שותף אסטרטגי לסטארט אפ - מתי ?
כל חברת סטארט אפ מעוניינת לחבור לשותף אסטרטגי גדול כדי להיעזר בו וביכולותיו הרבות ולקדם את התוכנית העסקית שלה טוב ומהר יותר. תהליך החבירה לשותף אסטרטגי גדול ארוך ומורכב ובהתחשב בכך שלכל חברה גדולה יש פניות רבות בכל רגע עליכם לתכנן זאת נכון בתוכנית העסקית שלכם ולמצוא את הזמן והדרך הנכונים והמתאימים כדי להצליח לחבור אליהם. לעיתים, אני פוגש יזמים אשר מעוניינים כבר בשלב הרעיון לגשת לחברה גדולה ומובילה בתחום ולחבור אליה כך היא תהיה שותפה, תשקיע את הכסף שצריך לצורך הפיתוח הטכנולוגי ולאחר מכן אף תהיה הגורם המשווק של המוצר באמצעות קווי המכירות וההפצה שלה. בדרך כלל לוקח לי זמן מה לשכנע את היזמים שתוכנית עסקית המתבססת על חבירה לחברה גדולה ומובילה כבר בשלב מוקדם כל כך אינה ריאלית וחבל על האנרגיה, הזמן והמאמצים שהם מתכוונים להשקיע בנסיונות ההתחברות לחברה גדולה מוקדם כל כך.
נשאלת השאלה מתי וכיצד נכון יהיה לנסות לחבור לחברה גדולה כדי לצרף אותה כשותף אסטרטגי ?
כיוון שכל כך הרבה מיזמים וחברות פונים אל הגדולים בבקשה שירכשו אותם או שיקיימו איתם שיתוף פעולה וכיוון שרובם של אותם פונים אינם בשלים לשיתוף פעולה עם חברה גדולה, החברות הגדולות לא מקשיבות כלל לפניות של יזמים או חברות קטנות. לכן, תוכנית עסקית אשר בונה על שיתוף פעולה עם חברה גדולה בשלבים מוקדמים כל כך לא תצלח. יתרה מזו, החברות הגדולות כלל לא מוכנות להפגש עם יזמים לא רק בשלב הרעיון אלא אף מעבר לכך. גם חברות סטארט אפ שגייסו כסף והמוצר שלהן כבר קיים והן רק מתחילות את דרכן המסחרית בשוק אינן אטרקטיביות מספיק עבור החברות הגדולות.
מדוע זה כך ? הרי ככל שהמיזם או החברה שלכם "צעירה" יותר ומצויה בשלב מוקדם יותר והיא מנסה לזכות בשיתוף פעולה מאחת החברות הגדולות, המחיר שלה יהיה נמוך יותר עבור הגדולים או שהנתח מההכנסות שהחברה הגדולה תקבל עבור שיתוף הפעולה יהיה גדול יותר...האם לא כדאי לגדולים לחבור אל הקטנים בשלב מוקדם ?
חשוב להבין את נקודת המבט של חברה גדולה ואת התוכנית העסקית שלה. חברות אלו פועלות על פי תוכנית עבודה לשנה מראש ותקציבים מתוכננים. הן לא רוצות ולא יכולות להרשות לעצמן להסתבך בכל מיני הרפתקאות עסקיות ופיננסיות לא ברורות, להשקיע אנרגיה וכספים בכל מיני רעיונות שלא יצליחו ובמוצרים שלא ברור אם השוק רוצה אותם או לא. חברה גדולה מוכנה לשלם "הרבה" כסף ובלבד שהחברה שהיא רוכשת תהיה חברה עם מוצר מוכח שהסיכויים שלא יצליח נמוכים מאוד שכן הוא כבר הצליח...תוכנית עסקית של חברה גדולה מסתמכת בין השאר על שיתופי פעולה עם מוצרים מוכחים עסקית, טכנולוגית ומסחרית וכך הן יכולות לזכות בגידול בנתח השוק הקיים שלהן או חדירה לפלח שוק חדש המצוי בתחום הפעילות שלהן.
מסיבות אלו הזמן הנכון לתכנן בתוכנית העסקית שלכם וגם לפנות לחברה גדולה כדי שתסכים להיות שותף אסטרטגי הינו בזמן שבו כבר יש הוכחה עסקית ומסחרית לכך שהמוצר שלכם נדרש על ידי הלקוחות והם רוכשים אותו, וככל שהשותף האסטרטגי גדול יותר עליכם ועל המוצר שלכם להיות מוכחים יותר כדי שהתוכנית העסקית שלכם ושלו יוכלו להפגש.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2018