תוכנית עסקית לבניית מותג
היום ביקר אצלי יזם עם מוצר חדשני ויפה המשלב Online and Offline באופן איכותי ומקצועי ומאפשר שימושים יפים מאוד גם במוצר הפיסי וגם באתר ובתוכנה המפעילים אותו. היזם הסביר את התהליכים העסקיים שהוא בנה בעת בניית תוכנית עסקית למיזם ופירט בעיקר כי הוא מתכנן להפוך להיות למותג עולמי מוביל. הוא פרט באריכות את מה שמופיע בתוכנית העסקית ואת הדרכים שיש לו להפוך את המיזם למותג.
לאחר מספר דקות בהן סיפר לי על המיזם ולא כל כך הקשיב להערות שלי שאלתי אותו האם הוא יודע מהן העלויות האמיתיות שחברה צריכה להוציא כדי להפוך ולהיות מותג בינלאומי מוביל. הוא טען שלהערכתו $ 600 Kיספיקו לצורך הפיכת המיזם למותג כיוון שהוא בונה על האינטרנט שבאמצעותו יופץ המיזם ולכן לא יצטרך להשקיע כל כך הרבה כסף כדי להפיץ את המוצר.
לאחר שסיים להסביר הבהרתי לו כי לקחת מוצר פיסי שאף אחד לא מכיר ולהפוך אותו למותג מוביל בינלאומי יש צורך בהשקעת סכומי כסף גבוהים מאוד של עשרות מיליוני $ ואף מעבר לכך ומחייבים עבודה שיווקית אינטנסיבית המשולבת בתהליכים מקיפים של יחסי ציבור.
מניסיוננו אנו יודעים לומר כי יש קושי גדול מאוד בהפיכת מוצר למותג אמיתי. יש חשיבות ליתרונות התחרותיים של המוצר, יש חשיבות רבה גם לתהליך הביצוע של שלבי הפעילות השונים וחשוב מאוד לבצע אותם בהתאם לתוכנית העסקית שנכתבה מראש.
לאחר ששוחחנו שיחה ארוכה בה הבהרתי לו את הכללים, בהם כדאי לנקוט על מנת להתחיל את תהליך פיתוח המותג וכן הסברתי לו על מרכזיות התוכנית העסקית וכו על החשיבות שאנו מייחסים לביצוע התהליך על פי התוכנית העסקית ולא סתם כך איך שיוצא לנו.
בשלב זה היזם הבין שהוא טועה והסכים שהדרך הנכונה לקדם את המיזם הינה ליצור תוכנית עסקית המביאה בחשבון את כל הפרמטרים הרלוונטיים וכן את כל התהליכים העסקיים שיש צורך לעשות. אחר כך יש צורך לבנות תוכנית פיננסית מפורטת שבאמצעותה היזם יובל לאורך הדרך ובאמצעות אותה תוכנית עסקית יוכל לבחון שהוא בכיוון הנכון ולבקר את התוצאות הישירות שהושגו באמצעות ביצוע התוכנית העסקית.
יש חשיבות רבה לאחר שהתחלנו את תהליכי הביצוע לקיים ישיבות תקופתיות בהן תיבחן התקדמות המיזם אל מול התכנון שבוצע בתוכנית העסקית. בתחילת הדרך רצוי לקיים ישיבה כזו פעם בשבוע אולם לאחר כחודש עד חודש וחצי מספיק לקיים את פגישות ההתקדמות בתדירות של פעם בשבועיים עד שיש תחושה בברורה שהתהליכים מתקדמים על פי התוכנית העסקית. במצב זה ניתן לרווח את המרווח בין פגישות הבקרה ולקיים אותן פעם בחודש בלבד.
למרות הכל, הבהרתי ליזם ואני מבהיר זאת גם לקורא כי המותג שנצליח ליצור באופן זה יהיה מותג מקומי ומוגבל כיוון שאין לנו את היכולות לגייס את הסכומים הנדרשים לנו כדי ליצור מותג מוביל בינלאומי.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013