האם להיכנס לתחום צפוף שבו יש מתחרים רבים ?
יזמים רבים חושבים על רעיון לעסק או לסטארט אפ בתחום שמעניין אותם או בתחום המומחיות שלהם או לעיתים בתחום שאינו לגמרי מוכר להם אך הם נתקלו בו בבעיה וחשבו על הדרך כיצד יהיה נכון לפתור אותה. לאחר שחשבו על הבעיה ועל הפתרון הם החלו לבחון את הרעיון וחשבו על תוכנית עסקית אפשרית להפעלת הרעיון כעסק ומצאו כי כבר קיימים בשוק לא מעט מתחרים אשר נותנים פתרונות מעט פחות טובים מהם או שהפתרונות הקיימים דומים להם מאוד אך שונים במעט ולכן הסיקו שיש להם מקום בשוק וכדאי שיתחילו לקדם את המיזם, לפתח אותו ולהקים את העסק ואת חברת הסטארט אפ לצורך הפעלת העסק.
פגשתי מיזם מהסוג הזה שהיזמים שלו, חשבו על רעיון בתחום המשלוחים. רעיון דומה מאוד לעשרות ואולי מאות העסקים בתחום זה אשר מופעלים באמצעות אפליקציה ואתר אינטרנט והתוכנית העסקית שלהם מתבססת על קישור בין עסקים אשר מעוניינים לשלוח חבילות או קניות ובין שליחים עצמאיים אשר נרשמים באמצעות האפליקציה או בכל דרך אחרת ומהווים את צוות המשלחים של האפליקציה בסוגים שונים של כלי רכב ממונעים ולא ממונעים. קיימים אפילו מספר עסקים המסתמכים גם על שליחים רגליים בעיקר בערים הצפופות והפקוקות. איני מכליל בקבוצה זו את 6,000 חברות המשלוחים המסורתיות הקיימות בארה"ב ואת אותן אלפי חברות הקיימות באירופה. עוד לפני 5 שנים נחשפתי לתחום זה וכבר אז הוא היה צפוף מאוד והתחרות בו היתה עזה. גם בישראל ולא רק בארה"ב קיימות מספר לא קטן של חברות המבצעות שליחויות באופן דומה בעלות תוכנית עסקית כזו או אחרת חלקן מצליחות וחלקן לא כל כך...
כששאלתי את היזמים מהו היתרון התחרותי המשמעותי כל כך שהתוכנית העסקית של המיזם שלהם מביאה לשוק כך שהם יוכלו להתמודד ולחדור לשוק צפוף עם פתרונות דומים שכבר אוחזות חזק בשוק קיבלתי תשובה שלטעמי איננה מספקת. היתרון התחרותי שהם מביאים אינו ממש יתרון תחרותי ויש בו אף חסרונות רבים לעמת חלק מהמתחרים הקיימים בשוק.
כאשר בחנתי יחד עם היזמים את היתרונות והחסרונות של היתרון התחרותי שעליו הם מבססים את התוכנית העסקית של המיזם שלהם גם הם הביעו הסכמה והבנה שהיתרון התחרותי שחשבו שהוא כל כך משמעותי אינו משמעותי דיו כדי לבסס עליו עסק שיוכל להתמודד בהצלחה עם שחקנים קיימים המבוססים היטב בשוק, אשר גייסו לא מעט כסף וחלקם אף הגיעו לשלב בו הם כבר רווחיים ואינם תלויים בכספי המשקיעים.
הצעתי ליזמים לבצע בדיקה מדוקדקת של השוק האירופי בעיקר במדינות מזרח אירופה ומדינות בריה"מ לשעבר ולבחון באילו מדינות עדיין לא קיימים פתרונות טובים לבעייה שהם פותרים ועדיין אין שם חברות בעלת אחיזה משמעותית בשוק. כל זאת כדי לבחון האם תהיה כדאיות עסקית להתחיל את הפעילות שלהם במדינות אלו ולהפנות את התוכנית העסקית של המיזם שלהם למדינות בהן היתרון התחרותי שהם בונים ומספקים אכן ייתן להם את האפשרות לחדור לשוק. כל זאת כיוון ששם יהיה עליהם להתמודד עם מתחרים חלשים או אולי ללא מתחרים ישירים בתחום אפליקציות המשלוחים השונות. זוהי תוכנית עסקית שנראית לי הרבה יותר ריאלית מאשר להכנס עם תקציבים נמוכים וחוסר אחיזה לשוק בו יש מתחרים שנותנים מענה דומה מאוד אך הם אוחזים את השוק באופן חזק ומשמעותי. הבהרתי להם שבמידה ואכן יצליחו להתבסס, לגדול ולהתחזק במדינות שבהן יש להם באמת יתרון תחרותי, הם יוכלו לבנות תוכנית עסקית נכונה לחדירה גם למדינות בהן המתחרים שלהם כבר מובילים את השוק כיוון שבשלב ההוא יהיו להם את הכוח והאמצעים להתמודד עם חברות אחרות מתוך עמדת כוח ולא מתוך עמדת חולשה בשוק צפוף כל כך.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018