הקמת חברת סטארט אפ
יש לא מעט יזמים שאינם מודעים לדרך הנכונה בה ניתן להקים חברת סטארט אפ. כיום, יזמים לא יכולים לצפות שישקיעו בהם מוקדם מאוד ככה סתם בלי שיש להם מוצר, תוכנית עסקית, צוות ועוד לא מעט גורמים שנדרשים כדי שמשקיעים יחליטו שהם רוצים לשים כסף על המיזם שלכם ובעיקר עליכם כיזמים. יזמים רבים חושבים שאם יש להם רעיון שנראה להם מעולה, הם יכתבו תוכנית עסקית, יכינו פרזנטציה וירוצו לגייס כסף. אותם יזמים מתנפצים מהר מאוד מול הפנטזיה הזו ולא תמיד מבינים מדוע אף אחד לא מעוניין להקשיב להם ברצינות.
אם זו לא הדרך אז מהי הדרך הנכונה ? התשובה לכך תלויה בלא מעט פרמטרים כמו מי היזמים, מה תחום המיזם, האם זהו המיזם הראשון של היזמים, האם הם מומחים מקצועיים בתחום המיזם ועוד...
בכל מקרה חשוב להבין שכדי להצליח לשכנע משקיעים להשקיע במיזם שלכם כסף עליכם ליצור ערך אמיתי באמצעות במיזם. וכמובן שערך אמיתי משתנה ממיזם למיזם. יתכן מצב שבו בלי מוצר שנמצא כבר בתחילת מכירות יהיה קשה לגייס כסף. ישנם תחומים ויזמים מסויימים שהערך האמיתי שהם מביאים למשקיע הוא הצוות. לדוגמא, צוות בעל נסיון רב בתחום הסייבר ואולי אפילו כשאחד היזמים בוגר אקזיט בתחום יוכל לגייס כסף גם אם עדיין לא פותחה מערכת אלא רק גוייס הצוות הנכון ונבנתה תוכנית פיתוח ברורה יש רעיונות ברורים לגבי האפשרות למסחר את המערכת...לעומת זאת מיזם בתחום התוכן האינטרנטי ורשתות חברתיות יתקשה מאוד לגייס כסף בלי שיש לו מערכת אמיתית שמתחילה את הפעילות עם משתמשים ראשונים ואף אולי יותר מכך.
בדרך כלל, כדאי מאוד ליזמים בכלל אך בפרט בתחום התוכן האינטרנטי שיש רבים כמותם היום שיבחנו את התוכנית העסקית האפשרית לרעיון שלהם לפני שהם רצים איתו קדימה. לא בטוח שיש לו ישימות עסקית כלכלית, יתכן שיש הרבה מתחרים שהופכים את החדירה לשוק ללא כדאית, אולי התחום פונה לפוטנציאל שוק קטן מדי ועוד שאלות שכדאי לשאול לפני שמתחילים במרוץ הקשה, הארוך והיקר הזה שנקרא סטארט אפ...
אני הייתי מציע ליזם לבחון לעומק את הטכנולוגיה, השוק והתהליכים העסקיים ורק אחרי שהוא מבין היטב את כל הפרמטרים המרכיבים אותם הוא יכול לבצע הערכה אמיתית של סיכויי ההצלחה (התיאורטיים) של המיזם ולהתחיל להתקדם איתו או לגנוז אותו.
ואחרי שבחנתם את המיזם ובניתם לו תוכנית עסקית ראשונית בעיקר כדי לבחון את התחום אז תאפיינו היטב את מה שאתם רוצים לפתח ותתחילו להתקדם עם הפיתוח לקראת MVP – Minimum Viable Product שיאפשר לכם לצאת לשור עם המוצר שלכם בעלויות סבירות ובלוח זמנים הגיוני ולהתחיל לגייס כסף ממשקיעים. לעיתים אני שומע מיזמים טענה שאם הם כבר בנו מערכת ראשונית והם יצאו לשוק אז למה הם צריכים משקיעים ? חשוב להבין שהכספים הגדולים של חברות סטארט אפ מושקעים בהמשך הדרך בעיקר בשיווק, בפיתוח מערכות מתקדמות ועד שחברה כזו מגיעה לעצמאות כלכלית עוברת דרך ארוכה ובדרך כלל יש צורך בגיוס של לא מעט כספים כדי להביא את החברה לשם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2022 ©