לעבוד בגיוס הון
כל יזם וכל סטארט אפ מגיעים מהר מאוד לשלב שבו עליהם לגייס כסף שכן הכסף הוא אחד מהמנועים המרכזיים שבעזרתם המיזם מתקדם קדימה. יזמים מתכוננים לשלב זה באמצעים שהם מבינים כמו פיתוח MVP, בניית תוכנית עסקית, הכנת פרזנטציה, גיוס צוות רציני, לפעמים מגישים בקשה לפטנט (כשזה רלבנטי) והבאת המיזם שלהם למצב המתקדם ביותר שניתן. ואז הם מגיעים לרגע שבו עליהם להתחיל בתהליך הגיוס באופן מעשי, להיפגש עם משקיעים, להציג בפניהם את התוכנית העסקית שלהם. שם אני מזהה במקרים רבים תחושת חולשה ולעיתים אף חוסר אונים של היזמים. זה מתחיל מהשאלה איפה אני מוצא את המשקיעים האלו ? איך אני מדבר איתם ? כמה אחוזים אני אמור לתת להם תמורת ההשקעה ושאלות רבות אחרות. לכל השאלות הללו אפשר לתת מענה באמצעות לימוד עצמי והנחייה של איש מקצוע אולם שני נושאים בסופו של דבר יהיו תלויים אך ורק ביזמים. לאתר מספיק משקיעים ולהצליח לגייס מספיק כוחות כדי להיפגש איתם.
אחלק את תשובתי לשניים, החלק הראשון ידבר על הדרך שבה אתם היזמים יכולים למצוא משקיעים והחלק השני ידבר על הנחישות הנדרשת בתהליך הגיוס.
לכל אחד מאיתנו יש רשת חברתית אישית שבאמצעותה הוא יכול לאתר כמות רבה של משקיעים מבלי שהוא מודע לכך. לעיתים כשאני שואל את היזמים האם יש להם חבר משפחתי או קרוב שיכול להיות משקיע הם עונים בדרך כלל בשלילה אלא אם במקרה יש חבר משפחה בעל הון או שהוא איש עסקים מצליח מאוד ויש סיכוי שישקיע. אולם אני לא מתכוון לרשת הגלויה והמיידית שכן אותה כל אחד יודע ויכול לאתר לבדו. אני מתכוון לרשת שאותה אתם אמורים ליצור. עליכם לפתוח גליון Excel ולרשום בו את כל מי שאתם מכירים בעולם הזה. כל מי שלמדתם איתו בבית הספר היסודי, חטיבת ביניים או בתיכון. כל מי ששרת איתכם בצבא, כל מי שלמדתם איתו באוניברסיטה וכל מי שאי פעם עבדתם איתו. כמובן שיש להוסיף לרשימה את כל קרובי המשפחה שלכם כולל אלו הרחוקים שאיתם אתם נפגשים רק בחתונה של הדודה ובמקרה הטוב לוחצים את ידו וממלמלים מזל טוב. אני מניח שלאדם הממוצע יהיו בין 150 ל – 250 שמות ברשימה. לאחר שסיימתם את הכנת הרשימה עליכם להתחיל לברר את הטלפונים של כל אחד מאותם אנשים שברשימה ולהתחיל להתקשר ולחדש או לחזק מעט את הקשר. באותה שיחה אתם יכולים כבר לומר לו שיש לכם חברת סטארט אפ ואתם מחפשים משקיע. חשוב להבין שבאותה שיחה אתם ממש לא צריכים להציג פרזנטציה או תוכנית עסקית אלא רק לומר בכמה משפטים במה עוסק הסטארט אפ שלכם. אתם כמובן לא מצפים שאותו מכר, חבר, או בן משפחה יהיה המשקיע אבל אתם שואלים אותו האם הוא מכיר מישהו שיכול להיות משקיע והאם יהיה מוכן להציג אתכם בפניו כולל זה שתזכירו שאם תצא השקעה מההפניה שלו הוא יתוגמל כספית...
תתפלאו כמה טוב עובדת השיטה הזו אבל לאדם ממוצע יש יכולת לייצר באופן שכזה 25-30 לידים ריאליים ופגישות עם משקיעים פוטנציאליים.
מדוע קראתי למאמר הזה לעבוד בגיוס הון ? כיוון שמי שרוצה לגייס לסטארט אפ שלו כסף יצטרך להשקיע בין חצי משרה למשרה מלאה בתהליך גיוס ההון. חשוב להבין שמיזם ממוצע פוגש עד שהוא מצליח לגייס משקיע 30-50 משקיעים. רובם מסרבים להשקיע בסטארט אפ שלכם, כל אחד וסיבותיו אולם היזמים לאט לאט נשחקים ומתחילים לפעמים לאבד את האמונה בעצמם או במיזם. לפעמים אני רואה יזמים שמאמינים לדברים מייאשים שאמרו משקיעים שסירבו להם...וזה לא קל לצאת ממשקיע לאחר שאמר לכם שמה שאתם עושים זה שטויות, או מאחד אחר שאומר שהכיוון נכון אבל הביצוע שלכם על הפנים, או ממשקיע שאומר שהתוכנית העסקית שלכם פנטזיונרית, או מאחר שסתם מלגלג, ואתם צריכים להתעשת, להמשיך ולהתקדם, להגיע אל המשקיע הבא ולהציג לו את המיזם ואת התוכנית העסקית שלו עם כל הלהט, והאמונה...מבחינתו זו ההצגה הראשונה והיחידה למרות שיתכן שמבחינתכם זו ההצגה ה – 40...
לכן אני אומר לכם שמי שלא מכין את עצמו לכך שגיוס הון קשה ומפרך, לוקח הרבה מאוד זמן ואנרגיות, ימצא את עצמו מתייאש ונשבר במעלה הדרך. תכינו את עצמכם היטב, תיעזרו באנשי מקצוע, תמשיכו לקדם את התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלכם תוך כדי התהליך ובעיקר תצטיידו בהרבה מאוד רצון, אנרגיה ועקשנות ותמשיכו את תהליך הגיוס עד שתשיגו את מטרתכם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©