האם אפשר להשיק את ה - MVP שלכם ללא כסף לשיווק ?
יזם הוא אדם אופטימי, אי אפשר להיות פסימי וליזום ולהסתכן. אולם למרות האופטימיות לעיתים קרובות המציאות איננה מתנהגת בהתאם לציפיות שלנו ואנו עלולים למצוא את עצמנו גם אם המיזם שלנו מדהים ויש לנו תוכנית עסקית מבטיחה ויתרונות תחרותיים מובהקים וחזקים ללא כסף. אנו מנסים לגייס עוד ועוד ולא מצליחים והגיע הזמן להשיק את המוצר או האתר או האפליקציה שלנו ואנו מתלבטים האם להשיק אותו או לחכות עד לרגע שנגייס כסף כדי שיהיה לנו תקציב שיווקי הגיוני. תקציב שיאפשר לנו להתקרב לתוצאות שתוכננו בתוכנית העסקית שלנו אם יש לנו תוכנית עסקית או למה שאנו מדמיינים שיקרה אם אנחנו ללא תוכנית עסקית...מצד אחד כמובן שאיננו רוצים להשיק באופן כזה את המיזם שעליו עמלנו קשה ולאורך זמן רב, וסביר להניח שגם השקענו בו לא מעט מכספינו כך סתם בלי כסף לשיווק. מצד שני אם לא נשיק עכשיו או בעוד תקופה קצרה סביר להניח שהמומנטום ייעצר, ואולי גם חלק מאלו שנמצאים לצידנו יתחילו לברוח. ובכלל, מי מבטיח לנו שבעוד חודש או חודשיים נצליח לגייס ? אולי גם אז לא נצליח ואנחנו עלולים למצוא את עצמינו עם סטארט אפ שנעצר ודי מהר גם נסגר...
כמובן שהשיקול המרכזי מדוע לא להשיק את המיזם הוא שמיזם שמושק ללא שיווק אחת דינו לא להצליח...שכן איך הלקוחות ידעו שיש בכלל את המיזם הזה אם לא יהיה תהליך שיווקי שיספר להם זאת ? מאידך הצורך להמשיך ולא להיתקע ולעצור חזק לא פחות ומה באמת נכון יהיה לעשות במקרה שכזה ?
ישנם מיזמים שכנראה ללא תקציב שיווקי לא תהיה אפשרות להשיק את המיזם ובמקרה שכזה הייתי מחפש אפשרות אחרת להתקדם איתם כמו למצוא חברה שתסכים לקחת את המיזם תחת חסותה גם אם לא הייתי מתקרב אליהם כיוון שהם מתחרים פוטנציאליים לולא המצב היה מחייב אותי...או אולי לחפש שיתופי פעולה מסוג אחר עם חברת שיווק שתוכל לסייע לכם בדרכים יצירתיות וליצור עבורכם תהליך שיווקי בעלויות מינימליות. מה שחשוב הוא שתוכלו לעשות משהו שיניע את הסטארט אפ שלכם קדימה...
יש לא מעט מיזמים שניתן להשיק אותם גם ללא שקל אחד בתקציב השיווק וליצור קמפיין עצמי שיתוכנן ויופעל באמצעות היזמים, חבריהם ובני משפחתם. מיזם אינטרנטי כמעט מכל סוג, מיזמי תוכנה שונים, מיזם שמאפשר שיווק ומכירות באמצעות פנייה ישירה (לפחות בהתחלה)...
ניתן לשבת ולבנות תוכנית פעולה שתתבסס על תוכנית עסקית זמנית שתבנו לצורך העניין שכמובן תהיה שונה בתכלית מהתוכנית שיצרתם בעת בניית התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלכם, אולם היא בהחלט תאפשר לכם להתחיל את התהליך. תוכלו לחשוף את המוצר או השירות שלכם ללקוחות אמיתיים, לבחון את התנהגות המוצר שלכם עם לקוחות אמיתיים ואפילו אולי לייצר מעט הכנסות. מצב שכזה איננו אידיאלי אולם הוא יכול בהחלט לשמר את הסטארט אפ שלכם כמיזם חי ונושם, יאפשר לכם להמשיך לגייס תוך כדי הפעלת המיזם ואולי אפילו ייתן לכם מעט נקודות חיוביות אצל המשקיעים.
לא ניכנס כאן לפרטי התוכנית אולם ברור שהיא צריכה להיות בנויה על הרבה תוכן שמופץ על ידי כל מי שמשתתף איתכם במאמץ ואם תשבו ותבנו את תוכנית השיווק החדשה והרזה הזו תראו שאומנם לא תגיעו למה שהוגדר בתוכנית העסקית אך תצליחו למשוך את המיזם שלכם בדרכו קדימה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©