מדוע כל כך הרבה אפליקציות לא מצליחות ?
לצערנו, הרוב המוחלט של האפליקציות אשר מפותחות בארץ ובעולם מגיעות לשלב השימוש המסחרי שלהן ללא הבנה שאפליקציה שאיננה חלק ממערכת שלמה יותר כבר לא ממש אטרקטיבית בעיני המשקיעים וגם לא כל כך בעיני המשתמשים. רוב האפליקציות נבנות ללא תהליכי חשיבה עסקיים מספקים, ללא בדיקה מספקת של הצורך והשוק, ללא בנייה של תוכנית עסקית ובמקרים רבים אף ללא חשיבה עסקית כלל. יתירה מכך, לרובם המוחלט של האפליקציות אין מודל עסקי או שאם הוא קיים הוא מופרך ואין ממש סיכוי שהמודל הזה יצליח לייצר הכנסות...לצערי התהליך ברוב המקרים הוא כזה: היזם חשב על הרעיון, בדק עם חבריו ובני משפחתו שבדרך כלל גילו התלהבות רבה שאינה מגובה בהבנה מקצועית כל שהיא ומיד אחר כך, החל היזם בבניית אפליקציה. בשלב זה הוא היה שקוע כל כך בבנייה הטכנית של האפליקציה כך שלא היה פנוי לחשוב על שאר הדברים שהם בהחלט לא פחות חשובים ובדרך כלל מעט יותר והם: האם הצורך שהוא מנסה לפתור מספיק חזק ? האם פוטנציאל השוק גדול דיו, האם יש כבר הרבה פתרונות אשר דומים לו והוא פשוט לא מכיר אותם, לא בנה תוכנית עסקית, לא תכנן תהליכי שיווק מקצועיים, לא בנה מודלים עסקיים רציניים...את כל אלו הוא הזניח וכלל לא הפנה משאבים או חשיבה לכיוונים אלו.
בדרך כלל, היזמים שרצו קדימה בלי להבין מה הם עושים, מתחילים להבין שעשו טעות משמעותית ברגע שהם מבינים שהעסק לא כל כך מצליח. כאשר עוברים שבועות וחודשים וכמעט שמשתמשים חדשים לא מורידים את האפליקציה, ומי שכן מוריד אותה לא משתמש בה לאורך זמן ומוחק את האפליקציה מה – Smartphone שלו, כאשר יש עלויות ואין הכנסות כיוון שאין איך לבצע אותן (השוק לא נבדק, לא עשו ניתוח תחרות וכמובן שלא הוגדר מודל עסקי), לא תוכנן וכמובן שגם לא תוקצב תקציב שיווק מספק ומצב זה גורם לכך שהאפליקציה נתקעת ב App store או בGoogle play ואין מי שמגיע אליה להוריד אותה.
בשלב זה היזמים הללו מתחילים לחשוב מה לעשות ובחלק מהמקרים מגיעים לייעוץ. הם מבינים שבעצם בנו עסק שלא ממש ברור להם מה מצב השוק והאם בכלל צריך את העסק שלהם כפי שהוא פועל. אין לו מודל עסקי אמיתי והוא לא יכול להרוויח כסף. אין לו תוכנית עסקית והם לא ממש יודעים איך להתקדם והם מנסים לתפור תוכנית עסקית פרוביזורית וממציאים איזה שהוא מודל עסקי. הבעיה היא שבניית המודל העסקי המאולץ הזה לא מתאפשרת ממש גם כיוון שאולי הבעיה היא לא רק במודל העסקי אלא גם במצב השוק, ובצורך, ובמוצר, וגם כיוון שאותו מודל לא מוטמע בתוך האפליקציה והיא לא בנויה באופן שיאפשר את הפעלת המודל העסקי ולכן המצב הזה גורם להם לייאוש ובמקרים רבים הם מוותרים על העניין ומחליטים לסגור את המיזם ללא כל תוצאות עסקיות ובדרך כלל עם הפסד כספי לא קטן והרבה כאב לב.
אם כך מהי הדרך להתקדם עם אפליקציה ? התהליך הנכון הוא לפני שמתחילים לפתח את האפליקציה לבדוק מה עוצמת הצורך, להבין מה גודל השוק, לבדוק מה התחרות ולדעת ליצור יתרונות תחרותיים, להבין את הלקוחות ולהפנות את האפליקציה כחלק ממערכת שלמה בצורה הנכונה כלפיהם. חשוב להבין שמבחינת הלקוח השימוש באפליקציה הוא הכלי שבו הוא משתמש אולם הוא מצפה ובצדק שהתועלת שלו תהיה הרבה מעבר לסתם שימוש. אחרי שתבינו זאת ותבנו את המערכת הכללית שהאפליקציה היא חלון הראווה וכלי התפעול של השרות שלכם תוכלו לבנות תוכנית עסקית לאפליקציה ולכל המערכת...ורק לאחר בניית התוכנית העסקית לסיים את האפיון של האפליקציה ושל המערכת הכוללת ולפתח אותה. לאחר מכן רצוי להתקדם על פי התוכנית העסקית שנבנתה קודם לכן ולבצע פיילוט מסודר ומאורגן עם MVP כך שבסיומו המערכת תהיה בשלה מספיק להפצה מסחרית ואנו נהיה מנוסים מספיק כך שנדע מה לעשות ומהן הדרכים הנכונות לנהוג באפליקציה ולהצליח בסופו של דבר לקדם את התוכנית העסקית ולהגיע עם האפליקציה למצב של רווחיות, איזון והחזר השקעה.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©