גיליתם מתחרים חדשים לסטארט אפ שלכם, מה לעשות ?
אחד הפחדים העמוקים של כל יזם הוא החשש שבוקר אחד הוא יקום וימצא מתחרה שהמוצר שלו זהה אשר יצא לשוק אחרי שגייס הרבה כסף והוא הרבה לפניו...מסיבה זו כל יזם בדרך כלל בודק את האינטרנט לפחות פעם ביומיים שלושה רק כדי לוודא שעדיין לא הופיע לו מתחרה בשטח. כמובן שאין הבטחה שאם לא מצאת המתחרה הוא עדיין לא קיים ובוודאי שאין הבטחה שגם אם עדיין הוא לא קיים שמחר לא יהיה מתחרה חדש שיצא לאוויר העולם...במהלך שלב הפיתוח העסקי ובעת בניית התוכנית העסקית אחד השלבים החשובים הינה סקירת המתחרים ובחינת השוק. חשוב שבמהלך שלב זה, תתקיים סקירה מעמיקה של השוק ויהיה מאמץ לאתר את המתחרים הרלוונטיים ביותר.
ישנו מצב בו במהלך בניית התוכנית העסקית אנו מאתרים מתחרים חדשים שלא היינו מודעים לקיומם קודם לכן. ישנם יזמים שאינם יודעים כיצד להתייחס למתחרים אלו והתגובות נעות בין רצון לעצור את כל הפעילות ולהפסיק לקדם את המיזם והתוכנית העסקית שלו לבין הכחשה והתעלמות מהמתחרים הללו ורצון להמשיך את הפעילות כאילו כלום לא קרה.
אם כך נשאלת השאלה מה עושים כשמתגלים מתחרים חדשים כאלו שעושים בדיוק או כמעט בדיוק את מה שאנחנו מתכננים לעשות? האם נכון באמת להפסיק את בניית התוכנית העסקית ולסגור את הפעילות המיזם? אולי להמשיך כאילו לא קיימים המתחרים או שאולי יש דרך שלישית אחרת ?
אכן יש תהליכים שרצוי מאוד לעשות כשמגלים מתחרים חדשים. כמובן שאי אפשר להתעלם מהם וגם מאידך לא רצים ומפסיקים את הפעילות. חשוב להכנס לתהליך של למידה מעמיקה ולנסות להכיר את המתחרים באופן מוחלט. חשוב להבין מה היכולות שלהם, חשוב להבין מהי שיטת העבודה שלהם, מהם תהליכי השיווק שהם עושים, מהם המודלים העסקיים שלהם וכמובן לנסות ולהבין את התוכנית העסקית שלהם.
לאחר שתסיימו ללמוד את המתחרים החדשים לפני ולפנים עליכם לנסות ולהבין את ההבדלים המהותיים בין המתחרים לבין המיזם שלכם. חשוב להבין במה הם שונים, מה היתרונות שלהם ומה החסרונות שלהם. חשוב מאוד לערוך השוואה ולדעת היטב מה היתרונות התחרותיים האמיתיים של המיזם שלכם על פני המתחרים הללו. אחרי שתבצעו את הניתוח וההשוואה עם המתחרים, תוכלו לגשת לתהליך קבלת החלטות בו תחליטו האם להמשיך את קידום המיזם והתוכנית העסקית שלו או ומה הצעדים בהם עליכם לנקוט כדי להתמודד נכון עם המתחרים או שהדבר הנכון לעשות יהיה לעצור את כל התהליכים ולהפסיק את קידום המיזם.
כאשר אתם מחדשים באמת ויש לכם מיזם שיש לו יתרונות תחרותיים אמיתיים על פני המתחרים שגיליתם, התהליך הנכון יהיה להמשיך את בניית התוכנית העסקית ואת קידום המיזם. יתירה מזאת, אני ממליץ לכם להאיץ מעט את התהליכים כדי שתוכלו להתקדם במהירות לכיוון הקטנת פערי הזמן שביניכם לבין המיזמים המתחרים. מאידך כאשר אתם מגיעים למסקנה שאתם לא מחדשים משהו משמעותי ולא הצלחתם להגדיר יתרונות תחרותיים משמעותיים שיש למיזם שלכם על פני מתחרים אלו, מומלץ להפסיק את בניית התוכנית העסקית ולהפסיק את קידום המיזם. עדיף להפסיק את התהליך מאשר לסיים תוכנית עסקית, להתחיל להתקדם ורק אז להתייאש ולעצור כיוון שיש כבר מתחרים שעושים אותו דבר אך טוב יותר.
ליצירת קשר בנושא פיתוח עסקי, כתיבת תוכנית עסקית או יעוץ עסקי
אייל כוכבא
050-9375123
eyal@business-plan.co.il
המרכז לתכנון עסקי כל הזכויות שמורות 1999-2020 ©