אל תפנו למשקיעים מוקדם מדי
יזמים רבים פונים למשקיעים בבקשה שישקיעו בסטארט אפ שלהם למרות שהוא עדיין לא ממש סטארט אפ אלא רעיון הנמצא בתחילת הדרך. בשלב שבו אין להם תוכנית עסקית, עוד לא ארגנו צוות וחוץ מרעיון בוסרי מאוד אין להם שום דבר להציג למשקיע. אותם יזמים מתפלאים שהמשקיעים שאליהם הם מגיעים במצב מוקדם וראשוני כל כך לא משקיעים ברעיון שלהם ובמקרים רבים הם אפילו לא כל כך מקשיבים להם. הבעיה היא שכשהם הולכים לאותם משקיעים כשהם לא מוכנים כלל ואפילו תוכנית עסקית הם עוד לא בנו הם מאבדים את הסיכוי שאותו משקיע שדחה אותם יסכים להפגש איתם שוב כשיהיו מוכנים ובשלב מתקדם יותר. בקיצור להגיע למשקיע מוקדם מדי זה ממש לא נכון.
בעיה נוספת שיזמים נוהגים לטעות בה היא שתוך כדי בניית התוכנית העסקית היזם מוצא איזה שהוא מתחרה פוטנציאלי שמפחיד אותו והוא רוצה פתאום ליצור מין פרזנטציה חלקית ולרוץ איתה למשקיעים למרות שעדיין אין תוכנית עסקית בהנחה שאחרי הפרזנטציה המשקיע יסכים להמתין עד שהתוכנית העסקית תהיה מוכנה. הבעייה במצב זה היא שהפרזנטציה שתוצג למשקיע תהיה חלקית ולא מדייקת בלי נתונים פיננסיים וסיכוי סביר שהיא בעיקר תבריח את המשקיע וגם אם הרעיון שם ימצא חן בעניו והוא יחשוב שיש סיכוי שתצליחו עם הסטארט אפ שלכם כשתגידו לו שהוא צריך לחכות לתוכנית העסקית הוא מיד יחשוב שאתם לא רציניים וישלח אתכם ללא השקעה.
אם כך נשאלת השאלה לאיזה מצב צריך להביא את הסטארט אפ שלנו כדי שנוכל להציג אותו בפני המשקיעים ומה עלינו להכין כדי שיתייחסו לסטארט אפ שלנו ברצינות ויבחנו את ההשקעה בצורה רצינית ?
הדבר הראשון שאני ממליץ לעשות כשיש לכם רעיון זה לבדוק אותו ולראות האם הצרכים שלהם הרעיון שלכם אמור לתת מענה מקבלים אותו בדרכים אחרות או לא. יתכן שבמהלך הבדיקות והחיפושים שתבצעו תגלו שיש כבר הרבה פתרונות דומים לכם ושהרעיון שלכם לא חדשני כמו שחשבתם. במצב כזה אין טעם להמשיך עם הרעיון. אולם אם הגעתם למסקנה שהרעיון שלכם ייחודי וחדשני ונותן מענה טוב לצרכים הרלבנטיים אתם יכולי להמשיך הלאה.
בשלב הבא אתם צריכים לעבור תהליך של פיתוח עסקי שבסופו תיכתב תוכנית עסקית. תהליך הפיתוח העסקי אמור לקחת את הרעיון הגולמי שלכם ולהפוך
אותו לרעיון עסקי בשל שיהיה הבסיס לכתיבת תוכנית עסקית ולסטארט אפ שלכם. במהלך הפיתוח העסקי יש להגדיר באופן מלא את השירות או מוצרים שהסטארט אפ שלכם יספק. חשוב להגדיר את תהליך הפיתוח. יש לבנות ולהגדיר את התהליך העסקי האסטרטגי לשנים הקרובות ולבנות אסטרטגיה שיווקית שתלווה את התהליכים העסקיים לאורך השנים של התוכנית העסקית. כמובן שיש לבנות ולהגדיר באופן מפורט את המודלים העסקיים ובסופו של הפיתוח העסקי אתם אמורים לדעת מהי הדרך בה אתם מתכננים להתקדם.
לאחר גמר הפיתוח העסקי יש לכתוב את התוכנית העסקית שתתבסס על מה שנעשה במהלך הפיתוח העסקי. בסוף התהליך עליכם לבנות פרזנטציה ולכתוב תקציר מנהלים שיתבססו על התוכנית העסקית שנכתבה וייצגו את הסטארט אפ שלכם בכבוד ובצורה טובה ומקצועית.
רק עכשיו הסטארט אפ שלכם מתחיל להתקרב לתצורה המינימלית שאיתה ניתן לגשת למשקיעים. למרות זאת אם אתם באמת רוצים סיכוי כל שהוא אצל המשקיעים, לא מספיק שבניתם תוכנית עסקית ומצגת עליכם לבנות צוות שיאפשר למשקיע להרגיש שי כאן קבוצה רצינית שניתן לתת לה את כספי ההשקעה ויש סיכוי שהיא תצליח לבצע. נוסף על כך עליכם להתחיל לפתח את המוצר או השירות שלכם שכן ככל שתהיו קרובים יותר לגמר הפיתוח כך יעלו הסיכויים שלכם לגייס את ההון שאתם צריכים לקידום הסטארט אפ שלכם.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©