תוכנית עיסקית נדרשת גם לסטארט אפ וגם לעסק קטן
תוכנית עסקית טובה משמשת יזמים וחברות סטארט אפ למגוון שימושים. אפשר לומר כי בעסקים כמעט ולא ניתן לזוז ללא תוכנית עסקית.
חשוב מאוד להתאים את התוכנית העסקית הן מבחינת רמת ההכנה ועומק המחקר והן מבחינת הנראות של התוכנית, אורכה ותכניה לסוג העסק, לשלב בו נמצא העסק ולמטרה שלשמה אנו מכינים תוכנית עסקית.
לעסק קטן כמו חנות, המחקר הנדרש הינו מקומי ונעשה לעיתים קרובות בשטח. לחברות סטארט אפ ויזמויות צריך להכין תוכנית עסקית רצינית ומקצועית על ידי איש מקצוע בעל נסיון עסקי שעבר בעצמו לפחות פעם אחת או יותר את מסלול היזמות, גיוס ההון, הקמה וניהול חברת סטארט אפ בשטח שכן אם הוא אינו בעל נסיון מהשטח התוכנית שלו תהיה תיאורטית מדי ויש סיכוי רב שהפתרונות שהוא יאמץ לא יהיו כאלו שיעמדו במבחן האמיתי.
בשלבי היזמות אין צורך בחותמת של אחד המשרדים הגדולים - big 4 על התוכנית שכן אותם צריך רק כאשר מגייסים סכומים גבוהים מאוד ועלות הכנת תוכנית עסקית אצל אחד מהם מגיעה לעיתים לפי שלוש ואף יותר מכך בעוד שהתוכנית שתתקבל לא תהיה טובה יותר מאשר תוכני עסקית שתוכן על ידי איש מקצוע טוב ומנוסה.
הפרקים החשובים שכדאי ורצוי שיופיעו בכל תוכנית עסקית הינם:
- פרק בנושא הפרויקט, הצרכים בהם הוא מטפל, תועלות המתקבלות באמצעות המוצר או השרות שניתן, תוכנית פיתוח נדרשת וסטטוס הפרויקט.
- פרק העוסק בניתוח השוק והתחרות. חשוב שבפרק זה יהיו הנושאים הבאים: מגמות השוק, מתחרים, יתרונות תחרותיים, חסרונות לעומת המתחרים וכיצד הם יטופלו, ניתוח ההזדמנות העסקית וניתוח פוטנציאל השוק.
- פרק העוסק בתהליכים ובאסטרטגיה כללית. נוסף להם יש להגדיר בפרק זה את האסטרטגיה השיווקית ואת המודלים העסקיים.
- פרק המציג את היזמים ובעלי המניות ואת בעלי התפקידים המרכזיים וכמובן שגם את המועצה המייעצת (Advisory board).
- הפרק הפיננסי ובו יופיעו לפחות הנושאים הבאים: הנחות היסוד ששימשו אותנו להכנת התוכנית, תחזית הכנסות, תזרים מזומנים חזוי, ניתוח נקודת האיזון, ניתוח שולי הרווח כמובן תוכנית כוח אדם ושכר.
לאחר גמר הכנת התוכנית העסקית חשבו ליצור 2 מסמכים נוספים:
תקציר מנהלים – מסמך שאורכו 1-3 עמודים שתפקידו לגרום למשקיע או למישהו אחר הקורא את המסמך התלהבות ורצון לשמוע עוד על המיזם שלך. בתקציר מנהלים מכניסים רק את הנושאים שיגרמו לקורא אותה לרצות עוד, מי שירצה לראות את כל החומר והנושאים שהכנתם, יקרא את התוכנית העסקית.
פרזנטציה – מצגת שאורכה 10-15 שקפים שבאמצעותה מציגים את המיזם למשקיע או לגורמים אחרים. הפרזנטציה צריכה להיות תמציתית, מרתקת ובעיקר מסמך המאפשר ליזם להציג את המיזם בצורה מיטבית.
תוכנית עסקית טובה שתיכתב לאחר תהליכי חשיבה מקצועיים תאפשר ליזם או לחברת סטארט אפ לייצג אותה באופן מוצלח בכל סיטואציה בה נדרשת תוכנית עסקית.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עיסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2017