האם הרעיון שלי לאפליקציה מספיק טוב ?
יזמים רבים פונים אלי עם הרעיון שלהם לבניית אפליקציה מסוימת. בשנים האחרונות יש הרבה יזמים עם רעיונות לאפליקציות חברתיות שונות המשלבות בתוכן את המענה לצורך הרלוונטי עם היכולות החברתיות הנרחבות הגלומות בטלפון הסלולרי. כמובן שכל יזם חש (ובאופן סובייקטיבי בצדק רב) כי הרעיון שלו הינו רעיון גדול, בעל פוטנציאל ענק והוא מסוג הרעיונות שניתן באמצעותם לסחוף את השוק ואת המשתמשים הרבים ולהפוך את האפליקציה הזו בעזרת תוכנית עסקית טובה לרפליקציה השווה מאות מיליוני דולרים. כאשר אנו בוחנים את הרעיון באופן אובייקטיבי ומקצועי, לא מיד נחשוב על הרעיון את הדברים הללו כיוון שהחשיבה האובייקטיבית המקצועית, משכללת מעבר להתלהבות מהרעיון אלמנטים עסקיים מוגדרים אשר הם אלו שיגדירו את עוצמת הרעיון. חשוב גם שהיזמים יבינו שרעיון טוב ככל שיהיה אינו ערובה להצלחה ואם לא יהיה צוות מתאים, ביצוע מקצועי, כסף במידת הצורך, תזמון נכון, ועוד מספר גורמים המשפיעים על ההצלחה ובהם כמובן גם מעט מזל הרעיון עלול להכנס לסטטיסטיקה העגומה של מיזמי סטארט אפ שלא הצליחו.
אם כך, לפני שמתחילים להתאמץ, להוציא אנרגיה על הרעיון, לבנות לו תוכנית עסקית, להתחיל את פיתוח האפליקציה ועל עוד נושאים חשובים שיש צורך לקדם בעת בניית רעיון, חשוב מאוד לבחון את ישימותו בהיבטים מקצועיים מעבר להתלהבות האישית והסביבתית מהרעיון.
כשאנו בוחנים רעיון לאפליקציה (ובדרך כלל גם בתחומים אחרים), אנו בוחנים לפחות את הנקודות הבאות ורק לאחר מכן מחליטים האם נכון להתקדם עם אותו רעיון ולהתחיל לבנות לו את התוכנית העסקית או שעדיף לזנוח אותו ולמצוא רעיון מתאים יותר:
- צרכים – מהם הצרכים (יש כאלו שמדברים על הבעיות או הכאב שלו ניתן המענה באמצעות האפליקציה) להם האפליקציה נותנת מענה. חשוב להבין כי צרכים אלו צריכים להיות חשובים ומהותיים וכי עוצמתם צריכה להיות חזקה כדי שהמשתמשים יורידו את האפליקציה ואכן ישתמשו בה.
- גודל השוק – יש חשיבות רבה לכך שהמענה שנותנת האפליקציה יינתן למשתמשים רבים כך שפוטנציאל השימוש באפליקציה יהיה גדול. אם עוצמת הצרכים גבוהה אולם גודל השוק (כמות המשתמשים הפוטנציאליים באפליקציה) קטן מדי יתכן שאין הצדקה להשקיע כספים באפליקציה כיוון שאולי לא תהיה אפשרות להחזר השקעה כדאי למשקיעים.
- פתרונות קיימים (מתחרים) – יתכן מצב בו הרעיון שלכם ייתן מענה טוב יותר לצרכים חזקים ולשוק גדול אולם יש כבר פתרונות רבים אחרים מעט פחות טובים מכם אולם מספיק טובים כך שאפשרויות החדירה לשוק וההצלחה שלכם להפוך ולהיות גורם דומיננטי בשוק קטנים מאוד או שיצריכו כל כך הרבה כסף ששוב לא יהיה כדאי להשקיע באפליקציה.
- חסמי כניסה גבוהים מדי - ישנם מצבים בהם יש קושי רב ביישום האפליקציה כמו עלויות פיתוח גבוהות מדי או טכנולוגיות מיוחדות שצריך לפתח כדי ליישם את האפליקציה או בעיה משפטית שהדרך לפתור אותה יקרה מאוד או מורכבת, בעיות פוליטיות המונעות מהאפליקציה להצליח או קיום כל חסם אחר שלהסיר אותו ייקח זמן רב מדי או יעלה סכומי כסף גבוהים מדי.
את כל הנושאים הללו ניתן לבחון יחסית ללא מאמץ רב ולתת לעצמכם תשובה ראשונית האם כדאי לכם להתחיל להתאמץ, לבנות תוכני עסקית ולהתחיל לפתח את האפליקציה או שתזנחו את הרעיון ותנסו למצוא רעיון חדש.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2014