בניית תוכנית עסקית מקצועית
יזמים רבים שואלים אותי כבר בתחילת הדרך האם עליהם לבנות תוכנית עסקית כבר בהתחלה או שהם יכולים להמתין עם כתיבת התוכנית העסקית לשלבים מאוחרים בהם יידרשו להתחיל למכור ולהתקדם הלאה. יש מין תפיסה שכזו האומרת שאין צורך לתכנן יותר מדי ואם יש רעיון אז אפשר לרוץ ולפתח אותו ותוכנית עסקית אפשר יהיה לכתוב אחר כך...הבעייה עם גישה זו היא שכשאתה רץ לפתח משהו בלי לבנות לו תוכנית עסקית אתה לא ממש יודע לאין להתקדם, לאיזה כיוון אתה צריך לפתח את המוצר או השירות שלך. אתה לא יודע אפילו מי הלקוחות שאליהם אתה מכוון את המוצר או מה הם הצרכים המרכזיים שאתה רוצה לתת להם מענה.
אני עובד היום עם יזמים ששגו בכך והגיעו למצב שהשיקו אפליקציה ללא ביצוע תכנון עסקי מקצועי ורק עכשיו הם החלו לבנות יחד איתי תוכנית עסקית. עבודה לא מתוכננת זו גרמה לבניית אפליקציה ולביצוע פיילוט במיקום שגוי, עם לקוחות לא נכונים ומודל עסקי בלתי אפשרי ושגוי לגמרי. העלויות שלהם עד כה היו בגובה של 300,000 $ שלפחות מחציתם יצאו לשווא שכן בעקבות החשיבה העסקית שאנו עושים והתוכנית העסקית שהולכת ונבנית יש צורך לשנות לגמרי את האפליקציה ולבצע פיילוט חדש לגמרי.
תוכנית עסקית מקצועי וטובה צריכה לכלול את הפרקים הבאים:
- פרק שעוסק בתיאור הצרכים להם נותנים מענה, תיאור המוצר והסטטוס שלו והתייחסות כוללת למה בוצע עד כה ופרטים כלליים על המיזם והחברה.
- פרק שמבצע ניתוח שוק המתאר את כל הנדרש כדי שכל מי שקורא את התוכנית העסקי יוכל להבין מה גודל השוק, מהן המגמות המרכזיות, מה מצב השוק מבחינת הצמיחה, מה ההזדמנות העסקית וכל מה שקשור להכרת השוק בו המיזם אמור לפעול.
- פרק המנתח את התחרות והמתחרים. בפרק זה יש להגדיר מי המחרים, מה ההבדלים בין הפתרון שהמתחרים מאפשרים לפתרון שהסטארט אפ שלנו יודע לספק. מהם היתרונות התחרותיים שלנו על פני המתחרים וכיצד אנו מתכננים לתת מענה ליתרונות התחרותיים של המתחרים שלנו.
- אסטרטגיה ומודלים עסקיים. בפרק זה מגדירה התוכנית העסקית את התהליכים האסטרטגיים שעל הסטארט אפ לעבור בשנים הקרובות. מה אסטרטגיית החדירה לשוק ומה אסטרטגיית השיווק. יש לתת מקום ברור להגדרת המודלים העסקיים ומקורות ההכנסה וכמובן להתייחס לאפשרויות ה – Exit ומהי אפשרות החזר ההשקעה למשקיעים.
- פרק העוסק בהון האנושי המבאר היטב מי היזמים ומה ניסיונם ויכולותיהם, מי שאר אנשי המפתח במיזם ומי הצוות הנוסף שהסטארט אפ שלכם נעזר בו.
- IP – במידה ובמיזם שלכם יש אפשרות להגנה משפטית על הקניין הרוחני יש לפרט זאת ולהבהיר מה כבר נעשה ומה ייעשה בהמשך הדרך.
- תוכנית פיננסית היא פרק מרכזי וחשוב בכל תוכנית עסקית. פרק זה מפרט את כל הנתונים הפיננסיים הנדרשים כדי הבין א התהליך הפיננסי, את ההוצאות ואת ההכנסות הצפויות. על הפרק הפיננסי להכיל את כל הפרמטרים הפיננסיים המקובלים בניוח דוחות פיננסיים ולפחות את הפרקים הבאים:
- הנחות היסוד ששימשו לבניית התוכנית הפיננסית.
- דוח רווח והפסד חזוי.
- דוח תזרים מזומנים חזוי.
- תחזית מכירות ותחזית הכנסות.
- תוכנית הוצאות לכל התקופה בה עוסקים בתוכנית עסקית זו.
- תוכנית כוח אדם ושכר לכל תקופת התוכנית העסקית.
תקציר מנהלים – פרק זה נפרד מהתוכנית העסקית והוא מהווה מסמך אטרקטיבי שיווקי שתפקידו ליצור עניין ראשוני ורצון לשמוע והכיר את הסטארט אפ שלכם לעומק. חשוב שתקציר המנהלים יבהיר בפירוש את ההזדמנות העסקית, מי היזמים ואנשי המפתח ומה ההישגים של המיזם עד כה. אין כללים מוגדרים אולם אם מסמך זה הצליח ליצור את העניין המבוקש הוא השיג את מטרתו.
לסיכום, תוכנית עסקית איננה סתם נייר שעליכם לכתוב. יש לבנות את התוכנית העסקית כבר בתחילת הדרך ולהשתמש בתובנות המתקבלות בעת בנייתה כמורה הדרך למיזם שלכם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017