מתי לסגור סטארט אפ
יזמים רגילים להתקדם, לרוץ ולדחוף קדימה. יש מצבים שבהם היזם צריך להיות מסוגל לומר לעצמו ולסובבים אותו, טעינו ואנחנו צריכים לעצור. הבעיה במקרים רבים היא שהיזם בדרך כלל מאוהב ברעיון שלו והוא לא מוכן לפקוח את עיניו ולראות את המציאות נכוחה ובמקרים רבים גם אם הוא רואה את העובדות ומבין את הסיטואציה הוא לא נותן לעובדות "לבלבל אותו" ובטוח שכמו שהוא מאוהב במיזם שלו כך כל שאר בני האדם יתאהבו במוצר ויקנו אותו...
סטארט אפ מיוחד בכך שהוא מגיב בהתאם לנסיבות ובונה לעצמו תוכנית עסקית גמישה שניתנת לשינוי בהתאם לתנאים ולא מקובעת. הציפיה מיזמים וחברות סטארט אפ היא שבעת הצורך התוכנית העסקית תשתנה, אם צריך ונכון אז גם המוצר ישתנה ואיתו תשתנה האסטרטגיה, התהליך השיווקי וכל שאר הפרמטרים הרלבנטיים. יזם שיישאר תקוע עם הרעיון המקורי ולא יתאים אותו, את המוצר שלו ואת התוכנית העסקית למציאות ולתנאי השוק שמשתנים ומתבררים תוך כדי התקדמות המיזם ימצא את עצמו נתקע עם המיזם שכן הוא חייב להיות מותאם למציאות.
האם יתכן מצב בו אנו נעצור פעילות של סטארט אפ באופן מוחלט ולא נשנה ונתאים אותה לנסיבות החדשות שהתבררו ? האם סגירת המיזם לחלוטין הינה כשלון שניתן להימנע ממנו באופן מחלט על ידי שינוי המוצר והתהליך מראש או על ידי פיתוח חדש לגמרי לאחר שהתברר שהפיתוח שבוצע עד כה לא שווה כלום ?
על פי תפיסת עולמי יתכן מצב (לעיתים רחוקות אבל הוא בהחלט אפשרי) שבו הדבר הנכון ביותר יהיה לסגור את החברה ואת הפעילות ולא לבנות תוכנית עסקית חדשה ולעשות שינוי. יתכן מצב בו הסטת הפעילות לכיוון אחר תגרום להפסדים ותהיה חסרת כל סיכוי להתקדם הלאה.
אביא דוגמא לכך. לפני מספר שנים הייתי שותף בחברת סטארט אפ שפיתחה מוצר חדשני מאוד בתחום מאוד ספציפי בעל שוק ענק שנשלט על ידי 3 חברות בכל העולם. פיתחנו פרוטוטייפ מושלם, שביצע את כל מה שהמוצר היה אמור לבצע ועלות הייצור התאימה למחיר הסופי שבו היינו אמורים על פי התוכנית העסקית למכור אותו לשחקנים המובילים בעולם. כשהתחלנו את סיבוב הגיוס החדש, שאלו אותנו המשקיעים שאלה ברורה והיא - מה אומרות אותן שלושת החברות המובילות לגבי המוצר שלנו ? התשובה שלא היתה לנו עצרה את הגיוס עד שהצלחנו לחדור ל – Headquarter של אותן החברות ולברר את עמדתן כלפי המוצר שלנו. הסתבר שלשלושת החברות היתה אסטרטגיה ברורה המתנגדת באופן מוחלט למוצר שלנו ואף לא אחת מהן היתה מוכנה אפילו לשמוע עליו. לשלושתן היתה תוכנית עסקית מוגדרת ששללה באופן מלא את המוצר שלנו. והיתה החלטה אסטרטגית שלהן שמוצר כזה לא יהיה להם לפחות בעשור הקרוב.
בעקבות המידע שהגיע מחברות אלו ובעקבות מידע נוסף שאספנו ובחינה מעמיקה של כל האפשרויות, כינסתי ישיבת דירקטוריון והמלצתי למשקיעים לסגור את החברה. הצעתי להם לחסוך את הכסף שעדיין נותר בקופת החברה ולא לבזבז אותו לריק.
סוף דבר, עזבתי את החברה והעברתי ליזם את המניות שהיו לי. המשקיעים השקיעו עוד למעלה ממיליון $ והתקדמו עם תוכנית עסקית חלופית שהוצעה על ידם ונשללה לחלוטין על ידי ולאחר 3 שנים החברה נסגרה כיוון שהכסף נגמר למרות שלחברה היו 10 מוצרים גמורים זהים למוצרים שיוצרו על ידי עשרות מתחרים סיניים בעולם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©