מיזם מורכב ובעייתי
ליזמים רבים יש רעיונות שהם מתחילים לפתח ולקדם בלי שהם מודעים לגמרי למשמעות התהליכים אשר מצפים להם בדרך להגשמת החלום. פעמים רבות בעת שאותם יזמים מגיעים אלי אני פורש בפניהם את השיקולים הראשוניים שיש לקחת כשחושבים על רעיון חדש. בעת שהם שואלים את עצמם את השאלות הללו הם מתחילים להבין בפני מה הם עומדים ורק אז אחרי שבוחנים את הרעיון מכל הזוויות הנדרשות ניתן לקבל את ההחלטה האם להתקדם איתו או לא. האם יש הצדקה להתחיל את תהליך הפיתוח, האם יש באמת תוכנית עסקית נכונה והגיונית שניתן לקדם כדי להצליח במיזם ?
יש שאלות רבות שעל כל יזם לשאול את עצמו ולבחון לפני שהוא מתחיל לקדם את המיזם, לבנות לו תוכנית עסקית ולפתח אותו. ניקח לדוגמא רעיון של מערכת בתחום הרכב שתפקידה לכבות את האש במנוע במידה והאש פורצת. ננסה לבחון מהן השאלות שיש לשאול ומה התשובות שעלינו לקבל כדי להחליט האם אנו כיזמים שזהו המיזם הראשון בחיינו צריכים לדעת האם להתקדם עם המיזם או לא.
השאלה הראשונה שהייתי שואל היא האם יש צורך במוצר שלנו והאם פוטנציאל השוק מספיק גדול כך שיש הצדקה לפתח את המוצר, לבנות לו תהליך עסקי, שיווק כספים וכו...התשובה במקרה שלנו היא שבהחלט יש צורך במוצר שכן במידה ויש אש במנוע רצוי שתהיה יכולת טובה לכבות אותה...ועכשיו נשאלת השאלה כמה פעמים המנוע בוער ? האם יש הרבה אירועים כאלו בעולם ? האם האירוע כל כך מסוכן שמישהו יחשוב להכריח יצרן רכב להתקין את המוצר ? האם יש ROI הגיוני למערכת כגון זו כך שחברות הביטוח ידרשו שהוא יהיה מותקן בכלי הרכב ? התשובה לכל השאלות הללו היא שכנראה אין מספיק הצדקה ליצור את המערכת...
בואו ונניח לצורך הדיון שהתשובה לכל השאלות שנשאלנו קודם לכן היתה חיובית עלינו מיד לשאול את עצמנו האם תהליך הפיתוח יוכל להתבצע באמצעות השקעה סבירה ובאמצעות תהליך פיתוח הגיוני ולוחות זמנים סבירים. חשוב להבין שבעת רצון להכניס מערכת לתוך כלי רכב בטיחותית או אחרת ישנם מספר שיקולים שיצרני הרכב לוקחים בחשבון. עיקרם הם משקל, נפח ומחיר. כשאנו בוחנים את המערכת היא אמורה לעלות לא מעט כסף שכן עליה להכיל מיכל עם משאבה שתזריק את חומר הכיבוי בלחץ גבוה, חומר כיבוי, צנרת, מערכת הפעלה אוטומטית, חיישני אש ועוד מספר רכיבים אלקטרוניים ואחרים. ברור שמחיר מערכת כגון זו יהיה די גבוה. גם משקלה עלול להגיע למספר ק"ג כך שהוא משמעותי ונפח המערכת יהיה לא קטן וישנה בעיית מיקום כמובן באזור תא המנוע.
גם אם נניח שהתשובה גם לשאלות אלו היתה חיובית עלינו לחשוב האם תהליך הפיתוח פשוט ? הגיוני ? מהיר ? כשאנו חושבים על הסיטואציה אנו יודעים מיד לומר לכל דגם של מכונית יש מיקום אחר בו ניתן להתקין את המערכת מבחינת שיקולי מיקום ונפח. כלומר שיש ליצור כמעט עבור כל דגם מערכת אחרת, מיכל שונה, צנרת אחר ואנו מבינים שמדובר על מערכת שתפותח עבור עשרות דגמי כלי רכב שונים...
ולקינוח בתחום הרכב נכנס שיקול השמרנות והזהירות של ענף הרכב שלא שש להכניס מערכת לייצור בתהליך OEM אלא לאחר שעברה התנסות של מספר שנים על הכביש כמערכת אשר מוספת לכלי רכב לאחר מכירתם ללקוחות (After market).
אם נסכם את כל התשובות לשאלות שהעלינו נוכל לדעת גם בלי להיות מומחים גדולים לכלי רכב כי מערכת כגון זו לא כדאי לנו כיזמים שזהו המיזם הראשון שלהם להתחיל לקדם.
סידרת שאלות כגון זו על כל יזם לשאול את עצמו לפני תחילת בניית תוכנית עסקית למיזם שלו, לפני הפיתוח הטכנולוגי ולפני תחילת תהליך הקידום של המיזם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2019