנו מגיעים אליהם ? היכן מוצאים אותם ?
יש מספר רשימות שחשוב לשים עליהם את היד והרבה יזמים מכירים אותן למשל רשימת המשקיעים של אדן שוחט שקל מאוד למצוא אותה בחיפוש אחד ב – Google. הבעיה עם הרשימות הללו היא שאם תנסו לשלוח תקציר מנהלים (ובודאי שלא תוכנית עסקית) למשקיעים שברשימה די מובטח שאף אחד לא יתייחס אליכם. אם כך כיצד להשתמש ברשימה ? אחרי שתראו את הרשימה חשוב שתנסו לבחון מי מהמשקיעים אכן משקיע בשלב שבו אתם נמצאים ובנושא של הסטארט אפ שלכם ותחפשו קשר ישיר כיצד להגיע אליו באופן אישי. אם תהיו יצירתיים תצליחו. תהליך גיוס הוא עבודה רצינית שמחייבת הרבה תושייה, חוצפה ואומץ.
יש כמובן גם אפשרות לאתר רשימות או אתרים נוספים ברשת שמציגים משקיעים כמו לינקדאין או מקומות אחרים. אפילו דרך פורומים של יזמות בפייסבוק הגיעו לפגישה עם אחד היזמים שעבדתי איתו מספר משקיעים.
אז שילחו למשקיעים תקציר מנהלים באמצעות קשר אישי, תכינו להם מצגת מדליקה שתציג אתכם נכון ותהיו מוכנים עם תוכנית עסקית לשלב מתקדם יותר של בדיקת ההשקעה על ידי המשקיע.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018