תוכנית עסקית כבסיס לפרזנטציה
תוכנית עסקית הינה כלי מרכזי בתהליכי ההצגה של הסטארט אפ שלך. לכל אדם, משקיע או גוף עסקי אחר אנו נדרשים להציג את התוכנית העסקית שלנו כדי לזכות בתשומת הלב שלו ולאחר מכן במידה והתוכנית מתאימה לצרכיו ולכיוונים העסקיים בהם הוא מעוניין לעסוק הוא ימשיך את התהליך העסקי איתנו ועם הסטארט אפ שלנו.
לכן עלינו לבנות תוכנית עסקית אטרקטיבית שתייצג את הסטארט אפ שלנו בצורה מכובדת ובעיקר באופן שיאפשר לכל אחד לראות בתוכנית עסקית זו את הכיוון העסקי שלו ואת הדרך בה הוא יוכל להרוויח בעקבות שיתוף הפעולה או ההצטרפות למיזם אם כמשקיע ואם כבעל תפקיד אחר או אפילו פשוט לשתף פעולה מבחוץ ולא כחלק מהסטארט אפ שלנו.
כשאנו בונים את אותה תוכנית עסקית עלינו להבין כי יש חשיבות גבוהה מאוד להכרה מוחלטת של התחום בו אנו עוסקים מכל האספקטים הרלוונטיים. חשוב מאוד שנכיר את השוק בו אנו פועלים לפני ולפנים. יש משמעות קריטית לכך שנדע בדיוק מי המתחרים שלנו, מה הפרופיל העסקי שלהם ושל הפעילות בשוק בכלל, נדע היטב מה היתרונות שלנו לעומתם וכמובן מה החסרונות ובעיקר כיצד אנו עומדים להתמודד עם אותם חסרונות. כשאנו בונים תוכנית עסקית עלינו ללמוד היטב מה התמחור המקובל בשוק וכיצד הוא בנוי כך שנוכל לפרק את מחיר המתחרים לרכיבים ונוכל לדעת כיצד לתקוף את המחיר המתחרה. יש פרמטרים רבים הקשורים להכרת והבנת השוק שעלינו לשלוט בהם היטב. כשאנו מציגים את המיזם, השאלות בנושא התחרות והשוק על כל מרכיביהם יעלו במהרה. כל מי שאנו נפגוש במסגרת הצגת הסטארט אפ יעלה את השאלות ויצפה לקבל תשובות מקצועיות המתבססות על מקורות מידע טובים שמאפשרים להתבסס עליהם ולחוש שהם נכונים ומהימנים.
בדרך כלל לשלבי הפעילות הראשונים של כל סטארט אפ ובעיקר סטארט אפ העוסק באפליקציות, אתרי אינטרנט או בשילוב של שניהם נדרשים מאמצי שיווק חכמים ויקרים. אחד הקשיים הגדולים המוכרים בתחום האפליקציות הסלולריות הינו ההגעה משלב ההשקה בו אין לאפליקציה ולו משתמש אחד עד למסה הקריטית המינימלית אשר מאפשרת לאפליקציה לפעול באופן תקין ומאפשרת לנו לנצל את כוח ההמונים לצורך הנעת האפליקציה והמודלים שלה. כשאנו בונים תוכנית עסקית לסטארט אפ ובעיקר אם הוא עוסק באפליקציה סלולרית או באתר אינטרנטי עלינו להביא בחשבון תהליכי שיווק חכמים ולצערנו גם לא כל כך זולים שיאפשרו הגעה מהירה לאותה מסה קריטית שכן בלעדיה לא נצליח לפעול. במידה ובנינו בעת הכנת התוכנית העסקית את התהליכים הנכונים לשלב ההשקה, נדע לתת תשובות נכונות גם לשאלות שנישאל בנושאים אלו.
נקודה מרכזית נוספת בתוכנית העסקית ובפרזנטציה הינה התוכנית הפיננסית. מצד אחד יש נטייה לא להתייחס לתוצאות העסקיות המוצגות בתוכנית הפיננסית אולם מאידך, נכנסים לעומק בעת הפרזנטציה ושואלים שאלות רבות על הדרך בה נבנתה התוכנית הפיננסית בעת הכנת התוכנית העסקית ומהם הפרמטרים והנחות היסוד המרכיבות אותה וכמובן על מה מתבססות הנחות יסוד אלו. במידה ובעת הכנת התוכנית העסקית בדקנו היטב את השוק, את דרכי פעולתו, את מחירי המתחרים ואת הרכב העלויות שלהם ובמקביל בנינו תוכנית פיננסית ריאלית המתבססת על הנחות יסוד אמיתיות ומחמירות, נוכל לתת תשובות טובות לשאלות אלו ונוכל ליצור באזני המאזין תחושת אמינות טובה לגבינו ולגבי התוכנית העסקית ובעיקר לגבי הסטארט אפ שלנו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013