סטארט אפ טכנולוגי או אפליקציית שרותים
כשאתם מקימים סטארט אפ בתחום האינטרנט עליכם להבין היטב מהו לב הפעילות שלכם, מה הנושא המרכזי שאותו אתם מחדשים ומה השרות האמיתי שאתם מספקים ללקוחותיכם. אחת האקסיומות של יזמים היא שכל אפליקציה היא סטארט אפ טכנולוגי עם טכנולוגיה חזקה יותר או פחות ולא היא. יש חברות המספקות שרותים למשתמשים שלהן, פעילותן מבוססת על האפליקציה ולמרות והכל הן חברת שרותים ולא חברה טכנולוגית. ישנו שוני מהותי באסטרטגיה שתנקוט חברה טכנולוגית לעומת אסטרטגיה של חברת שרותים. תוכנית עסקית של חברה טכנולוגית שונה מהותית מתוכנית עסקית של חברת שרותים, ואפילו האבלואציה (שווי החברה) של חברת שרותים שונה מהאבלואציה של חברה טכנולוגית באותו שלב התקדמות.
חשוב לזכור שחברה טכנולוגית בדרך כלל תהיה מוגנת מעט יותר מפני המתחרים והתחרות, חברת שרותים תיאלץ ליצור תהליכי שיווק ומכירה יקרים ובעייתיים יותר מאשר חברת טכנולוגיה. תהליכים אסטרטגיים המתבססים על אוטומציה בשיווק, אוטומציה בגיוס משתמשים וספקים, אוטומציה בכל תהליכי הפעלת המשתמשים והלקוחות תאפשר השקעת סכומים נמוכים משמעותית בחברות הטכנולוגיה מאשר בחברות השרותים. לכן בניית תוכנית עסקית לחברת סטארט אפ מחייבת התייחסות והבנה מלאה האם הסטארט אפ המדובר הינו חברה טכנולוגית או חברת שרותים. כיוון שבעת בניית תוכנית עסקית עלינו לתחשב גם את תהליכי הפיתוח, גם את התהליכים העסקיים והשיווקיים וכמובן שגם את שאר ההוצאות ולכן יש חשיבות גבוהה בעת בניית תוכנית עסקית להגדיר את האסטרטגיה כך שתהיה אפשרות לתמחר אותה באופן הנכון.
לפעמים אנו מוצאים את עצמנו בחברה המספקת שרותים שונים בונים פלטפורמה ייחודית עבור אותם שרותים למרות שייתכן מצב בו יהיה נכון יותר לקחת פלטפורמה או פלטפורמות אחרות קיימות ולספק את השרותים שלנו ללקוחותינו על גבי אותה פלטפורמה. חשוב להבין שעלויות בניית פלטפורמה ייחודית והמשך הפיתוח שלה גבוהות מאוד ומצריכות לא מעט אמצעים שעלולים להסיט את המאמץ והכסף מכיוון השיווק לכיוון הפיתוח ואנו עלולים למצוא את עצמנו במחסור באמצעי שיווק.
כאשר אנו מגדירים את הסטארט אפ שלנו כחברה טכנולוגית עלינו להבין כי יש שוני מהותי לא רק בכתיבת תוכנית עסקית המתאימה לחברה טכנולוגית אלא בבניית כל תהליך הפיתוח הטכנולוגי של הפלטפורמה. אנו מחוייבים כבר משלבי הפעילות הראשונים לגייס מומחה טכנולוגי מתחום הטכנווגיה הרלבנטית כ – CTO ומנהל הפיתוח ולא להסתמך על פיתוח במיקור חוץ ללא כל מומחה בצוות הייזמות שיכול להוביל את הפיתוח בצורה הנכונה והטובה שתתמוך תוכנית עסקית שנבנתה ולא רק תיצור פלטפורמה כזו או אחרת שייתכן שלא תיתן מענה לדרישות שהוגדרו בתוכנית העסקית על ידי הייזמים.
לסיכום, כבר בתחילת דרככם כחברת סטארט אפ בעת הגדרת יעדי החברה וכתיבת תוכנית עסקית עליכם להבין היטב את המיזם, הצרכים של הלקוחות ואת הפלטפורמה הנדרשת. להגדיר האם אתם חברה טכנולוגית או חברת שרותים וליצור לסטארט אפ שלכם תוכנית עסקית המתאימה לסוג חברת הסטארט אפ שאתם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018