כיצד יוצרים שותפות בסטארט אפ
אחד המודלים המרכזיים בקידום מיזמים בתחומי ההיטק, הטכנולוגיה והאינטרנט בנו על כך שיש יזם או יזמים ההוגים רעיון, מפתחים אותו, בונים תוכנית עסקית ומגייסים את הכסף הנדרש להמשך קידום המיזם ממשקיע אחד או ממספר משקיעים. בדרך כלל הגיוס מבוצע במספר שלבים בהתאם למוגדר בתוכנית העסקית שנכתבה ובהתאם לצרכים בשטח. בתחילת הדרך מגייסים סכום נמוך ולאחר מכן הסכומים הולכים וגדלים בהתאם לצורך ולמה שנדרש לקידום המיזם ולהצלחתו.
ברוב המקרים ההתייחסות של היזמים והמשקיעים הינה בעיקר לסכום הכסף שמגויס ולאחוזים שהמשקיעים יקבלו תמורת הכסף כפי שמוגדר בתוכנית העסקית אולם לעיתים קרובות אנו שוכחים שברגע שנחתם הסכם ההשקעה והכסף הועבר לחברה, המשקיע משנה את הסטטוס שלו ממשקיע לשותף.
ישנם שותפים מסוג אחר כמעט בכל סטארט אפ. כיוון שלעיתים הרעיון נהגה על ידי מספר יזמים יחד או שבמקרים אחרים הרעיון נהגה על ידי יזם אחד המספר אותו לחבר קרוב המצטרף לרעיון וביחד הם מנסים לקדם אותו.
לעיתים, יזם בודד מתחיל את תהליך קידום המיזם ובשלב מסוים בדרך כלל בתחילת הפיתוח או בעת הכנת תוכנית עסקית הוא מצרף אליו יזם נוסף או שניים המשלימים בניסיונם ותכונותיהם את מה שחסר לו. לדוגמא יזם טכנולוגי מוסיף למיזם אדם בעל נסיון עסקי ושיווקי האחראי בין השאר על הכנת תוכנית עסקית ולהיפך יזם בעל נסיון ניהולי ושיווקי מוסיף למיזם שותף בעל ידע טכנולוגי בתחום המיזם.
קשר בין שותפים צריך להיות טוב ומבין שכן אחרת השותפים עלולים למצוא את עצמם בחיכוך תמידי ויומיומי על כל נושא המופיע בתוכנית העסקית או שלא מופיע בה כלל. ויכוחים אלו עלולים עלולים לשחוק אותם וכמובן שהם עלולים לגרום להם לא לקדם את התוכנית העסקית של המיזם כפי שנדרש מהם. שותפות משמעותה זוגיות. השותפים נדרשים להיות ערים לצרכי שותפיהם, במקביל לעמידה על זכויותיהם. שותפים צריכים לדעת מה הנקודות החזקות של כל אחד מהם ומהן הנקודות החלשות שלו ולדעת לתת לכל אחד את הבמה ואת זכות ההובלה בתחומו. לדוגמא, השוף המבין את התהליכים העסקיים והשיווקיים צריך להיות המוביל את תהליך הפיתוח העסקי וכתיבת תוכנית עסקית. היזם בעל הידע והנסיון הטכני צריך להיות מוביל הפיתוח הטכנולוגי. על כל אחד מהשותפים לדעת את מקומו ולא להתמודד כל הזמן זה עם זה מי המוביל, מי המנהל, מי הקובע שכן מאבקים כגון אלו עלולים גם הם לפרק את השותפות.
תהליך יצירת שותפות הינו שלב שצריך לנהל ולא לתת לו לקרות מעצמו. כפי שבונים תוכנית עסקית למיזם כולו יש לבנות תוכנית ליצירת השותפות. חשוב שהשותפים ידעו כיצד לסכם בינם לבין עצמם את עקרונות השותפות שביניהם, מה יהיה תפקידו של כל אחד, מי המוביל ומה יהיו התחומים שיחייבו החלטה פה אחד. חשוב גם בעת יצירת עקרונות השותפות להגדיר את עקרונות הפירוק. כיצד מסיימים את השותפות. מה קורה במקרה שבו אחד מהשותפים מעוניין לעזוב, מה קורה במקרה שמחליטים לפרק את השותפות, מה קורה כאשר יש חוסר הסכמנה מוחלט על הדרך וכיוון ההתקדמות וכל מנגנון המאפשר פרידה ללא מלחמה וללא דיונים ממושכים בבתי משפט.
לאחר שסוכמו עקרונות שיתוף הפעולה חשוב שהשותפים יכתבו את מסמך העקרונות ויעברו עליו מספר פעמים על מנת לראות שכל מה שרצו מופיע ומה שנסגר במסמך זה הוא באמת מה שמקובל עליהם. מסמך העקרונות שאושר על ידי כל השותפים מועבר לעורך דין בעל נסיון בתחום השותפות אשר כותב את הסכם השותפות שבו צריכים להופיע כמובן כל הנושאים שסוכמו במסמך העקרונות.
בטוחני ששותפים שינהגו באופן זה יקטינו באופן משמעותי את הסיכויים שהשותפות ביניהם תגיע למצב המחייב את פירוקה ובמקבילך יגדילו באופן ניכר את סיכויי ההצלחה של העסק שעבורו הוקמה השותפות ביניהם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013