מדוע אנו צריכים MVP - Minimum Viable Product ?
יזמים רבים לא ממש מבינים מהו MVP וכיצד נכון להגדיר אותו ובסופו של דבר לפתח ולהתחיל איתו את הפעילות. חלק מהיזמים לא ממש מכיר את המונח ואת הרעיון העסקי שעומד אחריו ולכן הם חושבים שכבר בתוכנית העסקית הראשונה שלהם זו שאמורה להוביל אותם בצעדים הראשונים שלהם לתחילת הפיתוח הטכנולוגי עליהם לפתח את המוצר הסופי או קרוב לכך ולצאת איתו לשוק כבר בתחילת דרכם, חלק אחר מכיר את המובן של ה – MVP אבל הוא מגדיר MVP שהוא רחוק מאוד להיות מינימלי ובסופו של דבר עולה הרבה מאוד כסף, הפיתוח נמשך זמן רב ובעיקר הם מגיעים אל השוק עם מוצר שלא ברור האם הלקוחות שלהם אוהבים, רוצים ומוכנים להשתמש בו כפי שהוא פותח.
לשם מה אנחנו צריכים MVP ? מדוע שלא ניצור תוכנית עסקית ברורה שמביאה אותנו לשוק עם מוצר מוגמר שאותו נוכל לשווק ולמכור ? מדוע אנחנו נוקטים בדרך ביניים כזו ויוצאים לשוק בתחילת הדרך עם מוצר לא שלם שכפי שהוא מוגדר הוא נותן ערך מינימלי ללקוחות ? בדרך כלל כשאנחנו בונים תוכנית עסקית טובה אנחנו מנסים למקסם את הערך שאנו מספקים ללקוחות ולא לתת להם את המינימום ?
התשובה מורכבת ממספר נדבכים. הנדבך הראשון (ולאו דווקא על פי סדר החשיבות) הוא שברוב המקרים אין ליזמים מספיק הון ראשוני כדי לצאת לשוק עם מוצר שלם הכולל את כל הפיצ'רים שנמצאים בפנטזיה של היזמים ואליהם אנו מכוונים כל תוכנית עסקית של סטארט אפ. לכן אנו אומרים שנצא לשוק עם מוצר שאותו הלקוחות ירצו כיוון שהוא נותן להם כבר ערך ואחר כך נוכל לגייס עוד כסף ולהתקדם עם התוכנית העסקית שלנו ועם הפיתוח לכיוון המוצר שלם והמוגמר שמאפשר את כל מה שתכננו ורצינו.
הנדבך השני הוא היכולת המוגבלת שלנו כיזמים לצפות את תגובת הלקוחות ואת הרצונות האמיתיים שלהם. אנו לא ממש יודעים מה יהיה הפיצ'ר שהלקוחות ירצו ויאהבו ומה יהיו הפיצ'רים שיגרמו להם להירתע ולא להשתמש במוצר שלנו. אם נצא עם מוצר המאפשר את המינימום הנדרש ואחר כך מבחן את תגובות הלקוחות ונבדוק איתם בשטח מה חשוב יותר ומה פחות, מתי הם מגיבים טוב יותר ומתי פחות ובהתאם למה שהלקוחות משדרים לנו נתקדם עם הפיתוח וכך בסופו של דבר נוכל להגיע למוצר טוב בהרבה ובעלויות נמוכות יותר מאשר אם היינו יוצאים עם מוצר מוגמר כבר בהתחלת הדרך ונגלים שעלינו לעשות שינויים רבים כיוון שיש לא מעט פיצ'רים שעלינו לשנות בהתאם לתגובת הלקוחות.
הנדבך השלישי הוא כמובן משך הפיתוח. בדרך כלל זמן פיתוח מוצר שלם וסופי יהיה די ארוך ואנו עלולים למצוא את עצמינו מגיעים לשוק לאחר תקופת פיתוח ממושכת והרבה מאוד זמן לאחר שרצינו ותכננו. יתירה מכך, מעבר לזמן הממושך צריך להבין כי יש עלויות לא מעטות שעלינו להביא בחשבון בעת בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ שלנו שאינן כלולות בעלויות הפיתוח הישירות כמו עלויות של משרדים, ייעוץ משפטי, טיסות ועוד הוצאות רבות אחרות. ככל שנמצא זמן ארוך יותר בשלב הראשון שבו עדיין אין לנו מספיק כסף נצטרך לבנות לעצמנו תוכנית עסקית שמחייבת מימון גבוה יותר לא לצורך הפיתוח אלא לצורך הקיום של הסטארט אפ וברוב המקרים אין ליזמים את המימון הזה.
אנו רואים כי יש סיבות כבדות ומשמעותיות להגדיר תוכנית עסקית קצרת טווח שמובילה בתחילת הדרך לפיתוח MVP על מנת להצליח ולהתקדם והשיג את התוכנית העסקית ארוכת הטווח שלנו.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©