ניהול חברת סטארט אפ או כל עסק בלי לדעת במדוייק את מצבו הפיננסי = התאבדות פיננסית
יש לא מעט עסקים שמנהלים את כל הנושא הפיננסי בשיטות שהיו נהוגות לפני ארבעים או חמישים שנה, אין להם מושג אמיתי מה המצב הפיננסי של העסק שלהם וכמובן שמיותר לומר שהם לא מתנהלים על פי תוכנית עסקית או על פי תוכנית אחרת. ולא רק עסקים קטנים מאוד מתנהלים באופן כזה, לאחרונה פגשתי מספר עסקים לא כל כך קטנים (בין עשרות ל - 100 עובדים) ולא האמנתי כשראיתי שהם מתנהלים עם ניירות ו"על בערך" ולא מבינים כלל מה קורה לא עם התזרים, לא עם המלאי החי המת והאבוד, לא עם הגבייה...והם חושבים שיש להם כסף כיוון שבעו"ש יש להם יתרה של כחודשיים מחזור...למרות שהם במצב שכזה והם לא מצליחים לצאת ממעגל ההפסדים הם לא מבינים שברמת ניהול שכזו אין סיכוי שמשהו ישתנה ושבבלאגן שכזה לא באמת ניתן ליצור תוכנית עסקית שתוביל לצמיחה ורווחיות.
לאחר שבחנתי את כל האספקטים של החברה התלבטתי כיצד להציג בפניהם את המצב שהיה עגום למדי. על פי הניתוח שלי ללא החלפת המנכ"ל ועוד מספר אנשי מפתח, ללא השקעה בתשתית כלי ניהול בסיסיים וללא ארגון מחודש של העסק בתחום הלוגיסטי ובתחום השיווק והמכירות אי אפשר לבנות תוכנית עסקית אמיתית ואין לחברה הזו סיכוי להתמודד בשוק התחרותי של ימינו ולחזור לנתיב מחודש של צמיחה ורווחיות. מה שהתאים לפעם לשנות השמונים והתשעים של המאה ה – 20, כלי הניהול שהיו אז ושיטות השיווק והמכירות ששררו אז ובחברה הזו והמשיכו לנקוט בהם עד היום כבר לא מתאים לעולם המשוגע והתחרותי של ימינו.
לא אתאר את כל תהליך השינויים שנעשה בחברה ואת התוכנית העסקית שנבנתה בסופו של דבר אלא אתרכז רק בשינויים שנעשו בתחום הניהול הפיננסי. לאחר שהחלפנו את מנהל החשבונות הוותיק של החברה בחשב בעל נסיון רב במערכות ניהול מתקדמות עשינו בחינה מקצועית ובחרנו את מערכת הניהול המתאימה ביותר לעסק מסוג זה. בנינו נהלי עבודה חדשים ונכונים בתחום הניהול הפיננסי והטמענו את המערכת החדשה ונהלי העבודה החדשים בכל רבדי החברה. חשוב לומר שכל תהליכי השינוי שנעשו בחברה היו בהתאם לתוכנית עסקית שנבנתה והיוותה בסיס לתוכנית העבודה החדשה של החברה.
אחר כך, הבאנו אדם בעל נסיון בגבייה שקיבל את כל נתוני הפיגורים של הלקוחות השונים כולל כספים רבים שהוגדרו כאבודים כיוון שלא ידעו כיצד לגבות אותם ממספר לקוחות בעייתיים ושלחנו אותו לשטח. רק לסבר את האוזן, הוא הכניס בתוך 6 חודשי עבודה כ – 5 מיליון ₪ וקיבל מאיתנו שכר מאוד משמעותי מבחינתו אולם מבחינת החברה לעומת מה שהוא הכניס, הסכום שקיבל כשכר היה ממש זניח. חשוב להבין שהכבפים שהוא הצליח לגבות היוו את הבסיס להפעלת התוכנית העסקית החדשה של החברה.
במקביל, העברנו את כל הפעילות הלוגיסטית למרכז לוגיסטי מקצועי ורציני וברגע שעשינו זאת קיבלנו תמונה מדויקת של המלאי, האובדנים, הורדנו את עלות הלוגיסטיקה לכל פריט והיתה לנו יכולת לתכנן את השנה הקרובה בצורה טובה מבחינת רכש ומלאים...ובעיקר ידענו שהחל מעכשיו תהיה תמונה ברורה, מובנת ומעודכנת של המלאי. תהיה יכולת תכנון ובקרה אמיתיים, תהיה יכולת אמיתית לדעת מהר מאוד מהו המלאי המת שלא מצליח להימכר ותהיה אפשרות פשוטה וקלה למכור אותו במבצעים מיוחדים. וכמובן שכמות האובדנים תהיה נמוכה מאוד ללא כל דמיון לאובדנים הרבים שהיו קודם לכן בשלב הבלאגן הלוגיסטי...
חשוב גם להבין שאת המהפכה הזו שתיארנו כאן (שהיתה רק חלק משינויים משמעותיים בכל הרבדים בחברה) לא היה ניתן לבצע עם המנכ"ל הקודם שהיה שבוי בפרדיגמה של הניהול הישן והמבורדק ולא היתה לו את היכולת לקפוץ 50 שנה קדימה בתחום הניהולי והעסקי ולכן הצעד הראשון היה הבאת מנכ"ל שמתאים לניהול חברה בתקופה זו ויכול להכיל רה ארגון כל כך עמוק ומשמעותי בחברה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©