My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית-יעוץ עסקי-יועץ עסקי-סטארט אפ
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 

כמה כסף מגייסים בשלב הרעיון

דף הבית >> מאמרים >> כמה כסף מגייסים בשלב הרעיון

האם נכון לבקש סכומים גבוהים בשלב הרעיון ?

לאחרונה נתקלתי במספר יזמים שהיו בשלב הרעיון ללא כל התקדמות שנעשתה במיזם שביקשו לגייס 15-20 מיליון דולר לצורך פיתוח פרוטו טייפ. הטענה שלהם לכך שהם רוצים לגייס סכום כל כך גבוה בשלב כל כך מוקדם היתה שמדובר על מיזם בעל פוטנציאל ענק שישנה את ההתייחסות לטכנולוגיה בתחומו...על פי תוכנית עסקית שאפילו עדיין לא נבנתה הם העריכו שהמיזם כבר מסוגל לגייס סכומים כאלו ויש ביכולתו להכיל את שווי החברה הגבוה שהם העניקו לרעיון שלהם בשלב זה...נוסף לכך הם טענו שהמיזם שלהם איננו עוד גאדג'ט שמשוחרר לשוק אלא משהו ענק שיביא שינוי טכנולוגי שקורה רק פעם בתקופה.

בתקופה האחרונה משקיעים מכל הסוגים מתלבטים מאוד לפני שהם משקיעים את כספם במיזם כל שהוא. תוכנית עסקית לבדה כבר לא מאפשרת גיוס, נדרשים נכסים אמיתיים לצד התוכנית כמו אתר ברשת, כמות מסוימת של גולשים/משתמשים, יכולת כל שהיא שהתוכנה שמפתחים מראה, פרוטו טייפ או לפחות דמו רציני כשמדובר במיזמים מורכבים, בקשה לפטנט, צוות רציני ועוד מספר נושאים שכדאי שיתקדמו מספיק כדי להצליח לשכנע את המשקיעים שכדאי להם להשקיע.

כדי לקחת רעיון ולהביא אותו למצב שמשקיעים יבחנו אותו ברצינות יש דרך שצריך לעשות. ללא ביצוע הדרך הזו המיזם לא בשל להצגה בפני משקיעים והצגה במצב בו המיזם עוד לא הוכן כראוי תגרום להפסד אותו משקיע שלא ישקיע את זמנו במיזם שלא מוכן על פי הגדרותיו.

הכנת רעיון להצגה בפני משקיע מתחילה בתהליך פיתוח עסקי מקצועי המובל על ידי יועץ עסקי מנוסה ומקצוע. במידה ותהליך זה מבוצע בצורה נכונה, הוא עוסק בתחומים הבאים ובסיומו תיכתב תוכנית עסקית:

 

  • הגדרה ברורה של הרעיון והמיזם כולו, בחינת הצרכים שעליהם המיזם נותן מענה, הגדרת התועלות שהמיזם מביא ועוד נושאים הקשורים מיזם.
  • ניתוח השוק, הבנת ההזדמנות העסקית, הגדרת פוטנציאל השוק, ניתוח המתחרים והתחרות, הגדרת היתרונות התחרותיים והבנה כיצד מתמודדים עם היתרונות של המתחרים.
  • בניית התהליכים העסקיים הכוללים בתוכם: תהליך פיתוח, אסטרטגיית שיווק ומכירות, אסטרטגיית ייצור ולוגיסטיקה (במידה ותהליכים אלו רלוונטיים) והגדרת כל התהליכים האסטרטגיים הנוספים.
  • בניית המודלים העסקיים והגדרה מלאה של כל התהליכים המגדירים את המודל העסקי.
  • בניית תוכנית פיננסית המתרגמת את כל התהליכים העסקיים והאסטרטגיים שבנינו לכסף ובחינת כלל הפרמטרים הפיננסיים כולל הסכום הנדרש לגיוס.

 

בסיום תהליך הפיתוח העסקי רצוי מאוד שהיועץ העסקי יכתוב תוכנית עסקית. מטרת כתיבת התוכנית העסקית הינה לסכם את תהליך הפיתוח העסקי, לאפשר ליזמים להתחיל בתהליך יישום מסודר של מה שהוגדר בפיתוח העסקי ולכתוב מסמך שיאפשר להציג את המיזם בצורה מקצועית ועסקית. זהו תפקידה של תוכנית עסקית בשלב זה. משקיעים מצפים לפגוש מיזם שהוכן כראוי, נכתבה עבורו תוכנית עסקית בצורה מקצועית והיא מכילה את הפרקים הרלוונטיים שיציגו את המיזם, את השוק והתחרות ואת התהליכים העסקיים והפיננסיים הנדרשים כדי לקדם את המיזם.

אחד התנאים המגדירים תוכנית עסקית כתוכנית עסקית טובה הינה גישה ריאלית לכל התהליכים ובמיוחד לתהליכים הפיננסיים. גישה המגדירה שווי חברה של מיליוני דולרים (שלא לדבר על עשרות מיליונים...)  בשלב כל כך מוקדם אינה ריאלית ולכן לא יתייחסו אליה ברצינות. חשוב לזכור כי כדי שיתייחסו אליך ואל המיזם שלך ברצינות בראויה עליכם להיות שאפתנים אך ריאליים וגישה כזו תשפר את הסיכויים שלכם לגייס הון ולהתקדם עם המיזם שלכם.

 

 ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי

אייל כוכבא

 050-9375123

eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017

 

 

 
 
לייבסיטי - בניית אתרים