גיוס המונים - Crowdfunding
אחת מהמגמות העולות בתחום גיוס הון בעולם היזמות הינה גיוס המונים. ישנם מספר סוגי גיוס המונים ובאופן עקרוני יש ארבעה תחומים מרכזיים:
- גיוס המונים באמצעות מכירת מוצרים בעיקר בשלבי הפיתוח המתקדמים של המוצר. האתרים המובילים את תחום זה בעולם הינם Kickstarter and Indiegogo.
- גיוס המונים כתרומה ללא קבלת תמורה אמיתית או תוך קבלת תמורה סמלית בעבור הכסף שנתרם. אחד האתרים המובילים בתחום זה הינו Crowdrise.
- גיוס המונים תמורת מניות בחברה המגייסת. תחום זה נמצא בתחילת דרכו בעולם וכבר הוסדר משפטית בארה"ב לדוגמא Equitynet, Ourcrowd, באיטליה ובקרוב יוסדר גם בישראל (קיים חוק הנוגע לכך בשלבי חקיקה מתקדמים).
- גיוס המונים להלוואות – אתרים המגייסים כסף ממשקיעים לצורך מתן הלוואות אינטרנטיות בעיקר בסכומי הלוואות נמוכים של עד 10,000 $ למי שעומד בקריטריונים לקבלת הלוואה.
אחת הטעויות הנפוצות בקרב יזמים היא שאם ברצונם לגייס כסף באמצעות גיוס המונים הם פשוט נרשמים לאתר הרלוונטי, מכינים סרטון ויוצאים לדרך. הם חושבים שהם לא צריכים תוכנית עסקית, לא צריכים צוות רציני, לא צריכים לבנות את החברה והעסק, לא צריכים תהליך שיווק רציני...
מי שיגיע לגייס כסף בגיוס המונים עם גישה כזו, יכשל עוד לפני שהחל ועדיף לו שלא יתחיל כיוון שחבל על כספו ועל המאמצים שהוא משקיע.
כדי להצליח לגייס באמצעות גיוס המונים תתחילו בכך שיש לכם מוצר אמיתי ושאתם באמת יודעים לייצר אותו ואת התמחור האמיתי שלו כולל הכל. אחר כך תבנו תוכנית עסקית רצינית שתאפשר לכם לדעת הכל על התהליך שאתם עומדים לעבור ועל התהליך שבו תממשו אחר כך במידה והגיוס הצליח את ייצור המוצרים ואספקתם לרוכשים. תוכנית עסקית זו צריכה לכלול את כל שלבי ההכנה של הקמפיין, את מהלך הקמפיין ואת השלבים שבהם תייצרו ותשלחו את המוצרים לקונים. אחת הטעויות שעושים מיזמים רבים היא בניית תוכנית עסקית לא ריאלית שלא מביאה בחשבון את כל ההוצאות של הייצור והלוגיסטיקה וכדי להצליח בקמפיין ולמכור מוצרים רבין ככל האפשר מתמחרים אותם בתמחור חסר, נמוך מדי ולאחר מכן לא מצליחים לייצר את המוצרים ולספק לרוכשים כיוון שחסר כסף בגלל התוכנית העסקית הלקויה שנבנתה.
הבעייה העיקרית שבגללה לא מצליחים בגיוס ההמונים היא הכנה לקוייה של הקמפיין. כדי ליצור קמפיין נכון יש לבנות תוכנית עסקית מקצועית ולהיעזר באנשי מקצוע טובים (ואני יודע שזה עולה כסף אבל מי שחושב שאפשר להקים עסק רציני ומצליח ללא השקעה כספית שיפסיק כבר עכשיו את המאמצים...).
תוכנית עסקית לגיוס המונים צריכה לכלול את אמצעי ההמחשה הנכונים ביותר, את הצוות הנכון והטוב ביותר, את תהליך יחסי הציבור המתאים ביותר למיזם ושמבוצע על ידי חברה בעל נסיון רב בתחום גיוס ההמונים. אותן דרישות עומדות בפני החברה המטפלת בפרסום בגוגל ובשאר המדיות החברתיות.
לפני שאתם מתחילים בגיוס המונים רצוי שתשקיעו זמן בלימוד המדיה הזו, תצללו לעומק ותלמדו מספר מקרים דומים למקרה שלכם ותבינו מדוע הם הצליחו או נכשלו בקמפיין. תבינו מהם הגורמים להצלחה בקמפיין כגון זה ורק אחר כך תמצאו את אנשי המקצוע שילוו אתכם ויפםיקו עבורכם את הקמפיין ואז תבנו תוכנית עסקית ותגשו להוצאה לפועל של גיוס ההמונים למיזם שלכם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017