הדילמה של היזם האם לצרף אנשי צוות תמורת אחוזים
היזם לבדו או קבוצת היזמים ברוב המקרים לא יוכלו להקים את המיזם שלהם לבדם. כמעט תמיד צוות היזמות אינו שלם. אם היזמים אנשי פיתוח חסרים שם אנשי ביזנס, שיווק וכספים...אם הם אנשי שיווק או ניהול חסרים אנשים טכנולוגיים. ובחלק גדול מאוד מהסטארט אפים חסר איש תוכן רציני, מנוסה ובעל נסיון רב שיוכל להוביל את התוכן שבו עוסק המיזם. לעיתים היזמים ערים לכך ומבינים שעליהם להרחיב את המעגל ולצרף את מי שחסר להם ולפעמים הם לא כל כך מבינים שיש חשיבות לצוות המוביל הרבה לפני שמדברים על השקעה או תוכנית עסקית ופיתוח טכנולוגי.
כשאנו רוצים לבחון מהם נושאי המומחיות הנדרשים מכל חברת סטארט אפ חשוב שנבין שבאופן הבסיסי בכל חברה צריכים להיות אותן פונקציות שהן ניהול, טכנולוגיה, שיווק, כספים ותוכן (וכמובן שיש עוד נושאים וסעיפים אבל לא ברמה הבסיסית שבה אנו דנים). למרות שבכל חברה אנו מצפים שיהיו כל בעלי התפקידים עלינו לזהות מהם התפקידים המרכזיים בחברה הספציפית שאנחנו מריצים וכמובן שיש שוני מחברה לחברה. לדוגמא, מיזם טכנולוגי המפתח חומרה ייחודית או כל טכנולוגיה חדשנית מחייב שיהיו בו מומחים טכנולוגיים בעלי שיעור קומה מתחום הטכנולוגיה שאותה מפתחים. דוגמא נוספת היא במיזם שבו מפתחים מערכת חדשנית לתחום הפרסום באינטרנט רצוי מאוד שיהיה מומחה בעל נסיון רב, ידע ושם מתחום הפרסום האינטרנטי.
כיוון שבכל קבצת יזמים חסרים בדרך כלל המומחים המשמעותיים הנדרשים על היזמים לצרף אותם וכאן נשאלת מיד השאלה (והיא נשאלת משני הצדדים גם מצד היזם וגם מצד המומחה) מה יקבל אותו אדם שאנו מצרפים למיזם ? חשוב לזכור שבדרך כלל מדובר על אנשים בעלי נסיון, שם ומוניטין והרבה ידע מקצועי שתרומתם למיזם גבוהה ולעיתים אף קריטית ולכן בדרך כלל הם יצפו לקבל חלק משמעותי מהמיזם תמורת הצטרפותם ותרומתם.
וכאן מתחילה הדילמה. מחד, היזמים רוצים ומעוניינים לצרף את המומחה והוא מצידו מעוניין להצטרף (בהנחה שהצלחתם להדליק אותו...) ומאידך היזם צריך להחליט כמה אחוזים מהמיזם יועברו לידי המומחה. היזם מתקשה להפרד מאחוזים מהמיזם ובמקרים רבים הוא אומר לעצמו שבמקום לתת הרבה אחוזים עכשיו הוא ייתן מעט אחוזים למומחה שיגייס אחרי גיוס הכספים...אבל, סביר להניח שתתקשה מאוד לגייס כסף או יותר נכון שסיכוייך יהיו נמוכים מאוד לגייס אם הצוות לא מספיק חזק ואטרקטיבי...
דילמה מסוג זה עמדה בפני לקוח שלי שבסופו של דבר הכניס איש עסקים מנוסה מאוד בתחום המיזם ומומחה תוכן מוביל בעל שם בינלאומי וחלק איתם את המיזם באופן שווה כיוון שהם נכנסו בשלב הרעיון הראשוני כשעוד לא היו הישגים משמעותיים וביחד שלושתם היוו את הצוות האופטימלי שיוכל לגייס את הכספים הנדרשים, להקים את החברה ולקדם אותה לכיוונים הנכונים.
כמובן שלא תמיד צריך לחלוק באופן שווה את המיזם עם המצטרפים וכל מקרה צריך להיבחן באופן פרטני ובהתאם לסיטואציה ולתרומת המצטרפים אולם על היזמים להבין שעליהם להיפרד מחלקים משמעותיים של האחזקות אם ברצונם לצרף אנשים רציניים בשלבים המוקדמים של המיזם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017