תוכנית עסקית לאפליקציה
בשנים האחרונות, הגלישה באמצעות מכשירים סלולריים התגברה עד שהיום רוב האנשים גולשים באמצעות המכשיר הסלולרי שלהם יותר מאשר באמצעות המחשב או הלפטופ שלהם. הדרך המרכזית לגלישה הסלולרית הינה באמצעות אפליקציה ייעודית לצורך מסויים או אפליקציה שבאמצעותה ניתן לגלוש ולבצע פעולות שניתן לבצע באתר האינטרנט של החברה כמו Facebook, YouTube או אפליקציות ייעודיות שכמעט ולא גולשים באתר האינטרנט שלהן כמו Waze, GoTaxi ואחרות.
אחת הבעיות המרכזיות של האפליקציות השונות הינה חוסר במודל עסקי אמיתי שיאפשר להן להרוויח כסף. כיוון שבניית אפליקציה הינה משימה לא מורכבת למתכת בעל נסיון נוצר מצב בו קודם כל בונים את האפליקציה ורק אחר כך מתחילים לחשוב איך עושים כאן כסף ומנסים לדחוף מודל עסקי מאולץ ולא מתאים. במקביל רק בשלב זה מבינים את החשיבות של העיצוב, UI/UX ולכן הרוב המוחלט של האפליקציות שאינן משחקים לא מצליחות להרוויח כסף ומפסיקות לפעול בשלב זה או אחר.
כמובן שהטעות הבסיסית של אותם יזמים היא שהם לא מתייחסים לאותה אפליקציה כאל עסק אלא חושבים שזהו מיזם שי להרימו ואחר כך הוא כבר יהיה בסדר. הם לא מבינים שעליהם לבצע תהליך מקצועי של פיתוח עסקי, לבנות תוכנית עסקית, לבנות תוכנית עבודה המבוססת על אותה תוכנית עסקית ורק אחר כך להתחיל את הפיתוח הטכנולוגי. כיוון שאותם יזמים לא מבצעים תכנון מקצועי ולא כותבים תוכנית עסקית הם גם לא מודעים לנושא ה – UI/UX וכמובן למודל העסקי.
בניית תוכנית עסקית לאפליקציה הינה משימה לא פשוטה. התוכנית העסקית צריכה לכלול גם את ההסברים על האפליקציה, הצרכים להם היא נותנת מענה, התועלות האפשריות לגורמים השונים וכמובן גם את סטטוס המיזם. על תוכנית עסקית לאפליקציה להכיל כמובן ניתוח שוק מקצועי בו יוגדרו מהם פלחי השוק הרלוונטיים למיזם, מי הלקוחות, מה מצב השוק האם הוא בצמיחה, או שהוא שומר על רמת ההכנסות, מה פוטנציאל השוק ועוד פרמטרים שיווקיים רבים נוספים. אחרי ניתוח השוק מגיע מקומו של ניתוח התחרות והמתחרים. בפרק זה של התוכנית העסקית עלינו להגדיר מיהם המתחרים ומה היכולות שלהם. עלינו להבין היטב מה היתרונות והחסרונות שלנו כלפיהם וכמובן שעלינו להגדיר בבירור מה היתרונות התחרותיים שלנו כלפי המתחרים שכן חשוב שנדע לשווק את עצמנו בצורה הטובה ביותר.
פרק חשוב נוסף הנדרש להופיע בתוכנית עסקית לאפליקציה הינו הפרק האסטרטגי. בפרק זה של התוכנית העסקית עלינו לתאר באופן מוגדר וברור את התהליכים העסקיים שננקוט כדי לקדם את האפליקציה. יש להגדיר את אבני הדרך המרכזיות ואת לוחות הזמנים, חשוב לבנות ולפרט היטב את האסטרטגיה השיווקית וכמובן שיש לבנות היטב ולהגדיר בצורה טובה ומפורטת את המודלים העסקיים. חשוב מאוד לבנות מודלים עסקיים ריאליים ובעלי בשר ולא להתבסס על הנחות יסוד עסקיות הבנויות על כרעי תרנגולת. תוכנית עסקית טובה היא תוכנית עסקית ריאלית.
אחד הפרקים המרכזיים ביותר בתוכנית עסקית לאפליקציה הינו הפרק הפיננסי. בפרק זה אנו הופכים את התהליכים העסקיים והשיווקיים שבנינו בפרק הקודם של התוכנית העסקית לתהליכים פיננסיים. נוסף על כך אנו הופכים את המודלים העסקיים למודלים של הכנסות המסתמכים על הנחות יסוד מסויימות ובמקביל על מידע שאנו אוספים.
לסיכום – יזם הרוצה בהצלחת האפליקציה שלו נדרש לבנות תהליך קידום כפי שבונים לכל מיזם או עסק אחר, לבנות תוכנית עסקית ולקדם את המיזם על פיה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013