כשאתם מתכננים, תכננו עד הפרטים הקטנים ביותר
אני עובר לעיתים על תוכניות שיזמים או מנהלים מתכננים לעצמם. לפעמים זו תוכנית עסקית, פעמים אחרות זו תוכנית עבודה ובמקרים אחרים זו יכולה להיות תוכנית של פרויקט קטן או גדול. אני מוצא במקרים רבים שהתכנון שנעשה על ידי היזמים לוקה בחסר והוא לא שלם. כשאני רוצה לבצע פרויקט כלשהוא, אני בונה לו תוכנית ואני מצפה שתהיה אפשרות להוציא אותה אל הפועל בלי לשבת ולתכנן את מה שצריך לבצע מהתחלה. אני מצפה שתהיה אפשרות להוציא את התוכנית הזו לפועל גם ללא שלב תכנוני נוסף. וזאת מהסיבה שאני הייתי רוצה שמה שיצא לפועל הוא מה שאני רוצה שיקרה ולא משהו שמישהו שאני שלא בטוח שיצליח לקלוע למה שאני התכוונתי יתכנן. זה נכון לגבי תוכנית שאני מתכנן בעצמי או לגבי תוכנית שמישהו אחר בונה או מתכנן עבורי ואני אחר כך מאשר אותה כמו תוכנית עסקית (שבהכנתה רצוי שאהיה שותף פעיל).
ניקח דוגמא שראיתי בימים האחרונים וקל לי לציין אותה. חברה שמתכננת יצירת מוצרים ייחודיים ומכירתם בעיקר באמצעות Ecommerce. הם תכננו היטב את פיתוח המוצר כיוון שזה מה שהם מכירים ויודעים. בנו תוכנית עסקית והיו מעוניינים להתחיל לרוץ קדימה עם התקציב שהיה להם לצורך הפרויקט. הם אפילו תכננו תהליך שיווקי אבל מכיוון שהם בנו אותו בעצמם ולא תוך התייעצות עם מומחה לתחום, התוכנית השיווקית שעשו היתה מלאה חורים וחייבה עריכה מחודשת תוך התייעצות עם איש מקצוע ותוספת תקציב משמעותית.
חוסר גדול לא פחות באותה תוכנית עסקית היה כל נושא הלוגיסטיקה. במיזמים הקשורים לייצור ומכירה של מוצרים פיזיים נושא הלוגיסטיקה קריטי גם לתכנון ואחר כך גם לביצוע ואם הוא לא נעשה כמו שצריך הוא עלול לגרום להפסדים ואולי אף לכשלון הפרויקט כולו. אי אפשר לבנות תוכנית עסקית לפרויקט של Ecommerce בלי להבין היטב את התהליך הלוגיסטי, לבחון את כל האפשרויות ואחר כך לקבל הצעות מחיר ולהגדיר באופן ברור ומוחלט את השרשרת הלוגיסטית שעל המוצר לעבור החל משלב רכישת החומרים לייצור וכלה בהגעת המוצר לבית הלקוח והגעת התשלום באופן מסודר לחשבון הבנק של הסטארט אפ שלכם.
התהליך הלוגיסטי במקרה שכזה מחויב לכלול את כל הפרטים והם רבים. רכש חומרי גלם, מקום הייצור, האם מדובר על מפעל אחד או יותר, העברת החלקים למפעל שיוגדר שיעשה את ההרכבה, שילוח המוצרים בים כדי שלא יעלו יותר מדי, חישוב עלויות השילוח על כל המרכיבים (שילוח יבשתי, שילוח ימי על כל מרכיביו, עמילות מכס בנמל היציאה, עמילות מכס בנמל היעד, קטלוג המוצר ותשלום מכס אם יש), שילוח יבשתי למרכז לוגיסטי, עלויות אחסון באותו מרכז, חיבור מערכת CRM של המרכז הלוגיסטי לאתר האינטרנט שלכם, עלויות המשלוח ללקוחות... כל הפרטים הללו ואחרים משפיעים באופן משמעותי על העלויות ועל ההשקעות שאתם אמורים להשקיע בתהליך. יתרה מזו, יש להם השפעה משמעותית על התמחור ועל התוכנית העסקית שלכם.
חשוב להבין שזו היתה רק דוגמא ולכל פרויקט יש נושאים שחשוב מאוד לתכנן תוך ירידה עג לפרט האחרון. בלי התכנון המדוקדק הזה צפויות הפתעות שבדרך כלל יהיו מאוד לא נעימות ולעיתים אפילו קריטיות. לכן, כשאתם בונים תוכנית עסקית לפרויקט כל שהוא או לחברת סטארט אפ שאתם מובילים, אתם חייבים להכניס את כל התהליכים והעלויות הללו לתוכנית העסקית כדי שתוכלו לדעת האם כדאי לכם, האם תרוויחו ואולי מה אתם צריכים לשנות בתהליך כדי להרוויח מכך.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©