כיצד להקים מרפאה
מקור ההכנסה המרכזי של רופאים מומחים בישראל הינו הרפואה הפרטית. כל רופא מומחה רשאי לקבל חולים באופן פרטי. אולם הבעיה היא שהחולים אשר פונים לכיוון הרפואה הפרטית מעוניינים דווקא ברופאים הבכירים ולכן לרופאים שאינם מנהלי מחלקה או לפחות מנהלי יחידה בבית חולים מסוים יש קושי גדול למשוך אליהם את החולים הפרטיים. יתירה מכך, גם חברות הביטוח השונות אינן ששות להגיע להסכמים עם רופאים פרטיים שאינם בעלי מוניטין גבוה. אחת הדרכים לפתור בעיה זו הינה התאגדות של מספר רופאים ביחד ויצירת גוף מקצועי, מרפאה הינה בעלת מובילות מעצם היותה גדולה יותר ומעצם העובדה שמצויים בה רופאים רבים יותר מאשר האחד הפרטי והיא עדיפה על פני הרופא הבודד. כמובן שבנוסף לכך, שילוב הכוחות בהשקעת האמצעים נותן יתרון לקבוצה על פני הבודדים.
כיצד מקימים מרפאה ? בדרך כלל זמנם של הרופאים מוענק לתהליך הלמידה וההתפתחות המקצועית שלהם. בתחילת דרכם הם מתרכזים בלימודי הרפואה, לאחר מכן בהתמחות ובהמשך הדרך בהתמקצעות כמומחה ועסוקים עד מעל לראש במחלקה בבית החולים בו הם עובדים. יום אחד הרופא מחליט שהגיע זמנו להתחיל להיות רופא עצמאי. הוא שוכר מקום בדרך כלל בבית רופאים כזה או אחר או במרכז בו מצויים כבר רופאים אחרים, מפרסם קצת באופן לא מתוכנן ומתחיל לקוות שהחולים יגיעו אליו. כיוון שחולים לא מגיעים מהאוויר רוב הרופאים מתחילים את דרכם בעבודה עם קופות החולים השונות ומקבלים חולים באמצעות הקופה. ככל שהם עולים בוותק מתחילים להגיע אליהם חולים בדרכים אחרו ובמועד מסוים הם חותמים על הסכמים עם מספר חברות ביטוח ובמצב זה כשמגיע אליהם חולה אשר מבוטח בביטוח פרטי עימו יש להם הסכם הם מקבלים שכר מנתח גבוה בהרבה מאשר השכר שיקבלו באמצעות קופת החולים. בדרך זו לוקח להם שנים רבות לעלות בסולם השכר ולהגיע למצב בו יש להם מוניטין רב המושך את החולים דווקא אליהם.
בדרך כלל הרופא הממוצע אינו מכין לעצמו תוכנית עסקית, איננו מתכנן את דרכו, איננו מציב לעצמו אבני דרך שעליו לעבור כדי להשיג את ההישגים שהוא רוצה ולכן התהליך נמשך הרבה מאוד שנים וההישגים איטיים מאוד.
כיוון שהרופאים חסרי הכשרה ונסיון בתחום העסקי הם עושים שגיאות רבות לאורך הדרך. שגיאות אלו שהעיקריות שבהן הן חוסר תכנון עסקי, עבודה על פי מה שיוצא ולא על פי תוכנית עסקית יעדים מוגדרים ותוכנית עבודה. אחת השגיאות הבולטות יותר אצל רוב הרופאים היא חוסר מוחלט של שיווק. לרוב הרופאים אין אפילו אתר אינטרנט, הם אינם רשומים בכל אתרי הרופאים וכמובן שאין להם נציגות בפייסבוק או בגוגל. כדי שרופא יתקדם בקצב הגיוני וישיג הישגים מתוכננים עליו לבנות תוכנית עסקית ולקדם את עצמו על פי התוכנית העסקית. עליו לשווק את עצמו בהתאם לתוכנית השיווק שנבנתה בתוכנית העסקית.
יש הגיון רב בהקמת מרפאה הכוללת מספר רופאים בעלי תחום התמחות דומה או משלים. באופן כזה הם הופכים להיות גוף גדול בעל כוח רב יותר מול קופות החולים, מול חברות הביטוח וכמובן שמרפאה ממותגת היטב הפועלת באופן נכון מותירה רושם עז בהרבה על החולים ובודאי יותר מאשר רופא היושב בחדר קטן וצפוף ששכר במרפאה כל שהיא.
הקמת מקפאה מתחילה בתהליך פיתוח עסקי בו מגדירים את כל ההגדרות, בונים תוכנית שיווק, בונים תוכנית עבודה ובסוף אף כותבים תוכנית עסקית שעל פיה מובילים את המרפאה בהמשך הדרך.
מומלץ מאוד לרופאים החושבים על הקמת מרפאה לחבור ליועץ עסקי בעל נסיון בהקמת מרפאות ולעשות את התהליך כשהם צמודים אליו. לבנות יחד איתו תוכנית עסקית ולהיעזר בנסיונו כדי לעשות כמה שפחות שגיאות ולהגדיל את הסיכויים להצלחה וגידול מהיר בהכנסות, ברווחיות ובמוניטין שלכם כרופאים מול החולים, מול חברות הביטוח, מול הרופאים האחרים בשוק ומול כל השאר הגורמים הרלוונטיים.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2014