לימוד והכרה של תחום הסטארט אפ שלך
יזמים רבים מתחילים את תהליך היזמות בלימוד מעמיק והכרה של התחום שבו עוסק הרעיון שלהם. באמצעות מידע זה הם בדרך כלל יכתבו גם תוכנית עסקית ראשונית. מאידך, לעיתים די קרובות אני נתקל ביזמים שאינם מכירים מספיק את התחום בו עוסקת היזמות שלהם ואפילו ישנם כאלו הבונים לעצמם תוכנית עסקית ומתחילים את תהליך הפיתוח של המערכת ללא שלמדו היטב את התחום. במקרים רבים התוכנית העסקית שיזמים אלו בונים אינה נכונה ומובילה אותם לכיוונים שגויים. היזם נדרש בכל רגע ורגע להיות מוכן להעביר את הבשורה שלו לגורמים אחרים. משקיעים, לקוחות, ספקים וכל גורם אחר שבו נתקל היזם תוך כדי הקמה וקידום הסטארט אפ שלו מצפים לכך שהיזם יהיה זה שידע יותר מכולם את מה שנדרש בתחומו. הם גם מצפים בדרך כלל לתדרוך מקיף יותר או פחות לגבי הנושאים המרכזיים. יזם שלא יודע מספיק על התחום שבו עוסקת היזמות שלו מעורר סימני שאלה גדולים אצל כל גורם שבעזרתו הוא מנסה לקדם את המיזם.
תהליך הלימוד והכרת המיזם צריך להתחיל באופן עצמאי על ידי היזם. הוא אינו צריך לחכות ליועץ עסקי שיגיע ויבנה עבורו תוכנית עסקית. עליו לבדוק באמצעות האינטרנט כל שבב מידע ולבחון היטב את כל הנושאים הרלוונטיים. חשוב מאוד שהיזם יכיר היטב את הטכנולוגיות הרלוונטיות למיזם שלו גם אם הוא איננו טכנולוג. על היזם למצוא את הפתרונות המצויים בשוק לצרכים שעליהם הוא נותן מענה, ללמוד אותם לעומק, להבין היטב מהם היתרונות שלו עליהם ומה חסרונותיו לעומתם. חשוב שכבר יחפש את הדרכים בהם הוא יוכל לחזק את יתרונותיו וכיצד הוא יכול להתמודד עם חולשותיו כלפיהם.
על היזם להכיר היטב את השוק שאליו הוא פונה. מהם פלחי השוק הרלוונטיים, מה גודל השוק, כמה לקוחות פוטנציאליים כבקר משתמשים בפתרונות לבעיה וכמה עדיין לא. על היזם לדעת היטב מהן ההזדמנויות העסקיות הקיימות בתחומו ומהם האיומים המאיימים על המיזם.
כדאי מאוד שהיזם יכיר את ערוצי השיווק הרלוונטיים וכיצד המתחרים משווקים ומוכרים את מוצריהם. כדאי מאוד לרכוש מוצרים מתחרים אם אפשר ולבחון אותם מקרוב. רצוי לדעת מה טווחי המחירים בהם נמכרים המוצרים וחשוב לנסות ולהעריך מהי עלות ייצור המוצר (כמובן שישנם שירותים או מוצרים שעלות הייצור שלהם לא רלוונטית כגון אתר אינטרנט, אפליקציה וכו...).
אחרי שהיזם למד את תחומי המיזם שלו כמו שצריך הוא יכול לבחון מהם כיווני הפיתוח הטובים ביותר עבור המיזם. הוא יכול לבנות לעצמו תוכנית עסקית ראשונית שתגדיר את אבני הדרך שהוא יכול להגיע אליהם ומה יהיו העלויות וכמה כסף הוא צריך לארגן כדי להצליח להגיע לאבני הדרך שהגדיר באותה תוכנית עסקית.
תחום נוסף שרצוי מאוד שהיזם ילמד ויכיר ודווקא אותו רוב מוחלט של היזמים מזניח הינו כיצד מקימים וכיצד מנהלים חברת סטארט אפ בתחילת דרכה. כיצד לוקחים רעיון והופכים אותו לחברת סטארט אפ שביכולתה לגייס כסף ולקדם את הרעיון קדימה לכיוון ההצלחה.
חשוב מאוד שיזם ידע מהי תוכנית עסקית, כיצד בונים תוכנית עסקית, ממה היא מורכבת וכיצד אפשר להשתמש בתוכנית עסקית. על כל יזם להבין כיצד מכינים פרזנטציה למשקיע או לגורם אחר, מה צריכה להכיל אותה פרזנטציה וכיצד מציגים את המיזם באמצעות אותה פרזנטציה כך שההצגה תהיה אפקטיבית ומוצלחת.
כדאי מאוד שהיזם ידע מה ההשלכות המשפטיות של הצעדים המרכזיים שהוא מבצע. מה המשמעות של הקמת חברה מוקדם מדי או מאוחר מדי, מה המשמעות של הגשת פטנט. מהו הסכם מייסדים, הסכם השקעה וכו...אי אפשר להשאיר סוגיות אלו לעורך הדין כיוון שכולן סוגיות עסקיות שמוגדרות באמצעים משפטיים ולכן האמרה המאוד מוכרת שעורך הדין ישבור את הראש מסוכנת מאוד ולחלוטין לא מקובלת.
על מנת לוודא שאתה היזם באמת הופך להיות אוטוריטה מקצועית ובעל ידע וסמכות מקצועית אמיתית בתחום המיזם שלך, כדאי להכנס לתהליך של פיתוח עסקי ובניית תוכנית עסקית כבר בשלבים הראשונים של קידום המיזם. בניית תוכנית עסקית בשלב מוקדם תאפשר ליזם להכיר היטב את הל הנושאים הנדרשים. יועץ עסקי מנוסה שיוביל את תהליך בניית תוכנית עסקית יגרום ליזם לדעת ולהכיר את הנושאים הנדרשים באופן מעמיק. תוך כדי בניית התוכנית העסקית הוא גם יעבור על כל התחומים הרלבנטיים ויאפשר מתן פתרונות טובים לבעיות השונות כך שהיזם יוכל לצאת נשכר מאוד מתהליך זה ומעבר לכך שתהיה בידיו תוכנית עסקית מקצועית ופרזנטציה טובה הוא יהפוך להיות בעל ידע רב ויוכל לתת מענה למירב הבעיות שיעלו לאורך זמן.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017