הכנה נכונה של תוכנית עסקית ופרזנטציה
תהליך נכון של כתיבת תוכנית עסקית מורכב מהשלבים הבאים:
שלב פיתוח עסקי – זהו השלב הראשון בהכנת תוכנית עסקית, הארוך ביותר והמשמעותי ביותר במהלך הכנת התוכנית. כחלק בלתי נפרד משלב זה יש לעבור ולנתח את כלל התחומים והפרטים הקשור למיזם החל מהמוצר, הצרכים שעבורם הוא נותן מענה, למי המוצר מעניק תוספת ערך ומהי תוספת הערך לכל אחד מהגורמים הרלוונטיים. מי הלקוחות הפוטנציאליים ומהם פלחי השוק הרלוונטיים, תוכנית פיתו שיש ליצור כדי שתהיה אפשרות לתמחר את עלויות הפיתוח ומיד לכשיגויס ההון הנדרש תהיה אפשרות להתחיל מיידית בפיתוח. המשך תהליך הפיתוח העסקי יעסוק בכל הנושאים הקשורים לניתוח השוק, המתחרים והתחרות. לאחר מכן יוגדר החזון, בעקבותיו המטרות האסטרטגיות המובילות לחזון והתהליך האסטרטגי הנדרש להשגת מטרות אלו. יש להגדיר את המודלים העסקיים הרלוונטיים לכל אחד מפלחי השוק, הלקוחות או המוצרים וכמובן את התהליכים השיווקיים שיש לבצע כדי להשיג את המטרות שהוגדרו. תהליך פיתוח עסקי רציני יבוצע בהנחייה ובהובלה של יועץ עסקי מקצועי ומנוסה. שלב זה נמשך כחודשיים בדרך כלל. במהלך תקופה זו יתקיימו כ – 2 פגישות בשבוע.
- בניית התוכנית הפיננסית – לאחר גמר תהליך הפיתוח העסקי, אנו "מתרגמים" את התהליכים האסטרטגיים שהוגדרו בשלב הפיתוח העסקי למספרים, לכסף ולתהליך פיננסי שלם. כיוון שאת התוכנית הפיננסית אנו בונים על פי התוכנית האסטרטגית, נקבל בסוף התהליך תוכנית פיננסית המתבססת על תהליכים עסקיים שתוכננו לאחר חשיבה מעמיקה שהביאה בחשבון פרטים רבים בהם נעלמים לא מעטים שפוצחו באמצעות סיעור המוחות שהתבצע תוך כדי שלב הפיתוח העסקי.
- לאחר שסיימנו את כתיבת התוכנית העסקית אנו ניגשים לבנות פרזנטציה תואמת שתאפשר את הצגת המיזם בפני משקיעים. חשוב מאוד שתהיה התאמה מלאה בין התוכנית העסקית לפרזנטציה. מאידך על הפרזנטציה להיות קצרה, עניינית ומרתקת.
- השלב האחרון בהכנת החומר העסקי הינו כתיבת תקציר מנהלים. אורך תקציר מנהלים טוב הינו 1-3 דפים. תפקידו של תקציר מנהלים הוא לגרום למשקיע לרצות לשמוע עוד ולבקש להפגש בעקבות החשיפה שלו לתקציר המנהלים. תקציר המנהלים צריך להיות להציג בקצרה, בבירור ובאופן מלהיב את המיזם ובכך לגרום לקורא רצון לקבל מידע נוסף ולהפגש עם היזמים. חשוב מאוד כי תקציר המנהלים לא יהיה בנוי כסיכום של תוכנית עסקית אלא יהיה מסמך המאיר ומדגיש את עוצמת הפרוייקט, ההזדמנות העסקית, חוזק היזמים ואנשי הצוות וכמובן את המודלים העסקיים ופוטנציאל השוק. פרמטרים אלו המשולבים זה בזה ומתארים את הפרויקט יכולים לגרום להמשך בדיקת המיזם על ידי המשקיע ולהצגת התוכנית העסקית בשלמותה.
- חשוב לזכור כי כשמתכוונים לגייס הון שעולה על עשרות אלפי ₪ ולעיתים מגיע עד מספר מיליוני דולרים מצפים ממך היזם להגיע עם חומר מקצועי מוכן בקפידה ולא עם תוכנית עסקית שנכתבה על ידי אדם ללא נסיון וללא מחשבה עסקית מקצועית ומעמיקה. מצפים כי היזמים ידעו על בוריו את כל מה שמצוי בתוכנית העסקית ואף מעבר לכך ומחכים לראות יוזמה והתלהבות. מסיבה זו רצוי מאוד שיזם המכין את שלב גיוס ההון יסתייע באנשי מקצוע רלוונטיים וכך יוכל לעמוד בסטנדרטים המצופים ממנו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2019