מתי נכון לפנות לשותף אסטרטגי
יזמים רבים מגיעים אלי בשלבים ראשונים של המיזם שלהם, לפני או אחרי שכתבו תוכנית עסקית. לפני או בעת תחילת הפיתוח הטכנולוגי ומתכננים לפנות לחברות או גופים גדולים ומובילים כדי לצרף אותם כשותף אסטרטגי. הם כל כך שקועים בתוך הרעיון שמבחינת נקודת המבט שלהם כל מי שישמע על הרעיון והוא מבין משהו בתחום יתלהב, לא יוכל להתעלם ממנו וירצה להצטרף ולהיות חלק מהמיזם והרעיון החדשני. ניתן בהחלט להבין את המחשבה הזו אם כי היא לא ממש ריאלית ומציאותית. סביר להניח כי בשלב זה בו יש רק תוכנית עסקית ואולי עוד משהו יהיה קשה מאוד להגיע למישהו בעל יכולת לקדם את המיזם בתוך חברה גדולה או מישהו שיכול לקבל החלטות...ואפילו אם תהיה הצלחה בהגעה לאותו בעל תפקיד בחברה שרוצים לצרף כשותף אסטרטגי, בשלב זה שהוא כל כך מוקדם אף חברה גדולה לא תצטרף או לא תסכים להיות שותף אסטרטגי של רעיון או רעיון פלוס תוכנית עסקית ותחילת מוצר...
יתכן מצב בו לאחר פגישה בשלב מוקדם כל כך יפנו אתכם לאקסלרטור שלהם או לחממה טכנולוגית בה הם בוחנים מיזמים בתחילת הדרך (במידה ויש להם גופים כאלו), אולם יזם שרוצה להגיע לגופים אלו יפנה אליהם וייבחן על ידם ללא קשר לפגישה עם אנשי מפתח בחברה האמורה להיות שותף אסטרטגי...
חשוב להבין כי בכל רגע נתון עולים לחלל האויר או לחלל ה – Web מיזמים רבים בתחומים שונים. בכל יום ובכל חודש מופיעים מאות ואלפי מיזמים חדשים שמהם לצערנו הרב רק 2%-5% יגיעו להצלחה עסקית, יצליחו להגשים תוכנית עסקית ולהגיע לרווחיות. כל השאר – 95% מאותם אלפי מיזמים לצערנו לא יצליחו להגיע את היעד ויכשלו בדרך מסיבה זו או אחרת...(לא חסרות סיבות מדוע מיזמים לא מצליחים להגיע את היעד הנכסף). החברות הגדולות לא מסוגלות להעריך בשלב כל כך מוקדם את סיכויי ההצלחה של המיזם ולכן אינן מתעסקות עם מיזמים המצויים בשלבי חיים מוקדמים כל כך. יזמים רבים מתנפצים אל מול חברות גדולות ולא מבינים כיצד אנשי המפתח בחברות אלו לא מבינים את הפוטנציאל הגלום במיזם שלהם...
אם כך מתי נכון יהיה לפנות ולנסות לצרף שותף אסטרטגי ? חשוב להבין כי ישנם מספר סוגים של שותפים אסטרטגיים. בתחילה, כל עוד המיזם לא עלה לאוויר ולא התחיל להשיג תוצאות עסקיות כל שהן אלא הוא מריץ תוכנית עסקית ותוכנית פיתוח, אין מה לפנות גם לשותפים אסטרטגיים בינוניים. אחרי שיש הישגים עסקיים, צוות רציני, תוכנית עסקית שהנחות היסוד שלה מוכחות לפחות ברמה הראשונית ניתן לפנות לשותף אסטרטגי בינוני או מקומי שיוכל לסייע למיזם לקפוץ למדרגה הבאה בזכות הקשרים, היכולות, ערוצי הפצה וכו...עם התקדמות המיזם, גיוס הכספים, בניית תוכנית עסקית חדשה המתאימה לשלבים מתקדמים יותר תוכנית עסקית שתאפשר למיזם להגיע למקומות גדולים ומתקדמים, וההישגים העסקיים כבר הרבה יותר משמעותיים, ויש הוכחות טובות שהמיזם בדרך להצלחה, אפשר להתחיל לפנות לשותפים אסטרטגיים גדולים יותר, לקבל מהם התייחסות חיובית ואולי אף לגיס אותם לסייע לכם ולסטארט אפ שלכם להביא את התוכנית העסקית שלו להצלחה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018