My Google+ -7D0716B8F9F40BC2098AF84118A8FEA7תוכנית עסקית | יעוץ עיסקי-סטארט אפ-מודל-עסקי
המרכז לתכנון עסקי                               
                           050-9375123
 
 
דף הבית >> מאמרים >> תוכנית עסקית ומודל עסקי

תוכנית עסקית ומודל עסקי 

 

אחד הנושאים החשובים שעליך להגדיר בכל תוכנית עסקית שאתה מכין למיזם שלך הינו המודל העסקי. מוצר מצוין, יזמים טובים מאוד לא יספיקו להצלחת המיזם במידה והמודל העסקי לא יהיה מספיק טוב. 

ישנם מספר שלבים בבניית המודל העסקי וחשוב לעבור על כולם כיוון שבאמצעות תהליכים אלו נוכל ליצור מודל עסקי שיוכל להביא להצלחת המיזם. בשלבי הפעילות הראשונית מגובש המודל העסקי בדרך כלל תוך כדי תהליך פיתוח עסקי כחלק משלב ההכנה של תוכנית עסקית. רצוי מאוד שאת התהליך יוביל יועץ עסקי כדי שבסופו של הפיתוח העסקי תיכתב תוכנית עסקית שתקיף את כלל הנושאים הנדרשים, תתאר אותם באופן הנבון ובעיקר תציג מודלים עסקיים ריאלים ואטרקטיביים. 

בדרך כלל, המודל העסקי מתפתח תוך כדי פיתוח תוכנית עסקית. במירב המקרים המודל העסקי שאיתו מגיע היזם בתחילת הדרך משתנה מאוד במהלך הפיתוח העסקי ובשעה שמתחילים בכתיבת תוכנית עסקית, המודלים העסקיים שונים מאוד מאלו שהיו בתחילת התהליך. 

תחילת החשיבה על המודל העסקי הינה בהגדרת הצרכים שעבורם המוצר או השירות נותנים מענה ומהן התועלות שהלקוחות יקבלו מהמוצר. כל זאת כיוון שהמודל העסקי נולד מהתשובות לשאלות אלו. לאחר מכן עלינו לשאול את עצמנו שאלות נוספות שחלקן מהוות שאלות בסיסיות גם בעת הכנת תוכנית עסקית למיזם כלשהוא:

האם הלקוחות ירצו לקנות את המוצר ואם כן האם יהיו מוכנים לשלם עבורו תשלום ומה יהיה גובה התשלום שיהיו מוכנים לשלם ? האם השוק מספיק גדול כדי לייצר תזרים מזומנים משמעותי או שמדובר בכמות לא מספקת של קונים ? 

נושא נוסף בעל חשיבות רבה בעת בניית המודל העסקי הינו ההבנה כיצד יוצרים מודל שלא מגדיל את ההוצאות ככל שהוא גדל. לדוגמא: אם אנו צריכים להוסיף סניף נוסף לצורך מכירת מוצרים נוספים אנו ניאלץ להוציא הוצאה גדולה נוספת על המיקום, העובדים החדשים ועוד. לעומת זאת, מכירת מוצרים באמצעות מנגנון דומה ל – AppStore של אפל מאפשר את הגדלת המכירות באופן גדול מאוד תוך הגדלה נמוכה משמעותית של ההוצאות. 

חשוב מאוד לנסות לבנות את המודל העסקי כך שיבצע מכירות חוזרות ולא מכירה חד פעמית. דוגמא טובה לכך הינה מכירת מוצר מסויים ללקוח שהינה מכירה חד פעמית לעומת מכירת מנוי שבפועל הינו מכירה חוזרת מראש...או למשל מכירת המוצר במחיר נמוך אולם את החומרים הנדרשים הפעלתו הוא יאלץ לרכוש שוב ושוב, לדוגמא: מדפסת, מכונת קפה, אייפון המצריך רכישת אפליקציות, קונסולת משחקים המצריכה רכישת משחקים ועוד... 

נקודה נוספת בעלת חשיבות רבה לבחינה בעת הגדרת המודל העסקי הינה נושא תזרים המזומנים. במידה ולא מגדירים נכון את תנאי התשלום, האשראי והעברת הכספים, עלול להיווצר מצב גרעוני בתזרים המזומנים. לצערנו נקודה זו לא תמיד מובאת בחישבון וגורמת לבעיות רבות בתהליך העסקי. 

חשוב לראות גם שחלק או כל העבודה עוברת ללקוחות. רצוי שהמודל העסקי יעביר חלק מהעבודה ללקוחות. לדוגמא: אתרי אינטרנט המעלים קבצים מתבססים על פעילות הלקוחות ולא עושים זאת בעצמם. ישנם אתרי אינטרנט שחייבים להתבסס על Crowd sourcing שכן אם עובדי האתר יאלצו לאסוף את הלקוחות או הספקים באתרים אלו, עלויות התפעול תהיינה בלתי נסבלות. ניתן לראות דוגמא שלילית לכך אצל Groupon בו הספקים מטופלים על ידי אנשי מכירות ואכן יש ביקורת רבה על מודל עסקי זה ו - Groupon באמת לא מצליחה לעבור לרווחיות למרות ההכנסות הגבוהות שלה. 

חשוב לזכור כי מודל עסקי מתפתח בכל רגע נתון, הוא מתחיל את התהליך בעת בניית תוכנית עסקית בפעם הראשונה ומשתפר לאורך כל הדרך ויש חשיבות לשפר אותו בכל רגע נתון.

 

 

ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עיסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il

המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות ©   1999-2017

 

 

 

 

 
 
 
לייבסיטי - בניית אתרים