הקמת חברת סטארט אפ
כל יזם שעולה במוחו רעיון רוצה להקים מיד חברת סטארט אפ ולהפוך אותה לחברה ששווה מאות מיליוני דולרים. במקרים רבים הוא לא בודק מה גודל השוק, או האם הצורך שעבורו הרעיון שלו מספיק משמעותי ורציני, הוא לא בודק מה קיים בשוק ומה התחרות האמיתית שאיתה המוצר שלו אמור להתמודד ורץ מיד להקים חברה ולפתח את המוצר. בדרך הוא משקיע לא מעט כסף וזמן ובסופו של דבר בדרך כלל בזמן שבו המוצר כבר מוכן להשקה הוא מבין שעליו לגייס כסף כדי לממן את התהליך השיווקי ומגיע ליועץ עסקי לצורך כתיבת תוכנית עסקית. בחברות סטארט אפ רבות זוהי הפעם הראשונה שאדם בעל נסיון עסקי וידע אמיתי בתהליכי הקמת חברת סטארט אפ בוחן את הרעיון, המיזם והחברה.
בחלק גדול מהמקרים במקום לבנות תוכנית עסקית אומר לו היועץ את מה שהוא היה אמור לבחון לפני שהריץ את כל האופרציה הזו והקים חברת סטארט אפ. הוא מבשר לו שהצורך לא מספיק משמעותי או שהשוק קטן מדי או שהמוצר שאותו הוא פיתח והשקיע בו זמן וכסף לא מצדיק הקמת חברה שלמה סביבו ועוד דברים נוספים כגון אלו ובחלק גדול מהמקרים אפילו אין מה לשנות במוצר כדי להמשיך עם אותה חברת סטארט אפ. יש מצבים שבהם יתכן שניתן להתחיל מהתחלה עם תוכנית עסקית מתאימה לכיוונים מסוימים ועם שינויים מהותיים במוצר אולם במקרים רבים אחרים אין מה לעשות והדבר הנכון ביותר הוא לסגור את החברה ולעצור את כל התהליכים.
כשיזם הוגה רעיון, הדבר הראשון שעליו לעשות הוא לבצע מספר בדיקות ולמידה אמיתית של השוק והלקוחות הפוטנציאליים שלו, ובודאי שלא לרוץ ולהקים מיד חברת סטארט אפ. הוא גם לא אמור לרוץ בלי מחשבה מקצועית ולפתח מוצר לפני שהבין היטב את השוק והלקוחות ולפני שהוא מבין מהם היתרונות התחרותיים שלו ומי הלקוחות שלו ואז הוא גם יכול לבנות באופן נכון את המוצר שלו. אני מציע ללקוחות שלי שלפני שהם בונים תוכנית עסקית ולפני שהם מתקדמים לכיוון של פיתוח המוצר לבצע תהליך של פיתוח עסקי ראשוני בו הם יגדירו את הכיוון, השוק, הלקוחות והמוצר ורק אז יוכלו לאפיין את המוצר ולהכין אותו לפיתוח. באופן שכזה יש סיכוי שהמוצר שיפתחו ייתן את המענה הנכון לבעיות משמעותיות לקהל גדול ויהיו לו יתרונות תחרותיים אמיתיים כדי להתמודד עם התחרות והמתחרים.
רק אז לאחר שהחל הפיתוח וכל התהליך התגבש בצורה מקצועית ונכונה מגיע הזמן הנכון לבניית תוכנית עסקית שבאמצעותה אפשר אחר כך גם לגייס צוות רציני, גם לחבר ל – Advisory board אנשים בעלי משקל ובעלי ידע, נסיון ויכולת. כמובן שאותה תוכנית עסקית גם תסייע לו לגייס את הגיוס המשמעותי הראשון לחברה ה – Dees.
מי שילך באופן שכזה ויתקדם בצורה נכונה ולא ירוץ בלי תכנון ובלי חשיבה עסקית מקצועית ויפתח את המוצר בצורה נכונה, יבנה תוכנית עסקית כמו שצריך ויוכל להגדיל באופן משמעותי את סיכוייו לגייס את הכסף הנדרש ולהצליח להתקדם לכיוון השלב הבא.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©