חשיבות הקשר הטוב בין היזמים
רוב מיזמי הסטארט אפ מוקמים על ידי שניים או שלושה יזמים. גם למיזמים אשר מתחילים להתקדם על ידי יזם אחד, ברוב המקרים מצטרף לצוות היזמות חבר או מישהו נוסף אחר כיוון שלבד יהיה קשה מאוד להצליח וכיוון שמשקיעים לא אוהבים להשקיע במיזם סטארט אפ המובל על ידי יזם אחד בלבד. כאשר יזמים שהם חברים מקימים יחד מיזם הסיכוי שיריבו ויגרמו לכשלון המיזם בדרך כלל נמוך יותר מאשר שני אנשים שאין ביניהם קשר חברי והם חברו יחד לצורך הקמת המיזם. החברות מסוגלת לעיתים (לצערנו לא תמיד) להתגבר על האגו ולגרום לכך שלמרות חילוקי דעות שקיימים מצליחים לגשר עליהם ולהמשיך יחד בדרך.
לעיתים אני רואה חברות סטארט אפ שמגיעות אלי לצורך כתיבת תוכנית עסקית, או לצורך ליווי עסקי בתהליך גיוס ההון או לצרכים אחרים. כשהם מגיעים אלי הם חדורי התלהבות ורצון טוב ומסוגלים לגשר על פני כל מחלוקת ויודעים כיצד להתנהל כצוות ולא כבודדים המצויים זה עם זה במקרה. במקרים אחרים אני רואה יזמים שמתכסחים כמעט על כל דבר ולא מסוגלים לנהל את עצמם בצורה חלקה תוך ניהול ויכוח בונה ובריא הנחוץ להצלחה. במצבים כאלו הסיכויים שהחבילה תתפרק והסטארט אפ ימצא את עצמו בסוף דרכו בגלל המריבות בין השותפים גבוה למדי.
כשאתם מתחילים לקדם רעיון שיוביל בסופו של דבר לתוכנית עסקית טובה ולהקמת חבר סטארט אפ עליכם לבחור בקפידה את אנשי הצוות שאתם מצרפים למיזם ובהקפדה יתירה את מי שאתם רוצים להוסיף כיזמים וכשותפים לדרך. יש חשיבות רבה שהקשר האישי בין היזמים יהיה טוב, שהם יהיו מסוגלים לפתור את המחלוקות שביניהם בצורה נכונה וללא מריבות. חשוב שתהיה ביניהם הסכמה אמיתית מי מוביל, מי מחליט, כיצד מתדיינים וכיצד פותרים את המחלוקות. יש חשיבות רבה לכך שכאשר נוצרת אי הסכמה בין היזמים גם אם היא בנושאים מרכזיים וגם אם צד אחד חש שהצד השני טועה בגדול תהיה יכולת בין הצדדים להגיע להבנה ולהסכמה בלי פיצוצים או מריבות ואיומים על פרישה או מעשים אחרים העלולים לפרק את מרקם היחסים הטובים בין היזמים.
נושאים המעוררים מחלוקות עולים לאורך כל הדרך אולם הם מתגברים בעיקר במהלך כתיבת תוכנית עסקית, או לאחר גמר הכתיבה בעת ההוצאה לפועל של התוכנית העסקית. ישנם כאלו שאינם מבינים שהתהליכים העסקיים יכולים להתקדם במספר כיוונים. לא צריך להיצמד באופן אובססיבי להגדרות שנכתבו בתוכנית העסקית אלא לדעת להיות גמישים ולכוון את הסטארט אפ שלכם בצורה המתאימה לסיטואציה שמשתנה באופן מתמיד ובוודאי שחצי שנה או שנה לאחר שסיימתם לכתוב תוכנית עסקית המצב השתנה ויתכן בהחלט שיש צורך לנקוט בצעדים שלא מופיעים או של מוגדרים בתוכנית העסקית שבניתם.
לסיכום, חשוב שאתם כיזמים תדעו לשמור על קשר נכון וטוב ביניכם. תזכרו שעדיף ללכת בדרך מעט שונה גם אם היא לא בדיוק מה נראה לכם כדרך היעילה ביותר כדי לשמור על גרעין יזמים שלם ומאוחד.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018