מתי לבנות תוכנית עסקית
היום ישבתי עם לקוחות שטענו שכל משקיע או גורם אחר שהם פונים אליו דורש מהם לראות תוכנית עסקית. החברה פיתחה אפליקציה בעלת פוטנציאל גבוה מאוד ומתחילה היום את הפיילוט עם גוף עסקי גדול ורציני. פגשתי אותם לראשונה לפני מספר חודשים וכבר אז הצעתי להם לבנות תוכנית עסקית שכן הידע והעומק שאליו הגיעו לא היה מספק גם מבחינת משקיעים וגם מבחינת גופים מקצועיים אחרים שאליהם פונים.
לראשונה נקראתי אליהם כיוון שהם נדרשו להציג תוכנית לפיילוט עם החברה השנייה. לא היתה להם תוכנית עסקית ולא מודל עסקי וכמובן שגם הפיילוט לא היה מתוכנן. התבקשתי על ידם לבנות תוכנית לפיילוט, לבנות עבורם מודל עסקי וללוות אותם במהלך המשא ומתן עם החברה השנייה לצורך סיכום לגבי הפיילוט. הבהרתי להם כבר בתחילת הדרך כי ללא תוכנית עסקית יתקלו בכל פעם בבעייה מסוג הבעיות שעלו בעת המשא ומתן לביצוע הפיילוט וכי יעלה להם הרבה יותר תהליך מפורק שאעשה לעומת בניית תוכנית עסקית שייכנסו אליה. כך ירוויחו פעמיים, קודם כל תהיה להם תוכנית עסקית אולם חוץ מהתוכנית העסקית וזה לא פחות חשב ואולי אפילו יותר הם ישלטו שליטה מלאה בכל המידע הרלוונטי, יכירו את השוק יותר טוב מכולם, יבינו את הבעיות האמיתיות המצפות להם, יבינו מהו התמחור האמיתי שלהם ועוד נקודות רבות שללא ביצוע תהליך פיתוח עסקי שהוא הבסיס לכל תוכנית עסקית וללא כתיבת תוכנית עסקית לא ישמעו עליהן, לא יכירו אותן ולא יהיו מוכנים עם פתרון עבורם.
גיוס ראשון בגובה 250.000 $ גייסו מחבר שהשקיע כיוון שהוא סומך עליהם, ללא בדיקת נאותות וכמובן ללא בחינה של תוכנית עסקית. מסיבה זו חשבו שבתחום האפליקציות שהינו התחום שלהם משקיעים באופן זה, ללא תוכנית עסקית ללא בדיקת נאותות ורק על סמך ההיכרות עם היזמים ואהבת הרעיון.
לאחר שהחלו את הפיילוט והגיעו למסקנה שבתוך 4 - 3 חודשים ייגמר הכסף שגוייס החליטו לצאת לסיבוב גיוס נוסף בו הם מתכוונים לגייס 2 – 1 מיליון דולר. אחרי ששלושה משקיעים ביקשו מהם תוכנית עסקית ולאחר שלא יכלו לספק אותה נענו שלילה ללא בחינת הרעיון כלל כולל שניים שלא היו מוכנים להפגש איתם כלל, הבינו שכנראה נדרשת תוכנית עסקית לצורך גיוס ההון. במקביל, הבינו שכיוון שהם לא יודעים להסביר את התהליך העסקי לאשורו ולא יודעים להסביר באמת מדוע צריך את הסכום שאותו הם רוצים לגייס הגיעו למסקנה שעליהם לבנות תוכנית עסקית.
למרות כל זאת, הלכו לפגישה עם משקיע שמתעניין מאוד במיזם לא מוכנים, ללא תוכנית עסקית, ללא תוכנית פיננסית וכמובן שהמשקיע אמר להם שנראה לו שהם לא מספיק רציניים ולכן הוא לא יהיה מעוניין להשקיע במיזם. אני רוצה להזכיר לכל היזמים שעדיף לדחות את הפגישה עם המשקיעים למועד שבו מוכנים לפגוש אותם ושיש תוכנית עסקית ופרזנטציה מוכנים במקביל לפרוטוטייפ ולמוצרים ורק אז להפגש איתם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013