מבנה נכון של תוכנית עסקית לסטארט אפ
יזמים רבים מחפשים דוגמא לתוכנית עסקית. התוכנית העסקית הינה המסמך שאמור לייצג את הסטארט אפ שלך בפני גורמים חיצוניים. בפני משקיעים, שותפים אסטרטגיים וגופים נוספים שאיתם אתה מעוניין ליצור תקשורת עסקית. חשוב מאוד שתוכנית עסקית של חברת סטארט אפ תייצג תהליכים עסקיים, שיווקיים ופיננסיים אמיתיים שפותחו על ידי צוות החברה בהובלה מקצועית נכונה ולא סתם תוכנית עסקית שנכתבה על ידי יועץ עסקי כל שהוא והיא מנותקת מהתהליכים האמיתיים שמבצעת החברה.
רצוי שתהליך פיתוח עסקי המבוצע לקראת בניית תוכנית עסקית ולפני כתיבתה יובל על ידי יועץ עסקי בעל נסיון רב בהקמה ובהובלת סטארט אפ שביצע מספר רב של תהליכים כאלו וכתב תוכניות עסקיות רבות. חשוב שתהליך הפיתוח העסקי המקדים לכתיבת תוכנית עסקית יבוצע בשיתוף מלא של היזמים או במקרה שכבר הוקמה חברת סטארט אפ בשיתוף הנהלת החברה, המנכ"ל והסמנכ"לים השונים שבסופו של דבר יהיו אחראים לביצוע תהליכים אלו בפועל.
במהלך הפיתוח העסקי חשוב מאוד שהיועץ העסקי אשר יכתוב בסוף התהליך את התוכנית העסקית יעבוד יחד עם שאר המשתתפים על הנושאים הבאים:
- המוצרים והשירותים אותם מוכרת החברה או שהמיזם מתעתד למכור נדרשים להיות מוגדרים היטב בעת כתיבת תוכנית עסקית. יש לבחון היטב מהם הצרכים שעליהם המוצרים נותנים מענה, מהי רמת צרכים אלו, מי הגופים המפיקים תועלת מהמוצרים של החברה ומהי אותה תועלת. חשוב לוודא שיש תוכנית פיתוח טכנולוגית מוגדרת ואם היא לא קיימת יש לבנות אותה. רצוי מאוד לבחון את נושא הפטנטביליות של המוצרים ובמידה ויש רלוונטיות לכך חשוב להגיש בקשה לפטנט.
- יש לבחון היטב מהן המגמות הרלוונטיות בשוק של המוצרים המשפיעות באופן כל שהוא על תהליכי השיווק ועל המוצרים בכלל. אחד מהפרקים החשובים בבניית תוכנית עסקית הינו ניתוח התחרות והמתחרים, יש לבחון מי המתחרים המרכזיים, להכיר היטב את המוצרים שלהם, להבין במה הם חלשים מאיתנו ובמה הם חזקים וכיצד ניתן להתמודד עם הצדדים החזקים של המתחרים. חשוב מאוד להבין ולהגדיר את היתרונות התחרותיים שלנו. יש לבחון את ההזדמנות העסקית, ממה היא מורכבת ומה עוצמתה. ויש חשיבות רבה להגדיר את פוטנציאל השוק בכסף או בכמות לקוחות, כמות גולשים וכו...
- יש לבחון את נושא כוח האדם, רצוי מאוד שצוות היזמים יהיה מאוזן ויכלול אדם אחד בעל הבנה עסקית ואחר שיהיה טכנולוג מתחום הטכנולוגיה של המיזם. במידה והמצב איננו כזה יש לחזק את הצוות באדם מהתחום החסר. חשוב גם ליצור Advisory board כך שיהיו מספר יועצים בעלי ידע ונסיון רב ובעלי שם בינלאומי בתחום.
- לאחר סיום ניתוח התחרות והשוק יש לגשת להגדרת התהליכים האסטרטגיים המהווים את לב התוכנית העסקית. חשוב להגדיר את החזון ואת המטרות האסטרטגיות שבאמצעותן ניתן להתקדם לקראת חזון זה. יש להגדיר תוכנית אסטרטגית שבאמצעותה יהיה ניתן להתקדם ממטרה אסטרטגית אחת למשניה. לאחר מכן מגדירים אסטרטגיה שיווקית ובסיום התהליך מקדישים מחשבה רבה לבניית מודלים עסקיים טובים שיאפשרו להכניס כסף ולהרוויח. חשוב שהמודלים העסקיים יתבססו על המציאות ויהיו מעוגנים היטב כך שכשהם יגיעו למבחן המציאות הם יעבדו באופן דומה למה שהוגדר ולא יאכזבו.
לאחר סיום שלבים אלו המהווים את הפרק המילולי בכל כתיבת תוכנית עסקית, ניגשים לבניית התוכנית הפיננסית. התוכנית הפיננסית הינה פרק מרכזי ומהווה את החלק המגדיר את כל התהליכים הפיננסיים שבאמצעותם תהיה אפשרות להוציא לפועל את מה שנכתב בתוכנית העסקית. על התוכנית הפיננסית להכיל לפחות את הסעיפים הבאים:
- הנחות יסוד שעליהן מתבססת התוכנית הפיננסית.
- תחזית הכנסות ומכירות, לקוחות, גולשים ומשתמשים במידה ומדובר במיזם אינטרנטי או סלולרי.
- דוח רווח והפסד חזוי
- תחזית תזרים מזומנים חזויה.
- ניתוח נקודת האיזון.
- ההשקעה הנדרשת.
- תוכנית ההוצאות ושימושי ההשקעה.
- תוכנית כוח אדם ושכר.
תוכנית עסקית שתיבנה באמצעות תהליך פיתוח עסקי מקצועי המובל על ידי יועץ עסקי בעל נסיון רב ותכלול את הפרקים המוגדרים כאן תהיה תוכנית עסקית המגדילה את הסיכויים לגייס באמצעותה את ההון הנדרש לקידום המיזם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©