סטארט אפ לוקאלי או וירטואלי
יזמים רבים בונים את המיזם האינטרנטי שלהם, את התוכנית העסקית ואת הסטארט אפ שהגו ללא חשיבה מספקת על הבנייה הוירטואלית של המיזם. ככל שהמיזם האינטרנטי אוטומטי יותר כך טוב ונכון יותר ועל כך כבר כתבתי במאמר בעבר. הנקודה בה אני מעוניין להתרכז היום הינה נושא הלוקאליות של המיזם. ישנם מיזמים אינטרנטיים שהמשמעות הגיאוגרפית שלהם איננה מרובה. התוכנית העסקית שבונים עבורם מתייחסת בעיקר למוצרים או לשירותים ולמשתמשים או ספקים ללא תלות במיקום הגיאוגרפי. מאידך, ישנם מיזמים אינטרנטיים בהם לגיאוגרפיה משמעות מרכזית והתוכנית העסקית שלהם מושפעת מהמיקום באופן ישיר ומשמעותי. דוגמא טובה למיזם גלובלי הינה Get לשעבר Get Taxi בכל מדינה או עיר בה חברה זו מעוניינת להתחיל את פעולתה, עליה לבנות תשתית מקומית, משרדים, יכולת פיסית להגיע אל הנהגים בשטח וכו...לעומת זאת אם נציג דוגמא למיזם שאינו לוקלי נוכל להציג את Waze שהתוכנית העסקית שלו והפעלתו מתבססים על פעילות וירטואלית שאיננה דורשת תשתית גיאוגרפית.
כמובן שללא קשר לתשתיות הגיאוגרפיות, בכל סוגי המיזמים יהיה צורך בתהליכי שיווק מקומיים שכן לא ניתן (לפחות בשלבים הראשוניים של המיזם כשאין מספיק כסף ואמצעים) לחדור מבחינה שיווקית בו זמנית לכל העולם.
ישנם 2 הבדלים מהותיים (גם בתוכנית העסקית וגם בביצוע בשטח) בין המיזם הלוקאלי למיזם הוירטואלי
- במיזמים הלוקאליים נדרשות עלויות גבוהות בהרבה לתחילת פעילות וליישום התוכנית העסקית בכל אחד מהאתרים הגיאוגרפיים שבהם מתחילה פעילות של המיזם מאשר העלויות הנדרשות במיזמים הוירטואליים.
- המאמץ לחדירה לשוק הנדרש בכל אתר גיאוגרפי חדש, דומה למדי למאמץ הנדרש באתר הראשון או בהשקה הראשונה של מיזם וירטואלי. לכן, אנו עלולים למצוא את עצמנו משיקים תוכנית עסקית כמעט חדשה לכל אתר חדש בו אנו מתחילים את הפעילות.
אנו יכולים לומר כי חלק גדול ממשקיעי ההייטק אינם אוהבים להשקיע במיזמים לוקאליים גם אם הפוטנציאל העסקי שלהם גבוה מאוד וגם אם התוכנית העסקית שלהם ברורה וטובה. אנו גם יודעים שכל צעד גיאוגרפי שניתן להמרה ביכולת וירטואלית טובה, מגדיל את סיכויי המיזם להצליח ואת הסכומים שיידרשו כדי להשיג את יעדי התוכנית העסקית ולהצליח במיזם.
אם כך, נשאלת השאלה האם ניתן להקטין את המשמעות של הצדדים הגיאוגרפיים במיזם לוקאלי ולהגדיל את הצדדים הוירטואליים שבמיזם כך שיתכן שהוא יהפוך לפחות בחלקו למיזם לוקאלי. האם יש לנו דרכים בהן ניתן לשנות את התוכנית העסקית כך שבאמת אחוז הוירטואליות של המיזם יגדל.
חשיבה מעמיקה של היזם, לעיתים תוך ביצע תהליך מקיף ומקצועי של פיתוח עסקי מאפשרת פתרון חלק מבעיות אלו באופן יצירתי וטוב המאפשר באמת את הסטת המיזם מהתחום הלוקאלי לתחום הוירטואלי. דוגמא למצב כזה ניתן להציג עם מיזם שהתוכנית העסקית שלו מתבססת על איסוף ספקים מסוג כל שהוא, הרשמתם לאפליקציה או לאתר האינטרנט ולאחר מכן מכירה באמצעות האפליקציה. סביר להניח שבשלבי הפעילות הראשונית כשהתוכנית העסקית עדיין לא יושמה במלואה רוב הספקים לא יכירו את המיזם ובודאי שלא יחושו צורך להתחבר אליו בעצמם, ביוזמתם ובאופן אקטיבי. בשלב זה התוכנית העסקית תתבסס על אנשי מכירות שילכו ויביאו את הספקים לתוך המערכת. אולם התוכנית העסקית חייבת להתבסס על כך שבעת שהאפליקציה תהיה מוכרת וידועה ותצליח להגיע למספר משתמשים גבוה, יצטרפו אליה הספקים בעצמם ללא גורם חיצוני כל שהוא שיחבר אותם. כמובן שכדי להביא את האפליקציה למצב זה יהיה צורך לבנות עבור הספקים הללו מערכת ניהול פשוטה בעלת UI מעולה שיאפשר לכל אחד המעוניין בכך להירשם, להתחבר ולהפוך לספק בקלות, במהירות ובנוחות.
באופן זה, ניתן באמצעות תהליכי חשיבה מתקדמים ויצירתיים להפוך תהליכים לוקאליים רבים לתהליכים וירטואליים ועל ידי כך גם להגדיל את סיכויי ההצלחה של המיזם וגם להרחיב את קשת המשקיעים שהסטארט אפ והתוכנית העסקית שלכם עשויה לעניין אותם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©