כתיבת תוכנית עסקית
ישנם יזמים רבים אשר שואלים מדוע עלי להכנס לתהליך של כתיבת תוכנית עסקית, האם לא מספיק שאכין פרזנטציה ואציג אותה למשקיעים ? לצערי אני רואה חלק גדול מאותם יזמים מנסה להתקדם קדימה עם המיזם שלו ואינו מבין כי מה שעוצר אותו הינה כתיבת תוכנית עסקית. חלק אחר מהיזמים חושב שכתיבת תוכנית עסקית הינה מטלה שיש צורך לסמן עליה וי ולעשות אותה העיקר שתהיה תוכנית עסקית וגם הם לא מבינים מדוע כתיבת תוכנית עסקית רק כדי לצאת ידי חובה לא מקדמת אותם ואפילו גורמת להם נזקים רבים.
כתיבת תוכנית עסקית נדרשת בעת היזמות ובעת הקמת חברת סטארט אפ ממספר טעמים:
כאשר אנו מנסים לגייס הון ממשקיעים, עלינו להציג בפניהם תוכנית עסקית מקצועית וטובה המאפשרת להם להעריך באופן רציני ומקצועי את ההזדמנות העסקית שאנו מציעים להם וכמובן גם את הסיכונים שהם עלולים לקחת במידה וישקיעו. במידה ונבצע את כתיבת התוכנית העסקית על ידי גורם לא מספיק מקצועי, אנו עלולים למצוא את עצמנו עם תוכנית עסקית לא מספיק טובה שלאחר קריאה על ידי המשקיע או היועצים שלו תגרום לו להפסיק להתעניין ולא להשקיע במיזם שלנו. לכן, חשוב מאוד שלצורך כתיבת תוכנית עסקית מקצועית וטובה, ניקח את שירותיו של איש מקצוע מנוסה שכתב תוכניות עסקיות רבות והוא בעל נסיון עסקי אמיתי בעיקר בתחום הסטארט אפ ומיזמים בתחומים אלו.
גיוס עובדים בעיקר לפני שהצלחנו לגייס הון הינה משימה לא פשוטה. כתיבת תוכנית עסקית טובה עשויה לעזור לנו מאוד בביצוע משימה זו. כל מתכנת, מעצב או בעל מקצוע אחר שאנו מעוניינים לגייס, ירצה לראות שהמיזם שאליו הוא מתבקש להצטרף הינו מיזם בעל סיכויי הצלחה גבוהים, הוא רוצה לראות שאנו כיזמים ומובילי הצד העסקי יודעים להיכן וכיצד אנו מובילים את המיזם שלנו. כתיבת עסקית טובה והצגתה לעובדים פוטנציאליים בשלבים אלו תגרום להם לרצות להצטרף למיזם ואלינו ולהסכים לקבל את שכרם באמצעות אחוזים מהמיזם במקום תשלום כספי.
אחת הבעיות שאני מזהה אצל יזמים ומיזמים המצויים בתחילת הדרך עוד לפני כתיבת תוכנית עסקית הינה חוסר הכרה מספק של השוק בו הם אמורים לפעול ודרך התקדמות לא מוגדרת, הגדרת תהליכים עסקיים ושיווקיים לא ברורים ומודלים עסקיים לא מוגדרים או שגויים ולא ריאליים. כתיבת תוכנית עסקית באופן מקצועי ונכון תאפשר לאותם יזמים ללמוד היטב את שווקי היעד, לנתח באופן נכון ואמיתי את התחרות והמתחרים, לבחון היטב מהם פלחי השוק ומהו פוטנציאל השוק בכל אחד מפלחי שוק אלו. כמובן שלאחר מכן יתאפשר לבנות לתהליכים עסקיים שיתבססו על ידע זה, לבנות אסטרטגיה שיווקית המתאימה למצב השוק, לתחרות ולהתמודדות עם המתחרים, להגדיר מהם היתרונות התחרותיים שלנו על פני המתחרים וכיצד אנו מתכננים להתמודד עם החסרונות שלנו לעומתם, לבנות מודלים עסקיים מקצועיים ובעיקר ריאליים ויציבים שיאפשרו למיזם להכניס כסף וליצור רווחים שיצדיקו את המאמצים וההשקעה הכספית. בסופה של כתיבת תוכנית עסקית טובה כמובן שיש לבנות תוכנית פיננסית טובה שתגדיר את כל הפרמטרים הפיננסיים שיש לראות בעת כתיבת תוכנית עסקית וכמובן שהתוכנית הפיננסית תגדיר גם את הסכום שאנו מעוניינים או צריכים לגייס.
כפי שראינו, כתיבת תוכנית עסקית הינה מהלך מרכזי בקידום המיזם שלנו ולכן על כל יזם וחברת סטארט אפ לגשת באופן מקצועי ונכון לתהליך של כתיבת תוכנית עסקית ולסייע לעצמם לקדם את הסטארט אפ שלהם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2014