כתיבה ועדכון של תוכנית עסקית
כדאי לכל מיזם אינטרנטי, סלולרי, מיזם הייטק מכל סוג ולכל עסק גדול וקטן לבנות ולכתוב לעצמו תוכנית עסקית לפני שהוא מתחיל להקים את העסק או לפתח את המיזם. מי שלא יבנה תוכנית עסקית טובה שתבוא בעקבות תהליך חשיבה רציני ומקצועי, עלול למצוא את עצמו מתקדם לכיוונים לא נכונים, מוציא כספים שלא תכנן ללא מטרה טובה, ואף גורם לעצמו להגיע למצב של הפסדים גדולים וסגירת העסק כבר בשלבים המוקדמים של הבנייה או התפעול.
על מנת למנוע מכם להגיע למצב זה ולהקטין את הסיכונים על כל יזם לבנות תוכנית עסקית ולתכנן את תהליך הקמת העסק ואת תפעולו לאחר מכן לאור אותה תוכנית עסקית שנבנתה.
על תוכנית עסקית טובה לכלול מספר פרקים שחלקם מופיעים בכל תוכנית עסקית וחלקם לא. הפרקים שנדרשים להופיע בכל תוכנית עסקית הינם:
תיאור כללי של המיזם ובו מפורטים הצרכים להם המיזם נותן מענה, התועלות שהמיזם יביא לגורמים שונים, סטטוס המיזם, תוכנית הפיתוח וכן כל הקשור בתיאור המיזם.
ניתוח השוק – פרק זה מתאר את השוק על רכיביו השונים. בפרק זה יופיעו המגמות הקיימות בשוק ועשויות או עלולות להשפיע על המיזם לטוב או לרע. יש לבחון האם השוק בצמיחה, ברוויה וכו..., חשוב להגדיר את מבנה השוק, סוג החברות הפעילות בו האם הן גדולות או קטנות, האם אלו חברות מקומיות או בינלאומיות, יש צורך בהגדרת מספרית של גודל השוק כמות לקוחות פוטנציאלית, מה היקף השוק בדולרים, כמה מהשוק כבר מטופל וכמה עדיין לא טופל, יש להגדיר מהי ההזדמנות העסקית ולהבין היטב מי הפקוחות של המיזם ומהם פלחי השוק המרכזיים אליהם המיזם פונה.
ניתוח התחרות – יש להגדיר באופן ברור מי המתחרים הישירים, העקיפים והפוטנציאליים שלנו. חשוב לזהות את הקבוצות השונות ולמצוא בכל קבוצה את המתחרים הרלוונטיים ביותר עבורנו שאיתם תהיה ההתמודדות בתחילת הדרך וכמובן גם בהמשך. חשוב להבין ולהגדיר היטב מהם היתרונות והחסרונות שלנו מול המתחרים ולמצוא את הדרכים הנכונות להתמודד עם החסרונות שלנו ולהתגבר עליהם. חשוב מאוד להגדיר מהם היתרונות התחרותיים שלנו על פני המתרים שבאמצעותם נוכל להצליח ולמכור את המוצרים או השירותים שלנו למרות התחרות.
אסטרטגיה ומודלים עסקיים – כל מיזם נדרש להגדיר את החזון שלו, לאן הוא רוצה להגיע, מהם היעדים האסטרטגיים שלו וכמובן מהו התהליך האסטרטגי שהוא מתכנן להתקדמות המיזם או העסק שלו. חשוב לבנות במקביל לתהליך זה גם אסטרטגיה שיווקית וכמובן לבנות את התהליך האסטרטגי הקשור לכוח אדם, לתפעול ובמידה ויש גם ייצור כמובן שגם עבור תהליכי הייצור. יש להגדיר מודלים עסקיים יציבים וברורים מחד אולם ריאליים והגיוניים מאידך. חשוב מאוד שכל מודל עסקי יהיה כזה שניתן להבין אותו היטב, שיש הכנסות ברורות בעקבותיו ושהוא מוביל לרווחיות. יש לבחון היטב את המודלים העסקיים כיוון שהם אחד מהנושאים הקריטיים בעסק או במיזם שלכם.
לאחר מכן יש לבנות תוכנית פיננסית המתרגמת את כל התהליכים שהגדרנו קודם לכן ומתרגמת אותם לכסף. תוכנית עסקית ללא תוכנית פיננסית לא תשיג את מטרתה.
תוכנית עסקית הינה מסמך נושם. ישנם שינויים רבים בתהליך העסקי הנגרמים מסיבות רבות. לעיתים ככל שאנו מתקדמים בתהליך העסקי אנו מוצאים הנחות שהנחנו בעת הכנת התוכנית העסקית שאינן נכונות ואנו נדרשים לתקן אותם בהתאם למציאות ולעדכן את התוכנית העסקית בהתאם. ישנם מצבים בהם אירועים שונים כגון שינויים בכלכלה, בעיות פוליטיות, הופעת מתחרים חדשים וחזקים, שינויים טכנולוגיים ואחרים המתרחשים משנים את המציאות ובעקבות אירועים אלו אנו נדרשים גם כן לעדכן את התוכנית העסקית.
אחד הנושאים הגורמים לנו לשנות ולעדכן את התוכנית העסקית הינה למידה מתמדת של התחום בו אנו עוסקים. חשוב שהיזמים ילמדו כל הזמן את התחום, יכירו את כל השינויים והשחקנים הקיימים בשוק, את כל המגמות החדשות וכיוון שהעולם העסקי בימינו נייד והשינויים מתקרחשים במהירות רבה עלינו ללמוד כל הזמן, לחפש ולקרוא כל הזמן כדי שנהיה מעודכנים, לא נופתע ונוכל להיערך בהתאם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013