גיוס seed נמוך
כשאנו בונים תוכנית עסקית בין שאר הדברים שמוגדרים בתוכנית אנו מגדירים גם את הסכום שצריך לגייס. בדרך כלל מפורט בתוכנית העסקית למה משמש הסכום שמגויים וברוב המקרים רוב הכסף יוצא על פיתוח המיזם וחלקו על שיווק וניהול. אנו יודעים ומר כי בתוכנית עסקית המיועדת לפיתוח אפליקציה סלולרית הגיוס הנדרש בשלב הראשון נע בדרך כלל בין 500,000-600,000 $. אנו יודעים לומר גם כי בדרך כל אנו מקדמים את המיזם בשני כיוונים מקבילים. הכיוון האחד הינו פיתוח האפליקציה ללא קשר לגיוס ההון וזאת נעשה באמצעות צוות פיתוח שנגייס תמורת אחוזים כיוון שאין ביכולתנו לשלם להם משכורת סדירה. הכיוון השני שבו אנו מתקדמים במקביל הינו נסיון לגייס את ההון הנדרש.
מסלול הפיתוח של האפליקציה והתוכנית העסקית כאשר לא גייסנו עדיין את הכסף אינו פשוט אולם הוא אפשרי. המטרה הינה להצליח להביא את המיזם לכך שיורידו את האפליקציה וישתמשו בה בין אלפים בודדים לעשרות אלפי משתמשים. כדי להגיע לכך אנחנו צריכים לפתח את האפליקציה ואחר כך להפיץ אותה, לשווק ולגרום לכך שיורידו אותה וישתמשו בה כמה שיותר משתמשים.
ישנן מספר אפשרויות לפיתוח האפליקציה:
- במצב בו אין תקציב כלל, יש צורך לגייס את אנשי הפיתוח הרלוונטיים ולפתח את האפליקציה בעזרתם תוך כדי המשך עבודה שלהם במקום העבודה הקבוע כדי שיוכלו המשיך להתפרנס. כיוון שהעבודה באופן זה מבוצעת אחרי שעות העבודה ובשעות הפנאי של המפתחים משך הפיתוח ארוך והוא לוקח 6-7 חודשים במקום 3-4. כמו כן, לצורך קיצור זמן הפיתוח והצלחה לקדם את התוכנית העסקית ולהגיע באופן זה לשלב הפיילוט חשוב ליצור גירסה יחסית רזה של האפליקציה ואחרי שהיא תושק להמשיך את הפיתוח ולהוסיף את הפיצ'רים החסרים.
- יש מצב בו ניתן להשקיע סכומי ביניים אשר נעים בין 30,000-100,000 דולר אם כהשקעה עצמית של היזמים או כגיוס שבדרך כלל נעשה בין בני משפחה וחברים והוא קרוי Friends & Families. במצב זה, אפשר לפתח אפליקציה אחת (רצוי אנדרואיד), או שתיים (גם iOS) ובמידת הצורך בהתאם לתוכנית העסקית שהוגדרה גם לפתח מערכת ניהול ואתר אינטרנט. הכל כתלות בסכום שגוייס. גם באופן זה ניתן להגיע למצב של תחילת פיילוט מעט מהר יותר ועם אפליקציה מתקדמת יותר מאשר באופציה הקודמת.
- כמובן שקיימת האפשרות האידיאלית שברוב המקרים לא מתרחשת והיא גיוס ההון הנדרש עוד לפני תחילת פיתוח האפליקציה, גיוס צוות בשכר ופיתוח מלא של האפליקציה In house על ידי אנשי הפיתוח שגייסנו. במצב זה כמובן שיש גם את התקציב הנדרש לקידום התוכנית העסקית ולתהליך השיווק שבאמצעותו אנו מפעילים את הפיילוט.
יש כמובן מסלולי ביניים רבים בהם ניתן להתקדם במסלול שהוגדר בתוכנית העסקית באופן חלקי או מלא יותר הכל כתלות בסכום שמצליחים לגייס במידה שמצליחים.
בכל מקרה מה שחשוב זה להתאים את מסלול ההתקדמות ליכולות ולאמצעים הקיימים (גם אם הם מועטים) ולא לעצור את ההתקדמות בשום מצב.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2015