עד כמה להתפזר בסטארט אפ ?
כמעט בכל סטארט אפ יש הרבה נושאים שניתן לתת להם מענה או שקיימים מספר תחומי פעילות שאפשר לעסוק בהם. לא כל כך משנה האם המיזם הוא מתחום האינטרנט או הסלולר או מכל תחום אחר, האפשרות לפעול במספר תחומים הקרובים, זהים או משיקים לתחום הפעילות המרכזי והמקורי שהגינו במיזם קיימת, אפשרית ומפתה למדי. יזמים רבים מתלבטים בנקודה זו ובדרך כלל במהלך בניית תוכנית עסקית מקבלים את ההחלטות הראשוניות בנושא זה ומגדירים את כיווני הפעילות העסקיים הראשוניים והמשניים ובהתאם לכיוון העסקי שהגדירו בתוכנית העסקית מפתחים את המיזם. אחד המצבים בהם אני נתקל פעמים רבות היא רצון עז של יזמים לתפוש את כל העולם ולהכיל כל אפשרות תיאורטית ולתת מענה לכל צורך גדול או קטן שאליו המיזם שלהם יכול לכאורה לפנות. אני רואה אותם מתחבטים ומתלבטים כיצד ליצור מערכת שתאפשר מתן מענה להכל (כשבפועל כמעט אף פעם זה לא אפשרי, לא ריאלי ולא כדאי...).
כאשר אני מתחיל לעבוד איתם ומנסה יחד להגדיר באמת את כיווני הפעולה הנכונים והטובים ביותר אני נתקל בכך שחלק לא קטן מהיזמים מתקשים לוותר על כיווני הפעולה הפחות מתאימים והפחות כדאיים כיוון שבתפיסת העולם היזמית שלהם, התוכנית העסקית של הסטארט אפ שלהם צריכה לתת מענה לכל צורך שיכול להיענות באמצעותה גם אם זה לא כל כך כדאי, גם אם לא מרוויחים מכך, גם אם עלויות השיווק כדי להצליח בפלח שוק זה גבוהות מדי ולא מאפשרות רווחיות והכל כדי לספק את תחושת המושלמות של הרעיון כך שהוא ישלוט באופן מלא בכל התחום וייתן מענה לכל אחד שיש לו בעיה כל שהיא אשר קרובה ליכולות המערכת.
הדרך הנכונה להתכוונן לכיווני הפעולה הנכונים היא לבחון בעת בניית תוכנית עסקית את כל פלחי השוק האפשריים, את כל כיווני הפעילות בהם באפשרותנו להתקדם וכך בעזרת תהליך של השוואה ובחינת האלטרנטיבות השונות ניתן להגיע למצב בו יש לנו תוכנית עסקית טובה ונכונה עבור כיוון אחד ראשי ועוד אחד או שניים משניים כך שבמידה ונתקדם בכיוונים אלו, הסיכוי שנצליח לגייס כסף ממשקיעים גבוה יותר וכמובן שגם סיכויי ההצלחה של המיזם טובים יותר.
מהם הפרמטרים המרכזיים הקשורים לצורך שאנו בוחנים בעת בניית תוכנית עסקית כדי לבחור את כיווני הפעילות הנכונים והרצויים למיזם ?
- עוצמת הצורך – חשוב לפעול בכיוונים בהם הצורך מקבל מענה מספיק חזק. רצוי מאוד שהוא יהיה ברמת Must ולא ברמת Nice to have. גם אם הוא לא כל כף חזק, חשוב שהוא יהיה כזה שמישהו יהיה מוכן לשלם בעבור השירות או המוצר.
- יכולת מימוש סבירה – בעת בחינת כיווני ההתקדמות יש לבחון האם יכולת המימוש אפשרית בתקציב הגיוני שלא דורש השקעות ענק ובלוח זמנים סביר כך שהמוצר או השירות יגיעו לשוק בתוך זמן סביר.
- גודל השוק – גם אם הצורך חזק ויכולת המימוש טובה, יש צורך שגודל השוק יהיה גדול דיו וכמובן שרצוי שהשוק לא יהיה רווי בפתרונות כך שהחדירה אליו תוכל להיות סבירה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©