אפליקציה לשימוש חד פעמי ?
יזמים של אפליקציות רבות נתקלים בשאלה בעלת משמעות כבדה בעת שהם מפתחים את האפליקציה ואת התוכנית העסקית שלה. בדרך כלל, אנחנו מבחינים בשלושה מצבי צבירה בסיסיים של משתמשים באתר אינטרנט ובעיקר באפליקציה:
- מספר הורדות – נתון זה מספר לנו ולכל אחד אחר כמה משתמשים הורידו את האפליקציה לטלפון להם. בדרך כלל הנתון נחלק למשתמשי אייפון אשר מורידים את האפליקציה מחנות האפליקציות של Apple - App store ולמשתמשי אנדרואיד אשר מורידים את האפליקציה מהחנות של Google – Google play. נוספים להם מעט משתמשים (משתמשי Win 8) שהיום נתח השוק שלהם נמצא באזור ה – 3%, אשר מורידים את האפליקציה מהחנות של מייקרוסופט.
- מספר משתמשים – נתון זה מציין את מספר המשתמשים מבין אלו שהורידו את האפליקציה וכמובן שהוא קטן בהרבה ממספר המורידים. ישנם משתמשים רבים אשר מורידים ולא מתקינים וישנם כאלו אשר מתקינים ולא משתמשים מסיבה כל שהיא...יש גם משתמשים שמשתמשים באפליקציה מעט אבל לא מממשים את המודל העסקי שלה מסיבה זו או אחרת ואחר כך שוכחים את האפליקציה לתקופה ארוכה באחד הדפים האחוריים של הטלפון ובזאת הם סיימו את השימוש בה למרות שהיא מותקנת אצלם במכשיר.
- משתמשים חוזרים – ישנם משתמשים אשר חוזרים ומשתמשים באפליקציה שוב ושוב לאורך זמן רב גם אם לא באופן יומיומי אולם הם שבים להשתמש באפליקציה אחת לתקופת זמן.
אחת השגיאות של יזמים בכלל ושל חברות סטארט אפ בפרט גם בעת בניית התוכנית העסקית וגם בזמן הפעילות העסקית בפועל היא ההתייחסות אל מספר ההורדות כאל המספר החשוב והקובע. אכן יש חשיבות רבה לכך שמספר ההורדות יהיה גבוה ככל שניתן אולם אם מספר המשתמשים הקבועים או המשתמשים החוזרים לא יהיה מספק, האפליקציה לא תוכל ליצור הכנסות ורווחים מספקים ולא תוכל להחזיק מעמד.
כיוון שכך, יש חשיבות רבה לבחון את התהליכים השיווקיים בעת בניית התוכנית העסקית, להגדיר אותם היטב ובסופו של דבר להוציא לפועל את התוכנית העסקית הזו. בעת בניית התוכנית, יש להקפיד על כך שמביאים בחשבון את כל מצבי הצבירה של המשתמשים המוגדרים למעלה וכמובן שיש לבנות תוכנית שתאפשר להעביר מספר גבוה ככל שניתן ממצב של כאלו שהורידו את האפליקציה למצב של משתמשים קבועים או משתמשים חוזרים.
חשוב גם לדעת להגדיר עוד בשלב התכנון ובניית התוכנית העסקית את סוג המשתמשים. ישנן אפליקציות בהן למשתמשים יש צורך להשתמש באפליקציה רק פעם או פעמיים בשנה (דוגמא טובה לכך הינן אפליקציות העוסקות בתחום התיירות). במקרה כזה, יש חשיבות להבין את המודלים העסקיים ולבנות אותם כך שגם שימוש של פעם בשנה יאפשר לאפליקציה להיות רווחית. התוכנית העסקית צריכה להביא בחשבון גם את האתגר של שימור הלקוחות שבמצב זה הוא קשה ביותר ואיננו פשוט וגם את העובדה שהמשתמשים צריכים את האפליקציה רק פעם במספר חודשים או אפילו רק פעם בשנה ולכן המודלים העסקיים צריכים להיות יציבים וטובים מספיק כך שיתנו מענה לבעייה זו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2014