התנהגות עסקית נכונה בתחילת הדרך
התנהגות נכונה איננה קשורה לניהול עסק או ליזמות. היא נובעת מהחינוך של כל אחד, מהאופי ומהיכולת הנכונה לראות נכון ולדעת לנהוג נכון בכל סיטואציה עסקית או במצבים אחרים בחיים. לעיתים, אנו כל כך בטוחים בצידקת דרכנו ויש בנו אמונה מלאה בכך שמה שאנו אומרים או עושים או רוצים הוא הדבר הנכון שיקרה ואנו מרגישים גם שהדרך בה אנו נוקטים זו הדרך הנכונה להתקדם בה, היא ואין בלתה. לפעמים לתחושה זו יש על מה להתבסס והיא אולי נכונה ולפעמים היא לחלוטין לא נכונה ואנו בטוחים שבנינו תוכנית עסקית מנצחת שתכה את כל השוק ולא חושבים לרגע שיש אולי דרך אחרת או שאנו טועים בדרך...
מותר לכל אדם לטעות ואני לא חושב שיש אדם אחד בעולם שאינו טועה מפעם לפעם ולכן גם כשאנחנו בטוחים לגמרי שאנחנו צודקים ואנחנו רצים עם התוכנית העסקית הצודקת שלנו בבטחה, רצוי שנפקח עיניים ואוזניים גם למה שאומרים אנשי מקצוע אחרים ובודאי אלו שאנו עובדים איתם או שאנו באים במגע איתם וגם ובעיקר למה שאומר לנו השוק שכן יתכן למרות כל הביטחון שלנו שאנו טועים ואם זה כך, רצוי שנבין זאת מוקדם ככל האפשר ונתקן את טעותנו ולא נמשיך להריץ תוכנית עסקית שגויה וניווכח בטעות כשיהיה מאוחר מדי ואנו כבר עומדים בפני שוקת שבורה ואחרי הפסד משמעותי של כסף או זמן.
החלק הראשון של ההתנהגות העסקית הנכונה בנושא זה הינה היכולת שלנו כאנשי עסקים וכיזמים אשר מאמינים בדרך שבה אנו בוחרים ללכת להבין שטעינו, להודות בטעות ולחפש במהירות ובאופן מקצועי את הדרך הנכונה לתיקון אותה טעות, לתקן את התוכנית העסקית שלנו ולהמשיך קדימה. לצערי אני פוגש לא מעט אנשי עסקים שאפילו לאחר שמעמידים אותם על טעותם הם עדיין מתעקשים על כך שהם צודקים, עוצמים את עיניהם וממשיכים להתקדם קדימה למרות שברור לכל שהכיוון מוטעה והתוכנית העסקית שלהם מובילה אותם אל עברי פי פחת.
החלק השני של ההתנהגות העסקית בנושא זה אינו קשור ליכולת המקצועית שלנו כאנשי עסקים או כמנהלים אלא הוא קשור לאינטליגנציה הרגשית שלנו וליכולתנו לשלוט בהתנהגותנו. לעיתים, במהלך ניהול הסטארט אפ שלנו אנו נתקלים בספק או בלקוח שנוקט בהתנהגות שאיננה לרוחנו או שהוא נותן לנו פתרון מקצועי שלדעתנו אינו נכון ואם נבנה תוכנית עסקית שתוביל אותנו לכיוון הזה נשגה ולא נשיג את מטרתנו. לפעמים אני נתקל באנשי עסקים או ביזמים אשר נוקטים בנימה מזלזלת כלפי ספק שמציע להם פתרון שלדעתם אינו טוב מספיק או אפילו נוקטים בכעס ובתגובה לא מידתית כמו צעקות או מייל בוטה וחריף כתגובה לאותה הצעה. אני חושב שאין שום מקום להתנהגות מסוג זה בין אנשים בכלל ובין אנשי עסקים בפרט. גם כיוון שלא נכון ולא מנומס לזלזל או להתרגז כשאין סיבה לכך. וגם אם אנו כועסים יש דרך נכונה ומקצועית לבטא את הכעס העסקי שלנו. גם בגלל שאולי אתם טועים והוא צודק ואולי כדאי שתבחנו את מה שהוא מציע בעיניים פקוחות ועם פתיחות גבוהה יותר וגם מהסיבה התועלתית שאינכם יודעים מתי תיפגשו שוב עם אותו ספר ומה הקשרים שלו וכיצד הוא יכול לקלקל לכם אצל גורם אחר שאתם צריכים בלי שתדעו על כך אפילו...
תזכרו שתוכנית עסקית חשובה מאוד אבל גם בעסקים חשוב יותר להיות בני אדם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©