תוכנית עסקית לשדרוג העסק
ישנם עסקים רבים הפועלים על פי תוכנית עסקית שנבנתה לפני שנים. המודלים העסקיים שבאמצעותם הם מרוויחים כסף הוגדרו לפני עשרות שנים ובתחום הפעילות של אותו עסק לא היתה התקדמות טכנולוגית רבה מדי בשנים האחרונות. בעלי העסק מתקשים להתמודד עם התחרות הפרועה (בדרך כלל כיוון שחסמי הכניסה לתחום נמוכים מאוד) ולכן חושבים כיצד ניתן לשדרג את העסק ולפתח יתרון תחרותי על פני המתחרים הרבים.
במקרים רבים הרעיון יהיה טכנולוגי, לאחר חשיבה מרובה ימצאו היזמים מהי הדרך לחבר את הטכנולוגיה החדשה לתחום הפעילות שלהם. ימצאו את הדרך כיצד להכניס את העסק שלהם לתוך אפליקציה סלולרית אתר אינטרנט ואמצעים טכנולוגיים חדשניים נוספים. לעיתים קרובות מדובר רק על פתרון תוכנתי (אפליקציה, אתר אינטרנט וכו...), במקרים אחרים הפתרון יהיה שילוב כל שהוא של תוכנה עם חומרה מתקדמת אולם בכל מצב המעבר יהיה מהותי מאוד, יחייב הבנה מעבר למה שהיתה להם עד שהחליטו לבצע את הצעד הזה וידרוש מהם לעסוק בתחום החדש באופן המקצועי ביותר שכן אם ייכנסו אליו ללא הבנה מספקת וללא הכנה מתאימה מובטח להם כשלון, הפסד כספי גדול ובעיקר הרבה שברון לב.
אם כך מה נכון לעשות ? מהי הדרך הנכונה לשדרג את העסק הישן לעסק חדש, בעל יתרונות תחרותיים משמעותיים ?
כפי שאני נוהג לומר בדרך כלל, סוף מעשה במחשבה תחילה. על כל בעל עסק המעוניין להעביר את העסק שלו קדימה ולהכניס אותו לעידן חדש, לבצע תהליך תכנוני מקצועי בו יבחן את כל הנושאים, ילמד היטב את מה שהוא צריך ללמוד ואחר כך יתכנן את הדרך ואת התהליכים כדי שיוכל גם לבצע אותם בלי טעויות משמעותיות.
תחילת התהליך הינה ביצוע שלב של פיתוח עסקי שבסופו תהיה לבעלי העסק בידיים תוכנית עסקית שתאפשר להם להמשיך ולהתקדם על פי אותה תוכנית עסקית בצורה נכונה וטובה. במהלך הפיתוח העסקי והכנת התוכנית העסקית על בעלי העסק לבחון את כל תחומי הפעילות הנדרשים. יש לבחון ולהבין היטב מהם הצרכים בהם הם מטפלים, מי הלקוחות הפוטנציאליים וכיצד ייבנה הפתרון החדש ומהן הטכנולוגיות שירכיבו את הפתרון. חשוב להבין היטב את הטכנולוגיות בהן עומדים להשתמש ולהכיר טוב מאוד את האפשרויות השונות. לאחר מכן יש להגדיר היטב את פלחי השוק בהם עומדים לטפל בתחילת התהליך ואת אלו שיטופלו בהמשכו. התוכנית העסקית צריכה לבחון כמובן גם את המתחרים הקיימים והפוטנציאליים ולראות כיצד מתמודדים איתם, מהם היתרונות התחרותיים האמיתיים של העסק החדש לעומת המתרים הללו וכיצד ניתן להתגבר על החסרונות שלנו לעומתם. לאחר מכן תגדיר התוכנית העסקית את התהליכים העסקיים והשיווקיים שעל העסק לבצע כדי להגשים את התוכנית העסקית. יש להגדיר בצורה מפורטת את המודלים העסקיים שיהיו לכל אחד מהמוצרים או השירותים ולכל אחד מפלחי השוק השונים וכמובן שבסיום התהליך יש לבנות תוכנית פיננסית שתגדיר את התהליכים הפיננסיים ואת כל הפרמטרים הפיננסיים שיש צורך להגדיר לצורך הגשמת התוכנית העסקית.
חשוב מאוד להזהר ולא לרוץ קדימה להעברת העסק מתקופת הנייר והעפרון לתקופת המחשב, הסמארטפון והמסך ללא ביצוע תכנוני נכון, ללא בניית תוכנית עסקית מקצועית וטובה וכמובן לעבוד אחר כך על פי התוכנית העסקית ולא לסמוך רק על החושים העסקיים שלנו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות © 1999-2013