מודל עסקי גמיש
המודל העסקי הינו אחד הנושאים החשובים המרכיבים תוכנית עסקית שכל סטארט אפ וכל מיזם אמורים לבנות לעצמם. המודל העסקי יכול להשתנות עם הזמן ועם התקדמות החברה והוא מושפע מגורמים רבים. בדרך כלל מגדירים ובונים את המודל העסקי באופן רציני לראשונה בעת כתיבת תוכנית עסקית. המודל העסקי מושפע מהטכנולוגיה, מהמתחרים ומהתחרות, מהספקים, מהאמצעים שיש לחברה בכל רגע וכמובן מהשוק ומהסביבה העסקית בה פועלת החברה. ישנן מספר שיטות מקובלות לבניית מודל עסקי אולם בסופו של דבר עלינו לשנות ולהתאים את המודל לאחר שהתחשבנו בכל הגורמים הרלבנטיים בצורה כזו שניצור את המודל המותאם בדיוק לחברה שלכם.
יש משפחות רבות של מודלים עסקיים וניתן למצוא מאמרים עם עשרות מודלים מוגדרים הנחלקים על פי משפחות וסוגי מיזמים, אולם חשוב להבין כי בסופו של דבר לאחר שלמדתם מה יש ומה עשו אחרים אתם צריכים לקחת את המודל הנכון ביותר עבורכם ולבנות אותו בהתאם לצרכים המיוחדים של הסטארט אפ ושל התוכנית העסקית שלו.
לעיתים ישנם מספר מודלים עסקיים במיזם מסוים ובעת הכנת תוכנית עסקית יש צורך להגדיר היטב מתי יתחיל כל אחד מהם, מה יהיו תנאי הפעולה של המודל וכמובן את כל הפרטים ואת מבנה המודלים העסקיים השונים.
חשוב להבין כי לעיתים אנחנו מגדירים בתוכנית עסקית יעדים עסקיים שאנחנו מעוניינים להשיג והם מצריכים פעילות עם סוג מסוים של לקוחות. לא תמיד נוכל לפעול עם אותם לקוחות כבר בתחילת הדרך. לדוגמא, חברות גדולות בדרך כלל לא מוכנות לעבוד עם סטארט אפ המצוי בתחילת דרכו ועדיין לא הוכיח את אמינותו בשוק ואת יכולתו להתמיד ולקדם תוכנית עסקית ובכלל את עצמו. לכן יכול להיות מצב בו בשלבי הפעילות הראשונים, בשנים הראשונות לפעילותו של הסטארט אפ הזה הוא יפעל מול לקוחות אחרים ולאו דווקא מול הלקוחות הגדולים. סביר להניח שלאחר שאותם לקוחות גדולים יראו את פעילותו של הסטארט אפ שלכם במשך תקופה משמעותית ועם כמות רצינית של לקוחות ואת אמינות המוצר או השירות שלכם, הם יהיו מוכנים לעבוד איתכם ואז תוכלו להוציא לפועל את המודל העסקי המרכזי שהגדרתם בעת בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ שלכם ולהגיע אל היעדים העסקיים שהוגדרו בתוכנית העסקית ואף מעבר להם.
מודל עסקי נדרש להיות גמיש. בדרך כלל אנחנו מגדירים את המודל העסקי לראשונה בעת בניית תוכנית עסקית בשלבים יחסית מוקדמים שבהם אין לנו עדיין מידע מספק מגוף ראשון. אין לנו עדיין את המגע האמיתי עם השוק ועם הלקוחות והספקים. ככל שאנחנו מתקדמים בהגשמת אותה תוכנית עסקית שהגדרנו ושגם היא כמובן מתעדכנת עם הזמן אנחנו מבינים טוב יותר את השוק ואת התנהגות המוצר או השירות אל מול המתחרים והלקוחות ובכלל עם כל הגורמים הרלבנטיים. בדרך כלל, ככל שאנחנו למדים יותר מהפעילות בשטח שאנו מבצעים, אנחנו יודעים מה השינויים הנדרשים גם בתוכנית העסקית שלנו וגם במודל העסקי שבאמצעותו אנו פועלים. המודל העסקי חייב להתעדכן בהתאם לצרכי ולדרישות השטח והמציאות, ובהתאם לכך גם להשתפר ולאפשר לנו לקדם את הסטארט אפ שלנו ואת התוכנית העסקית שלו אל ההצלחה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018