פתרון בעיות בסטארט אפ
יזמים רבים מגיעים אלי עם רעיון שמבחינתם מוכן לפיתוח וכל מה שנשאר הוא רק לכתוב תוכנית עסקית, לגייס את הכסף ולרוץ לפתח. לעיתים קרובות הם מגיעים כבר לאחר שהחלו את הפיתוח או אפילו לאחר שסיימו לפתח אותו. מנקודת מבטם הרעיון כבר גמור והכל נראה להם בסדר גמור. המודל העסקי שבנו שבמקרים רבים לא ריאלי ולא יעמוד במבחן המציאות נראה להם מצוין ולי ברור שהוא יתמוטט עוד לפני שיתחיל לפעול (בדרך כלל הוא מתמוטט בפגישה עם המשקיע הראשון שמציף את הספקות שגורמים מיד לשחיטת המודל העסקי...). כל בקשתם היא שאקח את ההנחות שלהם ואארוז אותן בתוכנית עסקית יפה ומקצועית. כיוון שאני מכיר את הסיטואציה איני מערער על הקביעה של היזמים שהסטארט אפ שלהם מוכן להתקדם מפני שאני יודע שהיא תיראה ליזמים מתנשאת או שחצנית ותעורר בהם התנגדות, אלא רק מציע להם תהליך שבסופו אני גם כותב את התוכנית העסקית כפי שביקשו. התהליך יעבור על כל המיזם ויבחן אותו לעומק, יציע הצעות ושיפורים וייתן לו מימד מקצועי יותר. באופן זה אני מסביר להם שהם מרוויחים איש מקצוע מנוסה שיבחן את המיזם שלהם ושיוכלו לקבל את נסיוני ואת נקודת המבט שלי שעברה כבר מיזמים רבים ויכולה לנתח את הסטארט אפ שלהם בעין מנוסה שרואה את הדברים קצת אחרת ובזכות התהליך הזה גם התוכנית העסקית שלהם תהיה טובה בהרבה.
כאשר אנו מתחילים בתהליך הפיתוח העסקי ומתקדמים דרך השלבים השונים שלו מתחילות לצוץ הנקודות שאינן נכונות, לא נסגרו כראוי והנחות היסוד שבאמצעותן סגרו את הנקודות הללו רעועות ולא ריאליות וכמובן הנקודות הנוספות (והן רבות למדי בדרך כלל) שאותן היזמים לא ידעו לזהות למרות שחלקן מרכזיות, קריטיות וללא פתרונן לא תהיה אפשרות לקדם את המיזם וכמובן שכל משקיע ממוצע לא ישקיע בסטארט אפ הזה ללא מציאת פתרונות טובים וריאליים לבעיות אלו.
אביא מספר דוגמאות לבעיות מרכזיות שחשוב לתת להם פתרון במסגרת בניית התוכנית העסקית:
בעיות מיסוי שונות - מיזמים רבים טומנים בחובם בעיות מיסוי מובנות כחלק מהתהליך שהם מציעים למשתמשים שלהם. דוגמא טובה לבעיית מיסוי שלא קיבלה טיפול נכון הינה ההתנגדות החריפה שעוררה בשלבים מסויימים חברת Airbnb בארה"ב ובאירופה. שם מדובר על סכומי כסף גבוהים מאוד שמתנהלים ככסף שחור ללא כל דיווחים על מאות מיליוני $ שעוברים מיד ליד ללא דיווחים לרשויות המיסים השונות. בניו יורק, ובמספר ערים גדולות באירופה אסרו השלטונות על השכרת דירות לטווח קצר באמצעות האתר. חשוב שבעת בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ לחשוב גם על היבטים אלו ולתכנן את התהליכים העסקיים של המשתמשים השונים בשירותים או במוצרים של המיזם כך שלא יפרו שום חוק ובודאי שלא יפגעו בחוקי המיסוי הקיימים בכל מדינה בה מתקיימת הפעילות.
בעיות תקשורת – אפליקציות ואתרי אינטרנט רבים פונים לקהלים שונים במדינות שונות. לעיתים אנו מתכננים שירותים הדורשים הקמת תשתיות תקשורת כבדות או שהם צורכים משאבי תקשורת כבדים ונקודה זו איננה מובאת בחשבון.
מרכיבים בעלי עלויות כבדות מדי – ישנם מיזמים שיש בהם נקודה אחת או יותר שהעלות הגבוהה שלהם עלולה לגרום לחוסר כדאיות כלכלית של המיזם כולו. בחלק גדול מהמקרים היזמים לא מזהים את הנקודות הללו ולכן לא מחפשים את הפתרון לכך. לעיתים, הפתרון גורם לשינויים מהותיים וגדולים מאוד במיזם ובתהליכים ולכן קריטי לעלות על נקודות אלו מוקדם ככל שניתן כדי להמנע משינויים גדולים מדי ולעיתים קטלניים בשלבים מתקדמים מדי.
ישנן דוגמאות רבות שניתן להביא אולם נראה לי שהנקודה הובנה. ישנם יזמים אשר ערים לנקודות ולבעיות הללו וחשוב להבין כי לא כל בעיה מופיעה בכל סטארט אפ אולם כמעט תמיד אני מוצא מספר נקודות מרכזיות שיש למצוא להן פתרון ריאלי ונכון וכך אפשר להציג תוכנית עסקית נכונה, מאוזנת וריאלית ולהגדיל את הסיכויים להצלחת המיזם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©