תוכנית עסקית להקמת מרפאה
בשנים האחרונות סייעתי להקים מספר מרפאות מומחים ומנתחים ולמדתי את תחום המרפאות באופן נרחב. באופן עקרוני לכאורה, תוכנית עסקית להקמת מרפאה דומה לתוכנית עסקית העוסקת בתחום ההיטק ובתחומים אחרים. אמירה זו נכונה אולם כיוון שלתחום זה יש מאפיינים עסקיים ייחודיים ומודלים שיתופיים המושפעים מפרמטרים רבים ביניהם סוגי הביטוחים, סוגי הניתוחים, שיטות תשלום שונות ועוד, רצוי שאדם בעל נסיון בתחום יהיה זה אשר בונה וכותב את התוכנית העסקית, ויהיה גם המלווה של תהליכי ההקמה והניהול של מרפאות המומחים השונות.
ככלל, תוכנית עסקית העוסקת בהקמת מרפאה אמורה להכיל את אותם פרקים שמכילה תוכנית עסקית בתחום ההייטק, קמעונאות או כל תחום פעילות אחר. התוכן של אותם פרקים ובעיקר פרקי התפעול והשיווק יהיה שונה באופן מהותי ויכיל אלמנטים רבים שאינם קיימים בתוכניות עסקיות בתחומים אחרים.
מספר נושאים מרכזיים שעליהם יש לשים דגש בעת בניית תוכנית עסקית להקמת מרפאה:
- מודל ההתקשרות בין הרופאים המקימים את המרפאה. מודל זה מורכב כיוון שעליו להביע את השונות שבין הפעילויות של כל אחד מהרופאים מבחינת כמות חולים, מאפייני הפעילות, יש או אין ניתוחים, סוגי הניתוחים, סוגי הביטוחים וקופות החולים שאיתם עובד הרופא ועוד פרמטרים מחד ומאידך עליו להציע את האפשרות ליצוק את פעילות כל הרופאים המקימים את המרפאה לתוך המודל תוך התחשבות בסוג ובעומק השיתוף שמעוניינים הרופאים ליצור ובסופו של דבר ליצור את הגדרות הפעילות שיכללו את התפוקות הנדרשות מכל אחד מהרופאים וכמובן גם את תשלום ההוצאות השונות וחלוקת הרווחים. כל זאת באופן שיתחשב בכל הפרמטרים הללו ויאפשר לכל השותפים לקבל תחושת שביעות רצון מהמודל ומהתהליך. מודל זה יהווה גם את המודל שסביבו תיבנה התוכנית הפיננסית כחלק מהתוכנית העסקית של המרפאה.
- בניית מודל ההתקשרות והתפעול של רופאים נוספים הקשורים למרפאה ואולי אף עובדים בה שלא כבעלים אלא כרופאים נוספים במרכז. מודל זה יהווה את שיטת ההתקשרות עם אותם רופאים וכמובן שעליו להיות רווחי כלפי המרפאה והוא גם יהווה את מודל ההכנסות מרופאים נוספים בתוכנית העסקית.
- יצירת מנגנון מרכזי לניהול הפעילות. על מנגנון זה לכלול את היכולת לקביעת תורים, קביעת ניתוחים (במידה ורופאי המרפאה מנתחים), תיאום ניתוחים תוך מילוי הטפסים הרלוונטיים לכל חולה והדרכתו בסבך הביטוחים האפשריים (כולל מיקסום הרווחים למרפאה על ידי ניצול נכון של סוגי הביטוחים האפשריים לכל חולה ולכל פרוצדורה).
- תמחור נכון של כלל הפעילויות של הרופאים במרפאה (ביקורים, פרוצדורות פשוטות המבוצעות במרפאה וכמובן תמחור נכון של הניתוחים השונים אותם מבצעים רופאי המרכז).
- בניית תהליך שיווקי בתוכנית העסקית המותאם למגבלות החלות על הרופאים מעצם היותם רופאים ומהמגבלות הקיימות עליהם על ידי בית החולים בו הם עובדים והאתיקה המקצועית שלהם.
כיוון שהרופאים עסוקים מאוד ולו הדבר היה תלוי בהם, המרפאה לעולם לא היתה קמה שכן הם אינם מצליחים להתפנות לכך ובבסיסם הם לא אנשי עסקים, יש חשיבות רבה לבניית תוכנית עבודה שאותה יוביל מנהל המרפאה אולם את תהליך הבקרה אחר ביצוע תוכנית העבודה והתוכנית העסקית יוביל יועץ עסקי חיצוני (רצוי מאוד אותו אחד שבנה את התוכנית העסקית).
לסיום, מרפאה היא עסק מורכב בו קיימים אלמנטים שאינם קיימים בעסקים אחרים או בחברות הייטק ולכן רצוי מאוד שבעת הקמת מרפה ילווה את התהליך יועץ עסקי מנוסה המכיר את התחום, בנה כבר תוכניות עסקיות עבור מרפאות וזו לו התוכנית העסקית הראשונה שלו בתחום זה ושהוא ליווה כבר בעבר מספר מרפאות חדשות.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013