תוכנית עסקית לסטארט אפ אינטרנטי
חברות תוכנה קיימות מפתחות מדי פעם כלי גנרי מסויים שמאפשר פעילויות במספר תחומים ומספר ורטיקלים. אותן חברות פועלות ללא תוכנית עסקית ומשווקות את התוצר או את התוכנה שבנו. ברוב המקרים אותן חברות מתגלגלות קדימה מכוח האינרציה, לא חושבות כמו חברת סטארט אפ וממשיכות למכור את התוכנה שלהן בלי לעצור לרגע ולחשוב אולי אפשר לבנות תוכנית עסקית ומודלים עסקיים חכמים ונכונים יותר שיאפשרו להן להשתמש בתוכנה או בפלטפורמה שפיתחו בצורה נכונה יותר. כך יוכלו למכור את התוכנה ותוצריה למספר גדול יותר של לקוחות ובאופן זה כמובן שיגדלו גם ההכנסות. על ידי הכנסת אוטומציה בזכות המודלים העסקיים המשופרים יוכלו גם להקטין את ההוצאות.
חברות תוכנה קטנות חוות כיום קשיים ושינויים מהותיים בשוק התוכנה. עד לפני מספר שנים, לכל בית תוכנה קטן היו מספר תוכנות שפיתח בעצמו אשר כוונו בעיקר לעסקים קטנים ובינוניים. התוכנית העסקית שלהם והמודלים העסקיים היו פשוטים וברורים. (החברות הגדולות לא התעסקו עם העסקים הקטנים בעיקר מהסיבות של שיווק קשה ללקוחות קטנים והכנסות נמוכות יחסית להכנסות שאליהם הן היו מורגלות) לכל בית תוכנה קטן היו עד עשרות לקוחות כשהמודל העסקי הורכב משני נדבכים עיקריים. הראשון היה מחיר רכישה ראשוני של התוכנה שהותאם כמובן ליכולתם של העסקים הקטנים אולם עדיין היה גבוה למדי עבורם. הנדבך השני היה שירות ותחזוקה וגובהו עמד בדרך כלל על תשלום שנתי של 10%-15% מסכום הרכישה הראשוני החל מהשנה השנייה. תוכנית עסקית זו החזיקה מעמד שנים רבות.
כשהענן החל להתפשט, וחברות התוכנה הגדולות גילו שניתן להגיע לעסקים הקטנים והבינוניים בקלות יחסית, ושאפשר לבנות תוכנית עסקית ומודל עסקי אשר מותאם גם להם וגם לעסקים הקטנים, החלו להיכנס עם תוכנות SaaS ומודלים עסקיים של תוכנות ענן ולכבוש נתחי שוק גדלים והולכים מידיהם של בתי התוכנה הקטנים. אליהן הצטרפו חברות סטארט אפ רבות שגילו אף הן את הפוטנציאל העסקי והשיווקי הגלום בענן.
כיום, חברת תוכנה קטנה שפיתחה מוצר מעניין מאוד בדרך כלל תחשוב על תוכנית עסקית מסורתית ועל תהליך שיווק שהיא מורגלת אליו. המודל העסקי יישאר דומה לזה שהיה קודם לכן. מאידך, בית תוכנה קטן שיתחיל לחשוב כמו סטארט אפ בשוק התחרותי של היום, גם אם עדיין לא פיתח מוצר ייחודי יתחיל לפתח אותו כדי שיוכל אחר כך ליצור את עצמו כחברת סטארט אפ לכל דבר ועניין. אחרי שיבצע תהליך של חשיבה עסקית ופיתוח עסקי מקצועי יוכל להגדיר מוצר הנותן מענה לצרכים משמעותיים, בעל שוק נרחב וגדול שעדיין לא מטופל באופן מקצועי ונכון. אחר כך יוכלו לבנות מודלים עסקיים חדשניים ונכונים לתקופה ותוכנית עסקית מתאימה ונכונה ולהפוך להיות חברת סטארט אפ אמיתית בעלת יתרון ראשוני גדול מאוד המאפשר לה לפתח MVP כמעט ללא עלויות נוספות על העלויות הקיימות ולהגדיל באופן משמעותי את הסיכויים לגייס את הכסף הנדרש להמשך הדרך.
לסיכום, בית תוכנה קטן המבקש להצליח ולפרוץ קדימה, יכול עם מעט עבודת הכנה מקצועית ורצינית לבנות לעצמו מוצר או שירות תחרותי, תוכנית עסקית טובה ומקצועית ולהתקדם כמו סטארט אפ שגייס סכום ראשוני משמעותי.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017