מה צריך כדי להתקדם עם מיזם
לעיתים אני נתקל ביזמים שהגו רעיון ורוצים לקדם אותו בלי שהם מבינים לגמרי האם הרעיון שלהם יכול להרוויח כסף, האם ניתן לפתח אותו, ובכלל האם אפשר להפוך את הרעיון שלהם לעסק מצליח ומרוויח. ישנם יזמים שאף מרחיקים לכת ומגיעים אלי לאחר שסיימו את פיתוח המיזם או האפליקציה שלהם ורק אז כשהם מבינים שהם זקוקים לגיוס הון הם מגיעים אלי כדי לבנות תוכנית עסקית לצורך הגיוס. הבעיה היא שלא לכל רעיון ניתן לבנות תוכנית עסקית שתאפשר גיוס כסף ובעיקר לא כל רעיון הוא רעיון שניתן להפוך אותו לעסק רווחי וממילא כתיבת תוכנית עסקית לא תעזור במקרה זה שכן התוכנית העסקית היא בבואה של התהליך העסקי שניתן לבצע עם הרעיון ואם אין ביזנס שניתן לעשות אז גם התוכנית העסקית לא תציע משהו אחר...
השבוע הגיעו אלי יזמים עם אפליקציית iOS מוכנה להכנסה ל – App store וכדי להתקדם לתהליך הפיילוט ולגייס כסף לפיתוח אפליקציית אנדרואיד הם רצו לכתוב תוכנית עסקית ולהתקדם הלאה. בדרך כלל כשיזמים חדשים מגיעים אלי אני מתחיל לבחון את המיזם שלהם כדי שאורל להעריך את היכולת להתקדם איתו ולבנות לו תוכנית פעולה לתהליכים שנכון לעשות כדי להעביר א המיזם לשלב הבא. האפליקציה שפיתחו נראית טוב מאוד, עיצוב אטרקטיבי, פעילות חלקה וטובה כך שהרושם הראשוני היה טוב אולם ככל שהעמקתי בבחינת האפליקציה התחוור לי כי בצד העסקי, לאפליקציה זו יש חורים עצומים שלא בטוח שניתן לגשר עליהם. לא כל כך ראיתי כיצד ניתן לבנות לאפליקציה זו תוכנית עסקית ריאלית ואמיתית. לאחר שהתלבטתי אמרתי ליזמים כי הרעיון יפה אולם מעבר לכך איני יודע בשלב ז ה כיצד לקדם את האפליקציה שלהם מהסיבות הבאות:
- אין להם וגם לא מתוכנן להיות להם מודל עסקי הגיוני. מבחינתם, אספקת השירותים שיספקו משתמשי האפליקציה למשתמשים אחרים תהיה בחינם או שהדברים ייסגרו בתשלום פרטי בין שני המשתמשים והאפליקציה לא תהיה צד בכך. הם בנו על כך שכאשר יהיו לאפליקציה הרבה מיליונים של משתמשים אזי הם יוכלו להרוויח כסף מפרסום ואולי גם מישהו מהגדולים ירכוש אותם בהרבה כסף כמו שקרה ל – Whatsapp. מאידך, לאחר ששוחחנו על העניין שמשקיע נורמלי לא ישקיע במצב כזה באפליקציה והצעתי שהשירותים יינתנו בתשלום והאפליקציה תקבל חלק מהתשלום, עלה כי אם הם יתחילו לגבות כסף תמורת השירותים שהם מספקים (וניתן וגם יש הגיון לעשות זאת) לא יהיה להם שום יתרון תחרותי על פני המתחרים שלהם שכבר קיימים וחזקים ופעילים ולהם יש כבר מיליוני משתמשים.
- אין להם באמת שום יתרון תחרותי על פני המתחרים המצויים כבר בשוק זמן רב ומספקים את אותו שירות תורת תשלום.
- אין הגדרה ברורה של קהלי היעד אליהם פונה האפליקציה ולכן היא לא ממוקדת, פונה לכל סוגי הקהלים, מציעה המון סוגי שירותים שחלקם ממש לא נדרשים או שהצורך בהם קטן מאוד, כמעט כולם בחינם וממש לא ברור מה מטרת האפליקציה ולמי בדיוק היא פונה.
הבעיה העיקרית שהבהרתי להם שקיימת באפליקציה היא שמתן שירותים שבאמת אמורים להיות בתשלום ללא תשלום לא יאפשר להם לחיות זמן רב, יתירה מכך, המשתמשים שיהיו ספקים לא יסכימו לתת את השירותים ללא תשלום וכך ייווצר שוק שלם של תשלומים פרטיים שאף אחד לא יודע מי שילם למי וכמה (לא האפליקציה ולא שלטונות המס) וייווצר כאוס גדול שיפרק את האפליקציה במהרה.
לסיכום, אם אתם רוצים מיזם אפשרי תוודאו שיש לו מודל עסקי רציני, יציב שמבטיח הכנסות ורווחיות. תוודאו שאתם יודעים מי קהל היעד שלכם ושהוא מספיק גדול, ותיצרו לעצמכם מספר יתרונות תחרותיים על פני המתחרים. אם לא הצלחתם במשימות אלו, אל תתחילו לפתח את המיזם כיוון שלא תצליחו בו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2019 ©