התמקדות בכיוון הנכון לסטארט אפ שלכם
כיוון ההתקדמות של הסטארט אפ שלכם מוגדר בתחילת הדרך ובהמשכה כשאתם בונים תוכנית עסקית ומגדירים את החזון, היעדים והדרך להשגתם. יש חשיבות לדעת להתמקד בכיוון שאותו הגדרתם ולהתמיד בו ולא לסטות מהדרך המוגדרת לכיווני משנה שעלולים לסחוב אתכם לצדדים ובעיקר עלולים לעכב מאוד את ההתקדמות של הפרויקט, לשרוף כספים שלא תוכננו לצאת ולמצוא את עצמכם נתקעים ללא הכסף שאיתו תכננתם לפתח את המיזם ולקדם את התוכנית העסקית שלו. במקביל, חשוב לזכור כי נדרשת גמישות רבה בניהול וקידום הסטארט אפ וכמו שהגדרנו באחד מהמאמרים שפרסמנו יש להיות גמישים ובשעת הצורך לבצע שינויים נדרשים במוצר, במיזם ובתוכנית העסקית שלו בהתאם לתגובות השטח ובהתאם לתנאים הקיימים בכל רגע נתון.
מה הכוונה שלנו כשאנו אומרים לכם תתמקדו במיזם שלכם ובתוכנית העסקית שלו ואל תקפצו לכיוונים חדשים או למוצרים חדשים ? האם אין ניגוד בין הגמישות הנדרשת על ידי כל סטארט אפ בעת הצורך ובין הדרישה שלא לשות את הכיוון ולא להוסיף כיווני פעילות חדשים במהלך הדרך ? הרי בכל רגע נתון אתם כיזמים נדרשים לעשות שינויים בפיתוח המיזם ובקידומו. בתחילת הדרך על הנייר ולאחר מכן בשטח, עם לקוחות אמיתיים ותגובותיהם למוצר ועם תנאים אמיתיים כולל התחרות ובחינת היתרונות התחרותיים.
לאורך אותה דרך במהלך כל תקופת קידום המיזם כולל בתקופות המוקדמות ולאחר מכן בעת ייצור המוצרים ומכירתם ואפילו בעת גידול החברה והרחבת המכירות וכמות הלקוחות והעיסקאות מופיעות לידכם הזדמנויות עסקיות רבות חלקן הגדול מתחום הפעילות והמומחיות שלכם וחלקם לא קשורות כלל לתחום שבו עוסק הסטארט אפ שלכם והתוכנית העסקית שלכם שונה בתכלית מהתוכנית העסקית שלו...
בפיסקה הבאה נסביר מה הכוונה בהתמקדות ושמירה על הכיוון הנכון. יש חשיבות מרכזית למיקוד ולהיצמדות למיזם שלכם ולחזון שבניתם ואתם מאמינים בו כל כך. יש חברות סטארט אפ רבות שמזהות הזדמנות עסקית חדשה ומנסות לחבר גם אותה לחברה שלהם ומנסים ליצור מין תוכנית עסקית שתוכל להכיל את שני הכיוונים האלו שלעיתים בכלל לא באותו כיוון והם מחייבים שינויים מהותיים מאוד בתוכנית העסקית שלהם כדי שתוכל להכיל את שני הכיוונים המקורי והחדש. חשוב שתזכרו שלתכנן תוכנית עסקית זה תהליך לא מורכב כל כך אולם להצליח להוציא אותה אל הפועל הינה משימה מאוד מורכבת. לכן חשוב מאוד שגם כאשר אתם מזהים הזדמנות עסקית חדשה מגיעה אליכם תשקלו לעומק האם בכלל מתאים שהיא תהיה חלק מהמיזם שלכם ? ואם כן, האם יש לכם יכולת ניהולית וחלוקת קשב להוסיף את הכיוון החדש, האם יש לכם תקציבים שמאפשר בכלל את ביצוע הצעד הזה ומעבר לתקציב האם יש לכם את היכולת להוסיף את התחום הזה למיזם ולתוכנית העסקית שלכם, האם אתם מסוגלים להכיל את כל העבודה הנדרשת מכם בהוספת כיוון חדש שכן בשלב כל כך מוקדם בדרך כלל אין את כוח האדם הנוסף הנדרש וכמובן אין את הכסף שתצטרכו לצורך גיוס העובדים הנוספים ושאר הצרכים של הכיוון החדש שהוספתם לתוכנית העסקית.
תתרכזו בתחום שלכם, תעשו אותו הכי טוב ותנסו להגיע איתו למקום הטוב ביותר האפשרי בלי לסטות לכל מיני כיוונים המתגלים לכם לאורך הדרך.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018